שיתוף
תגובות
חדשות » צבא וביטחון » שרי קבינט אישרו את הפסקת האש עם חמאס
מ-2 בלילה
בתום דיון של כ-3 שעות, השרים הסכימו פה אחד להפסיק את התקיפות בעזה. גורמי ביטחון בדיון: "חמאס מורתע, הישגי ישראל מוצו". לשכת נתניהו: "אין שום תנאים"
נתניהו בפיקוד הדרום | צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ

ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (הקבינט המדיני-ביטחוני) אישרה הערב (חמישי) פה אחד את הפסקת האש בין ישראל לארגון הטרור חמאס וסיום מבצע "שומר החומות", כך על פי הצעתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ. השרים עודכנו כי השעה המסתמנת לתחילת הפסקת האש היא 02:00 בלילה.

הקבינט הסמיך את נתניהו וגנץ לקבוע את מועד תחילת הפסקת האש בהתאם למגעים עם ממשלת מצרים. עוד החליט הקבינט כי ראש המל"ל מאיר בן שבת יתחיל במגעים עם מצרים על יוזמת הפסקת האש כדי לסכם את הפרטים הסופיים, ובעיקר את מועד תחילת הפסקת האש.

גורם בכיר בחמאס אמר כי הלחימה תופסק החל מהלילה בשעה 02:00, וגורם בכיר ישראלי אישר את הדברים. לפי דיווח בטלוויזיה המצרית, הנשיא עבד אל-פתח א-סיסי ישגר משלחת ביטחונית לעזה ולישראל כדי לייצב את הפסקת האש.

בחמאס מיהרו הערב לאיים במתקפת רקטות כבדה – אם ישראל תמשיך לתקוף בעזה עד תחילת הפסקת האש. דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אבו עוביידה, מסר: "הכנו מכת טילים רצינית שתכה בישראל – מחיפה בצפון ועד שדה התעופה רמון בדרום. היא תוקפא אם האויב יוכיח שהוא עומד בהפסקת האש והוא יעמוד במבחן בשעות הבאות, ועד השעה 02:00 הלילה".

בהודעה רשמית מטעם לשכת ראש הממשלה נמסר כי "הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס הערב. הקבינט המדיני ביטחוני קיבל פה אחד את המלצת כל גורמי הביטחון, הרמטכ״ל, ראש השב״כ, ראש המוסד וראש המל״ל, לקבל את היוזמה המצרית להפסקת אש דו-צדדית ללא כל תנאי, שתכנס לתוקפה בשעה שתסוכם בהמשך".

"הרמטכ״ל, הדרג הצבאי וראש השב״כ סקרו בפני השרים את ההישגים הגדולים של ישראל במערכה, חלקם חסרי תקדים. הדרג המדיני מדגיש שהמציאות בשטח היא שתקבע את המשך המערכה", לשון ההודעה של לשכת נתניהו. יצוין כי מדובר במצב חריג בו מאשרים רשמית את החלטת הקבינט.

שר הביטחון בני גנץ: "מבקש לחזק את כוחות הביטחון וצה"ל בהובלת הרמטכ"ל, שהביאו במהלך 11 הימים האחרונים להישגים צבאיים חסרי תקדים בעוצמתם, בדיוקם ובמשמעות האסטרטגית שלהם במאבק מול ארגוני הטרור ברצועת עזה".

"מערכת הביטחון ממשיכה במוכנותה להגן על אזרחי ישראל, וכוחות הביטחון וצה"ל פרוסים בשטח, בכלל המערכים, בגזרות השונות, בהגנה ובהתקפה. המציאות בשטח תקבע את המשך הפעולות. מבקש מאזרחי ישראל, שנותנים בעמידתם האיתנה רוח גבית לפעילות כוחות הביטחון, להמשיך ולשמור על ההנחיות פיקוד העורף שמצילות חיי אדם", דברי גנץ.

בכיר ישראלי שצוטט ב'וואלה' שאמר שהעיקרון לפיו תתקיים הפסקת האש הוא "שקט תמורת שקט" עם הסכמה עקרונית לקיים דיונים על נושאים נוספים שקשורים לעזה בהמשך. במהלך הדיון אמרו הרמטכ"ל אביב כוכבי וראש השב"כ נדב ארגמן לשרי הקבינט כי "מיצינו, פגענו בכל מה שרצינו ותכננו, עד יומיים-שלושה לא היו מביאים להישג משמעותי יותר".

בכיר ישראלי נוסף שהשתתף בישיבה אמר כי "מערכת הביטחון הציגה תמונת מודיעין לפיה חמאס ספג פגיעה צבאית קשה מאוד בכל המערכים שלו, כולל המערכים הרגישים ביותר. נשארו להם מעט מאוד יכולות. המערך שנשאר להם הוא טילים כולל לטווח שמגיע למרכז הארץ – אך גם כאן היכולות נפגעו משמעותית".

גורמים שהשתתפו בישיבה ציינו כי שרת התחבורה מירי רגב מהליכוד תקפה את הצבא ושאלה את הרמטכ"ל בבוטות כמה פעמים למה לא ממשיכים את המבצע. "70 אחוזים מהציבור רוצה שנמשיך את המבצע", אמרה רגב. כוכבי השיב לה: "אם הדרג המדיני ינחה אותי להמשיך לתקוף אני יכול להמשיך, אבל אני לא ממליץ על כך".

ב'חדשות 12' דווח על פי מקורות שהשתתפו בישיבת הקבינט, צה"ל יפסיק ב-02:00 בלילה את התקיפות שלו ברצועה. אם החמאס ימשיך לירות – צה"ל יחזור לתקוף והפסקת האש תבוטל מיידית. כעת הכדור נמצא אצל המצרים שהבטיחו שביכולתם להביא את ההפסקה המיוחלת מבחינתם. עוד סיפרו שרים בקבינט כי הם קיבלו הצעה שאושרה הלכה למעשה עוד לפני הדיון וההצבעה הייתה לפרוטוקול בלבד.

שר החוץ גבי אשכנזי אמר לשרי הקבינט במהלך הדיון כי אין גיבוי בינלאומי להמשך המבצע, כולל ארה"ב. על פי עמדת צה"ל שהוצגה בקבינט, הוא עמד ביעדי המבצע והגיע להישגים מקסימליים. גנץ גיבה את הצבא והסביר כי נגבה מחיר מקסימלי כבר מחמאס. בדרג המדיני אמרו שהצבא הוא שדוחף לסיום הלחימה, מאחר שלטענתו יש הישגים משמעותיים וחמאס הורתע מספיק.

שרים בקבינט מתחו ביקורת במהלך הדיון על ההבנות המסתמנות ודרשו שינוי של המדיניות הישראלית בעתיד, כך שתימשך מדיניות החיסולים הממוקדים – ללא קשר אם יבוצע ירי מעזה. בנוסף הם דרשו תגובה צבאית חריפה על כל שיגור מעזה, גם של בלוני נפץ והפסקת העברת הכסף הקטרי לרצועה בכל חודש דרך מנגנון האו"ם.

ב'ווינט' דווח כי בדיון בקבינט כל הגופים המקצועיים והביטחוניים המליצו לסיים את המבצע ולצאת להפסקת אש. לא היה אף שר שהציע להמשיך את הלחימה, לאור הנתונים שהוצגו בדיון על ידי גורמי הביטחון. לפי אותם גורמים, "חמאס מורתע כעת וחטף מהלומות קשות. שלילת היכולות גבוהה". ההמלצה של גופי הביטחון הייתה לסיים את המבצע כי לדבריהם ההישגים של ישראל מוצו והיעילות של תקיפות צה"ל במיטבה.

לשרים נמסר כי בשלב השני אחרי הפסקת האש המצרים ינסו להגיע להסדרה מול חמאס – אך שרים בדיון העריכו שבסוף הדבר לא יקרה, וזאת בשל התנאים הרבים שישראל הציבה – מניעת התעצמות חמאס והחזרת השבויים והנעדרים – מול התנאים שמציב חמאס – כניעה בסוגיות ירושלים, אל-אקצה ושייח' גראח.

בדיון סקר הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי את התנהלות צה"ל במבצע ומדבריו עלה כי הצבא שבע רצון מתוצאותיו. הייתה הסכמה בקרב משתתפי הדיון שמעתה ישראל תשנה את המשוואה ולא תבליג עוד על ירי לעוטף. גורם בקבינט: "דין שדרות כדין תל-אביב ולא ירו עוד על דיונות ריקות".

עד לתחילת הפסקת האש המתיחות גבוהה וקיים חשש מפני מטחים כבדים נוספים מעזה. החשש הזה התממש זמן קצר אחרי ההודעה על הפסקת אש, עם מטח שהחל בשעה 22:43 לעבר יישובים בעוטף עזה. לא ידוע על נפגעים. גם במהלך הדיון בקבינט נורו מטחים כבדים מעזה לעבר אשדוד, אשקלון ועוטף עזה. לא היו נפגעים במטחים הללו.

במקביל, צה"ל חידש הלילה את התקיפות האוויריות שלו, במערב העיר עזה. לדברי גורמי ביטחון "צה"ל תוקף ברצועת עזה וימשיך לתקוף לפחות בשעה הקרובה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמונה זה לעלות במדרגה הראשונה, למרות שלא רואים את כל גרם המדרגות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים