שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » הקבינט המדיני ביטחוני יתכנס בשעה 19:00
הפסקת אש?
בכירים ישראלים: ניתן להגיע לפריצת דרך במגעים ביממה הקרובה. דיווח: הדרג המדיני והצבאי מעוניינים ברגיעה, אך המטחים עלולים להרחיק את האפשרות
נתניהו, גנץ וכוכבי בבור בקריה | צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון

ראש הממשלה בנימין נתניהו יכנס הערב (חמישי) את הקבינט המדיני ביטחוני בשעה 19:00 וידון במבצע "שומר החומות" ובאפשרות להתקדם לעבר הפסקת אש וסיום המבצע.

ב'מעריב' דווח כי גם הדרג המדיני וגם הדרג הצבאי מעוניינים להגיע להפסקת אש, אך המטחים הכבדים שנרשמו לעבר אשקלון ובאר שבע מהרצועה בשעות האחרונות עלולים לדחוק את צה"ל לכדי פעולה נוספת ברצועה ולהרחיק את האפשרות לרגיעה. כך או כך, עדיין קיימת האפשרות שהמבצע יימשך עוד כמה ימים ואף ייגרר למערכה ארוכה יותר.

בכירים ישראלים אמרו ל'וואלה' כי הם סבורים שניתן יהיה להגיע לפריצת דרך ב-24 השעות הקרובות. המגעים להפסקת אש מתקיימים באמצעות שני מתווכים – המודיעין המצרי ושליח האו"ם למזרח התיכון, תור ונסלנד. בלשכת ראש הממשלה סירבו להתייחס לנושא.

הבכירים ציינו כי אנשי המודיעין המצרי הם ערוץ התיווך המרכזי ונמצאים בקשר עם הנהגת חמאס ברצועה. הם סבורים כי ההחלטה אם להסכים להפסקת אש תיפול אצל מנהיגי הארגון בעזה.

דובר ארגון הטרור חמאס בירושלים פרסם קריאה לתומכי הארגון לבוא להר הבית: "בואו ותשמשו כחומת המגן של ירושלים מול המזימות הציוניות. בואו ונהפוך את המערכה לאינתיפאדה בערים ובכפרי הגדה המערבית וירושלים. עמנו ממשיך בגבורה ובהקרבה".

לקראת הדיון היום בעצרת הכללית של האו"ם: השגריר ארדן שוחח עם מזכ"ל האו"ם גוטרש ודרש ממנו לגנות בנאומו היום את חמאס שיורה טילים על אוכלוסיה אזרחית וכן את הירי של חמאס על מעבר ״כרם שלום״ כשישראל פתחה אותו להכנסת סיוע הומניטרי של האו״ם לעזה

שגריר ישראל לארה"ב ולאו"ם, גלעד ארדן, שוחח עם מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, לקראת הדיון היום בעצרת הכללית בנושא מבצע 'שומר החומות'.

המזכ"ל גוטרש ביקש שישראל תסכים להפסקת אש עוד לפני הדיון בעצרת הכללית ולטענתו המצב בעזה קשה עוד טרם המבצע וכעת הוחרף. בתגובה הדגיש השגריר ארדן את אכזבתו מההשוואה שהאו״ם עושה בין הצדדים וכן את זכותה של ישראל להגן על אזרחיה ואת הצורך בהשבת ההרתעה מול טרור החמאס לפני הגעה להפסקת אש.

השגריר ארדן דרש מהמזכ"ל לגנות את טרור החמאס וירי הטילים כנגד אזרחים בנאומו היום בעצרת, ותקף שוב את ההשוואה המעוותת של הקהילה הבינלאומית בין מדינה דמוקרטית לארגון טרור ג׳יהאדיסטי. השגריר הדגיש את ירי הטילים של חמאס על מעבר כרם שלום בזמן הכנסת סיוע הומניטרי של האו״ם לרצועה ודרש מהמזכ"ל לגנות אותו.

ב'ניו יורק טיימס' דווח כי ישראל וחמאס צפויים להגיע להסכם לנצירת האש ביומיים הקרובים. בכיר ישראלי המעורה במשא ומתן אמר כי שניים נוספים אימתו את עדותו..

לפי הדיווח, הפסקת האש צפויה לכלול כמה שלבים. הראשון שבהם יהיה הפסקת כל תקיפות ישראל על תשתיות ומתקני חמאס, וכל ניסיונות ישראל לחסל בכירים בארגון הטרור. במקביל, חמאס יפסיק לחלוטין את ירי הרקטות. ישראל דורשת גם שחמאס יפסיק לחפור מנהרות לעבר ישראל ויפסיק את ההפגנות האלימות בגבול עזה.

הגורמים אמרו כי המטרה היא שההסכם יכלול גם שלבים שייצאו לפועל בהמשך, אחרי שתיכנס לתוקף הפסקת האש. בין היתר מדובר בהחזרת השבויים והנעדרים – הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד. בתמורה, אמרו הגורמים, ישראל תאפשר מעבר סחורות וכספים לעזה.

בנוסף, ברשת אל-ג'זירה דווח כי חמאס והג'יהאד האיסלאמי מחויבים לכלול בהסכם הפסקת האש את הפסקת "התוקפנות הישראלית" בירושלים ובשכונת שייח ג'ראח. המקור שצוטט באל-ג'זירה הכחיש כי נקבע מועד ספציפי להפסקת אש.

בכירים בחמאס אמרו הלילה לרשת CNN כי בעקבות הלחץ הבינלאומי על שני הצדדים לסיום ההסלמה, הפסקת אש עם ישראל עשויה להתרחש בקרוב, "ייתכן שבתוך 24 שעות". דובר חמאס עבד א-לטיף אל-קאנוע אמר לאל-מיאדין: "ההתנגדות תאלץ את הכיבוש להיכנע לתנאיו. המכות של ההתנגדות יימשכו עד לרגע האחרון שלפני הרגיעה".

גורמי ביטחון שצוטטו ב'וואלה' מעריכים כי הלחץ על ישראל להגיע להפסקת אש יגדל ביממה הקרובה. "הכניסה למרחב הדשדוש שבו חמאס לא משגר רקטות, מהשעה 01:00, מבהיר בצורה ברורה שנכנסים עכשיו למערכה על המשך לגיטימיות הפעולה הישראלית ברצועת עזה. שר הביטחון אישר מטרות, וצה"ל מקפיד על דיוק ובחירת מטרות רגישות. אבל אנחנו מעריכים הלחץ על ישראל יגדל ולכן מדובר ב-24-48 שעות קריטיות".

הגורמים ציינו כי לא נראה שהחלטות על הפסקת אש יתקבלו היום. "הצדדים לא בשלים. אבל בעוד 48 שעות בהחלט יכולות להתקבל החלטות, בתנאי שהן עומדות בתנאים שתציב ישראל, ויש כאלה. יש סיכונים גדולים מאוד במצב הזה שנוצר". בשעה 10:00 הציג מפקד פיקוד הדרום האלוף אליעזר טולדנו לרמטכ"ל אביב כוכבי לאישור את תכנית המטרות לתקיפה ליממה הקרובה. גורם צבאי הדגיש: "יש מספיק מטרות".

בכירים ישראלים מציינים כי ממשל ביידן נמצא תחת לחץ פוליטי פנימי כבד לדחוף להפסקת אש. מדובר בעיקר בחברי קונגרס וסנאטורים דמוקרטים שקוראים לבית הלבן ללחוץ יותר על ישראל. סוגיה זו עלתה כמעט בכל השיחות שהתקיימו ביום רביעי בין בכירי ממשל ביידן לבכירי ממשלת ישראל.

שר המודיעין אלי כהן התייחס בראיון ל'רשת ב' לנושא ואמר שגורמי חמאס מתחננים להפסקת אש. "נסיים את המבצע כשנחליט שהשגנו את היעדים שרצינו",

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים