שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » "הקבינט לא יכול להחליט בלי שר משפטים"
היועמ"ש טוען
היועמ"ש טוען כי רק בנסיבות דחופות ורגישות ניתן יהיה לכנס את הקבינט, אבל בתנאי שמספר השרים מכל 'גוש' יהיה שווה. לדבריו, במצב הנוכחי לקבינט הקורונה אין סמכויו
אביחי מנדלבליט | צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הורה הערב (שלישי) במכתב למזכיר הממשלה צחי ברוורמן כי הקבינט המדיני-ביטחוני לא יוכל לקבל החלטות כל עוד תפקיד שר המשפטים אינו מאויש. הקבינט יוכל להתכנס, אך אין להחלטותיו תוקף.

במכתב ששלח למזכיר ברוורמן ציין היועמ"ש כי במצב הנוכחי ניתן לכנס את הוועדות רק לשם קיום דיונים או סקירות – אך נאסר עליהן לקבל החלטות. "ניתן להביא לשינוי המצב המתואר באמצעות השוואת מספר חברי הוועדה מכל גוש", כתב מנדלבליט אך הבהיר כי בנסיבות דחופות ורגישות ניתן יהיה לכנס את הקבינט בכל זאת, אבל בתנאי שמספר השרים מכל 'גוש' יהיה שווה. מנדלבליט הוסיף כי סמכויותיהן של ועדת השרים לענייני שב"כ וקבינט הקורונה יישארו מצומצמות עד למינוי שר הקבוע.

לפי חוות הדעת של היועמ"ש, "במצב הדברים הקיים, דרישה זו אינה מתקיימת ביחס לאף אחת מהוועדות, ולפיכך, ועדות אלו אינן יכולות להפעיל את הסמכויות הנתונות להן, ולאמץ החלטות מחייבות". מנדלבליט כתב כי "כל עוד לא מתקיימת בקרב חברי הקבינט המדיני-בטחוני הוראת השוויון בין מספר השרים החברים בכל אחד מהגושים, אין ביכולתו להפעיל את סמכויותיו בדרך של קבלת החלטות בנות תוקף".

היועמ"ש ציטט את לשון החוק שנקבע לצורך הקמת ממשלת האחדות ושמירת הפריטטיות, וציין את החלופה האפשרית: "לממשלה כמובן עומדת הסמכות לדון ולהחליט במקום הוועדות שהסמיכה, ובמצב הדברים הנוכחי – נראה שזו דרך המלך. אין באמור לעיל כדי למנוע מוועדות אלו להתכנס לשם שמיעת סקירות ואף בכדי לדון בנושאים שונים, ללא הפעלת סמכויותיהן באמצעות קבלת החלטות בנות תוקף, וזאת בשים לב לאפשרות הנתונה לשרים להתייעץ ולדון בנושאים בכל פורום שיבחרו".

כבר כמעט שבועיים שאין שר משפטים בישראל, והמינוי נמצא במחלוקת עמוקה בין הליכוד וכחול לבן. יו"ר כחול לבן בני גנץ שימש מ"מ שר המשפטים עד ה-1 באפריל, ודרש לאשר את מינויו כמינוי קבע, אך ראש הממשלה בנימין נתניהו מסרב לדרישה, ולפי בכירים בליכוד – רה"מ מתכוון להמשיך בסירובו.

בני גנץ אמר לפני פקיעת מינויו כי אי מינויו של שר משפטים קבוע הוא "הוכחה ניצחת שנתניהו נמצא בניגוד עניינים. שלחתי מכתב ליועמ"ש שמבקש לבחון את כשירותו". גנץ כינה זאת "יום חשוך בתולדות מדינת ישראל. נאשם בפלילים מבקש ששלטון החוק ירכין בפניו את רעשו. במקום להתייצב בבית המשפט הוא מבקש לחפור תחת יסודותיו. אני לא אאפשר את הפגיעה הזו בשלטון החוק. אנחנו לא נאפשר זאת"

בתוך כך, בווינט דווח כי גורמים בליכוד העלו בימים האחרונים הצעת פשרה יוצאת דופן לפתרון הפלונטר שנוצר סביב אי-מינוי שר משפטים, עם פקיעת כהונתו הזמנית בתפקיד של יו״ר כחול לבן בני גנץ – והציעו למנות בינתיים את השרה לשעבר, איילת שקד.

ע"פ הדיווח, גורמים בליכוד אומרים כי בשיחות עלתה אפשרות ולפיה כדי לקרב את ימינה לנתניהו בבחירה בין שני הגושים, יש לבחון את מועמדות שקד כפשרה – באופן שבו ימולא הצורך במינוי שר משפטים, וזה יהיה לא מטעם הליכוד ולא מטעם כחול לבן. בתגובה אמרו גורמים בכחול לבן כי לא יאפשרו את מינויה. מהליכוד לא נמסרה תגובה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
רק אלה שיסתכנו ללכת רחוק מדי יכולים אולי לגלות עד כמה רחוק אפשר ללכת

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים