שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » הקואליציה הצביעה נגד דמי אבטלה לעצמאים
ממשלת שינוי?
55 הצביעו נגד, ו-54 הצביעו בעד. סגן השר אביר קארה נציג השולמנים – העצמאים, הצביע נגד
אביר קארה | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

מליאת הכנסת דחתה בקריאה טרומית את הצעת חוק הביטוח הלאומי – דמי אבטלה לעצמאיים של חברי הכנסת סמי אבו שחאדה, אליה הוצמדו הצעות דומות של חברי הכנסת משה גפני ינון אזולאי ומשה ארבל. ההצעה נפלה על חודו של קול, לאחר שבהצבעה שמית תמכו בהצעה 54 אל מול 55 שהתנגדו, כאשר גם ההצעות המוצמדות נדחו.

מוצע לקבוע ענף ביטוח אבטלה לעובדים עצמאיים ולאפשר לעובדים עצמאיים אשר חדלו לעסוק במקצועם או סגרו את עסקם לקבל דמי אבטלה, בתנאים ולפי אופן החישוב שבהצעת החוק. מוצע להסמיך את השר לקבוע את שיעור דמי הביטוח שייגבו מעובד עצמאי וכן את סכום ההשתתפות של המדינה בקרן מיועדת לתשלום דמי אבטלה לעובדים עצמאיים.

בדברי ההסבר נכתב: "חוק הביטוח הלאומי במתכונתו היום מפלה לרעה את אוכלוסיית העובדים העצמאים לעומת העובדים השכירים במשק, שכן בניגוד לעובדים השכירים הנהנים מרשת ביטחון סוציאלית במקרה בו פרנסתם נפגעת בשל פיטורים, עובד עצמאי אשר סוגר את עסקו אינו זכאי לכל סיוע מהמדינה".

"המשבר הכלכלי הנוכחי הנובע ממגפת הקורונה מוכיח את הצורך בחקיקה זו. מאות אלפי עצמאיים, נקלעו למשבר כלכלי עצום והשלכותיו הקשות טרם התבררו עד תומם. חלק לא מבוטל מאותם עסקים נסגרו ולא ישובו לפעילות, מה שמביא בטווח הארוך לפגיעה קשה ביותר במשק ובמנועי הצמיחה המניעים אותו. הצעת חוק זו מבקשת להשוות ולו במקצת את התנאים הסוציאליים של העובדים העצמאים בכך היא מבקשת לאפשר להם לקבל דמי אבטלה שאותם זכאים לקבל כלל העובדים במשק".

במהלך הדיון התפתחו חילופי דברים בין סגן השר אביר קארה, לבין חברי כנסת מהאופוזיציה לאחר שאלה האשימו אותו שבגד בעצמאים. ח"כ ינון אזולאי: "יושב פה אביר קארה שהוא כביכול היה אביר השולמנים ונהפכת לשונא הגדול של שלומנים. השולמנים היום מסתכלים ומתביישים בך. הגעת למקום הזה ושכחת מה זה עצמאים. יש לך את ההזדמנות לעזור ולסייע להם ואתה עושה הפוך. יאיר לפיד הגיש הצעת חוק וגם הוא נעלם מפה, גדעון סער הגיש הצעת חוק וגם נעלם מפה. כל חברי הכנסת היום שבקואליציה חברי הממשלה הגישו הצעת חוק כזו ונעלמתם".

שר הרווחה מאיר כהן השיב בשם הממשלה ואמר: "אני מציע לא להצביע עכשיו, נשב ביחד אתכם ועם הביטוח הלאומי והאוצר ותוך שלושה חודשים זה יגיע לכאן, זו התחייבות שלי". המציעים ביקשו להעביר את ההצעה בטרומית תוך התחייבות שלא לקדמה בשלושת החודשים הקרובים אך הקואליציה סירבה וההצעות עלו להצבעה ונפלו.

ח״כ סמי אבו שחאדה מגיב על ההצבעה בחוק דמי אבטלה לעצמאיים: "על חודו של קול הפילה ממשלת בנט-ליברמן-עבאס עוד חוק סוציאלי שהצעתי היום במליאה שנחצותו דווקא עכשיו גדולה ביותר. ‏בגלל שיקולים ציניים וצרים שוב פוגעת הממשלה בעצמאים ומונעת מהם דמי אבטלה".

הרשימה המשותפת בתגובה להפלת התיקון לחוק הביטוח הלאומי – דמי אבטלה לעצמאיים של ח"כ סמי אבו שחאדה: "מאכזב ביותר שרע"ם ומרצ נכנעו שוב לפוליטיקה קטנה והפגינו חוסר אחריות משווע על חשבון התמיכה לה העצמאיים זקוקים נואשות. אנחנו, בכל מקרה, ממשיכים להיות נאמנים לציבור שלנו. לכן תמכנו בחוק שמשאיר את המכון הפתולוגי פעיל גם בשבת וחג".

יו"ר יהדות התורה ח"כ משה גפני: "יושב פה אביר קארה שהגיע לכנסת על ידי העצמאיים ומצביע נגד החוק החשוב הזה, איבדתם את הבושה, אנחנו מסתובבים עם חבורה של אנשים שאין ביניהם לאמת ולא כלום".

ח"כ מיקי זוהר: "העצמאים של ישראל שקורסים תחת הנטל, שילמו היום מחיר בשביל שהממשלה המוזרה הזו תמשיך להתקיים. חוק קריטי וחשוב לדמי אבטלה לעצמאים נפל עכשיו על חודו של קול. ממשלה של הבטחות לחוד, ומעשים לחוד".

ח"כ שלמה קרעי: "הבית של העצמאים" בישראל הצביע נגד דמי אבטלה לעצמאים. אם בליאק, בזק או לפיד היו מצביעים בעד, הצעת חוק העצמאים היתה עוברת. רוממות העצמאים בגרונם וחרב פיפיות בידם… עם הסיבוב. אחר כך הם ימשיכו להטיף לכולנו בצביעות אופיינית על כל נושא. בושה".

ח"כ מירי רגב: "מכר את השולמנים! הקול של אביר קארה הכריע, לא לדמי אבטלה לעצמאיים. ביזיון".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היכולת החשובה בחיים היא היכולת להשתנות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים