שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » הרב פרויליך: "לבטל את ההדלקות הגדולות במירון"
בעדות לוועדה
היום התקיים הדיון השלישי בוועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון במהלכה העידו הרב אברהם פרויליך, מנכ"ל אתר הרשב"י עו"ד אלי פריינד וכן מתנדב "איחוד הצלה" נחמן כהן
הרב אברהם פרויליך | צילום: לע"מ

לפני שעה קלה הסתיים היום השלישי במרתון העדויות בוועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון בהשתתפות נשיאת בית המשפט העליון בדימוס מרים נאור, הרב מוטל'ה קרליץ והאלוף במיל' שמלמה ינאי, במהלכה העידו חבר ועדת החמישה הרה"ג אברהם ישראל פרויליך, לצד מנכ"ל אתר הרשב"י עו"ד אלי פריינד וכן מתנדב "איחוד הצלה" נחמן כהן.

הדיון החל בשעה 10:00 בבוקר כשראשון הדוברים היה מנכ"ל אתר הרשב"י אלי פריינד שסיפר על הפעילות הכללית שלו באתר לצד מה שהוא ראה במו עיניו בליל האסון בל"ג בעומר וענה על שאלות קשות שהופנו אליו מהגב' נאור, אחריו העיד הרב פרויליך שסיפר על ההתנהגות הבריונית לדבריו של אלכס ויז'ניצר בשטח במירון ותקף את ההתנהלות של החסידויות השונות בהדלקות במירון, את הישיבה חתם בעדות מצמררת מתנדב "איחוד הצלה" נחמן כהן שהיה מהראשונים שהגיעו לשטח האסון להעניק עזרה.

עו"ד אלי פריינד סיפר בעדותו: "לפני ההילולא קיבלתי טלפון מישראל דרעי, שאמר לי – 'מעכשיו ההר תחת תקציב ההילולא, ורק אני קובע את הדברים'. התחננתי להיות שותף בעשייה, ואפילו לישיבה אחת לא הזמינו אותי".

פריינד גם סיפר כי הוא עצמו היה עם ילדיו בשטח ליד בני עקיבא והרבה לפני האסון הוא ראה שוטרים מחלצים משם תינוקות שכמעט נמחצו למוות מרוב דוחס, "גם אשתי והבת שלי כמעט נמחצו, ומרוב בלאגן נעלמה לי הילדה לשעה ארוכה עד שמצאנו אותה, אחרי האסון ביקשתי להזמין דו"ח בטיחות, שהגיע למסקנה שמבחינה בטיחותית צריך להרוס את גשר דב".

ראש הוועדה, נשיאת העליון בדימוס מרים נאור: בדקתם לפני כן את הבטיחות? עו"ד פריינד: "כן. קיבלנו דו"ח שצריך לחזק את פסי ההחלקה בגשר דב והדבר הזה בוצע".

לאחריו כאמור העיד הרב אברהם ישראל פרויליך מ"ועדת החמישה" שתקף את אלכס ויז'ניצר: "הוא נתן לנו להבין שהוא מצפצף עלינו, ורק הוא קובע בשטח, ולא אכפת לו שנלך לבית המשפט, התנהג בבריונות".

הרב פרויליך תיאר פגישה שלו עם עודד פלוס, מנכ"ל המשרד לשירותי דת, בסמוך לל"ג בעומר השנה: "הצעתי שנבנה לתולדות אהרון מקום גדול במרחק של עוד 100 מטר, שלא יהיה צמוד לקבר שיפחית את הסכנה. עודד שאל אותי מה זה המקומות הללו? אמרתי לו: לפני שנה אתה הרי נתת לבג"ץ תצהיר שחייבים להפקיע את המקום. פלוס הוא הודה שאיננו יודע על מה אני מדבר".

פרויליך הרחיב על הסכנה במתחם תולדות אהרון ואמר: "התרעתי שאין לאנשים לאן לברוח, אם אני צועק 'הצילו' בתולדות אהרן, לאיפה הם יברחו? לעזרת נשים שגם היא מלאה. לאיפה? לגשר הר דב? יש שם צוואר בקבוק מטורף".

גב' נאור: "למה לברוח". הרב פרויליך: "מספיק שאיזה מטורף צועק 'הצילו, ערבי בשטח', ואין לאן לברוח?".

פרויליך: "ההדלקה של תולדות אהרן, גם בויאן ותולדות אברהם יצחק, אסור שיתקיימו שם. אני אומר את זה באחריות מלאה כרב ומקורב לחוגים האלו, אסור שיהיו שם. זה הפך לאירוע שגלש מקדושת המקום, אירוע קבוצתי, כל אחד מתחרה בשני, אסור שזה יהיה שם".

את העדויות להיום חתם בעדות מצמררת עד הראיה מתנדב "איחוד הצלה" נחמן כהן שהיה מהראשונים שהגישו עזרה, כהן סיפר: "הורדתי את החליפה ולבשתי את האפוד ורצתי לביתן הקטן של איחוד הצלה שהיה ליד. היו שם כמה שוטרים וצעקתי שם 'אר"ן, אר"ן' ושצריך לפנות אנשים. שניה לפני כן ניסיתי לדווח במכשיר הקשר האישי ובטלפון ולא הייתה קליטה גם בקשר וגם בטלפון. השוטרים הגיעו מיד וניסינו למשוך אנשים ולשלוף אותם. זה לא הצליח. אחד האנשים שאני מכיר מבית הכנסת התחיל להחליף צבעים ולהתחנן שאמשוך אותו. לצערנו הוא נהרג שם".

עוד הוסיף כהן: "עברתי כמו מטורף מאחד לאחד וניסיתי למשוך. כשלא הצלחתי עברתי לשני. אחרי כמה דקות הגיעו עוד כמה שוטרים ועוד שני חובשים. אחד השוטרים ניסה לעלות על הפח שהיה ליד המדרגות ולחלץ אנשים. הוא קלט שאם נפרק את הפח נוכל לחלץ עוד אנשים. התחלנו לשלוף אנשים מלמעלה כי מהמדרגות זה היה בלתי אפשרי. תוך כדי שאני מוציא משם אנשים אני רואה שמתחילה עוד ערימה בסוף הירידה בגשר. חשבתי שיש ערימה רק במדרגות, אבל אחרי שפירקנו את הפח ראינו שיש עוד ערימה של אנשים. ניסינו לשלוף עוד אדם ועוד אדם. מי שהצלחנו להוציא התחלנו החייאות ואני רואה שמכסים עוד אחד ועוד אחד וכבר לא היה מקום".

כזכור, אמש הגיע להעיד בפני הוועדה הרב שמואל רבינוביץ רב המקומות הקדושים. לאחר עדותו של הרב רבינוביץ, העיד ניצב בדימוס אלון אסור, שהיה מפקד המחוז הצפוני במשטרה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים