שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות חרדים » כותל המזרח » הרב שמסר את נפשו לארבעת הכוסות
אגרת מקזבלנקה
ראב"ד מרוקו האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו מספר על מסירות נפשו של זקנו ה'בבא מאיר' לשתות 4 כוסות, בליל הסדר האחרון לחייו, וקורא לתלמידיו לסייע בקמחא דפסחא
הרב יאשיהו פינטו | צילום: דוד ארזני

באגרת מיוחדת ששלח ראב"ד מרוקו, האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו שליט"א, מפרט האדמו"ר את חובת הסיוע לעניים, ומבקש מתלמידיו בכל רחבי העולם, לדאוג לאסוף כסף ולחלק אותו לעניים, ולקיים את דברי חז"ל "שאני שבישראל לא יפחתו לו מארבע כוסות של יין".

במכתבו כותב האדמו"ר הנה רבותינו הקפידו על ארבע כוסות של יין בליל הסדר ומובא ברמ"א (או"ח סימן תעב ז') שאם לא שתה כוס שלישי או רביעי בהסבה, אין לחזור ולשתות בהסבה, דיש בה חשש שנראה כמוסיף על הכוסות ע"כ.

והנה צריך להבין, מדוע יש חשש שמוסיף, הרי ידוע שכל דבר התלוי במנין אין לחוש, אלא שלא יפחתו ממנו, אבל יכולין להוסיף על המספר. וכן מובא ברמ״א (אוח סימן רסג א) שיכולין להוסיף על דבר המכוון נגד דבר אחר, ובלבד שלא יפחת ע"ש.

ובכדי להבין הדברים, הנה הארבע כוסות הם כנגד ארבע לשונות של גאולה. וצריך האדם לדעת שזה לא רק שתיה רגילה ששותים ארבע כוסות יין בפסח, אלא סודות עצומים ונוראים טמונים בארבע כוסות, ומורידים כוח של גאולה בארבע צורות לאדם.

וזוכרים אנו את ליל הסדר האחרון של מור זקני זצוק"ל, אשר היה בימים האחרונים לחייו. ובכניסת החג הצטער צער עצום, איך ישתה את הארבע כוסות. והיה נושם בקושי גדול ומשתעל קשה ויורק דם, וכל המהות שלו וכל המחשבה שלו הייתה על הארבע כוסות. ובכוח גדול ובמסירות, שתה את הארבע כוסות.

המסירות והדבקות בשתיית הארבע כוסות, נחקקה אצלנו לזיכרון עולם, והדבקות שלו בדקדוקי המצות של ליל הסדר הביאה אותנו שמיום שעמדנו על דעתנו, התחלנו לעשות קמחא דפסחא.

ומבקשים אנו כי מצווה זו של קמחא דפסחא תהיה נחלה וירושה לדורי דורות, לכל ההולכים בדרך הקדושה של "שובה ישראל" לקדש את מצות קמחא דפסחא, ולהחדיר בבני הבית של כל אדם, להיות ממוסרי נפש על מצוה זו, גם אם הקב״ה השפיע עליך שפע עצום, תלך ותבקש מאחרים שיתרמו לקמחא דפסחא.

וכל בן "שובה ישראל" יעשה חלוקה לכל לנזקקים, וגם אם אתה צריך, תיתן משהו מעצמך ותאסוף מאחרים. כי מצוה זו מי ישורנה שנותנת כוח לאדם. והזיעה שאדם מזיע בהשתדלות לנזקקים מטהרת את הנפש, והיא כפרה על פגמים של מידת היסוד.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היכולת החשובה בחיים היא היכולת להשתנות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים