שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » ארה"ב: "רוסיה תפעיל נשק כימי עוד הלילה"
נערכים למתקפה כימית
ארה"ב מעריכה כי פוטין מכין את הקרקע כבר מספר ימים כדי לבצע מתקפה כימית. בקייב חוששים שהיא תתרחש כבר הלילה
מסכת מגן מנשק כימי | צילום: Great Pics - Ben Heine, שאטרסטוק

כבר לפני שבוע העריכו גורמי מודיעין אמריקניים כי רוסיה מכינה את הקרקע לתקיפה כימית על אוקראינה. היום אמרו בקייב כי קיימת סבירות גבוהה שתהיה תקיפה כימית, משום שפוטין מחפש פרובוקציה שתגרום למפנה משמעותי במלחמה, בשל הדשדוש של הצבא הרוסי.

בתוך כך נשיא אוקראינה זלנסקי אמר כי ארצו חייבת להכיר בכך שלא תצטרף בעתיד לברית נאט"ו. כוונתה של הממשלה בקייב להצטרף לברית הזו, הייתה אחת העילות המרכזיות של פוטין לפלוש לאוקראינה, ואחד מיעדיו המוצהרים של פוטין בפלישה שלו לאוקראינה היא הפיכתה למדינה ניטרלית במאבק מול המערב.

"שמענו במשך שנים על מדיניות הדלת הפתוחה לכאורה", סנט זלנסקי במערב בשיחה עם נציגים מבריטניה, בהתייחסות למדיניות המוצהרת של נאט"ו, על כך שכל מדינה רשאית לבקש להצטרף אליה. "אבל כבר שמענו שלא נוכל להצטרף", הוסיף. "זו האמת שאנחנו חייבים להכיר בה, ואני שמח שאנחנו מתחילים להבין את זה וסומכים על עצמנו ועל השותפים שמסייעים לנו".
מאז תחילת המלחמה לפני 20 ימים, ועוד לפני כן, נשמעו בקייב הצהרות שמעידות על ההכרה בכך שאוקראינה לא תוכל להצטרף לברית הצבאית, ורק לאחרונה הצהיר שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה שהצטרפות לנאט"ו לא צפויה "בעתיד הנראה לעין", אך הצהרתו כעת של זלנסקי מסתמנת כנחרצת וברורה הרבה יותר.

כל העדכונים מהלחימה:

בהצהרה הפומבית הבטוחה ביותר שלו עד כה, קרא נשיא אוקראינה זלנסקי לחיילים הרוסים להיכנע, ואמר שהם והקצינים שלהם כבר יודעים שהמלחמה חסרת סיכוי. "לא תיקחו מאוקראינה שום דבר", הצהיר הנשיא.

"אתם תיקחו חיים, יש הרבה מהם, אבל גם חייכם יילקחו. למה למות? בשביל מה? אני יודע שאתם רוצים לשרוד", הוסיף זלנסקי אחרי לילה של מתקפות ברוטאליות מהצד הרוסי.

בתוך כך, שלושה ראשי ממשלה אירופיים נסעו היום (שלישי) לקייב ביקור ראשון של מנהיגים זרים בבירת אוקראינה מאז החלה רוסיה בפלישה: ראש ממשלת פולין, ראש ממשלת צ'כיה וסלובניה יבקרו היום בקייב וייפגשו עם הנשיא זלנסקי.

קייב, שבה כמחצית מהאוכלוסייה כבר נמלטה, תיכנס בערב לעוצר של 35 שעות- כך הורה הממשלה, ומיליציות אוקראיניות חמושות יסתובבו ברחובות כדי לאכוף את ההוראה. זאת מחשש שהרוסים יפציצו בקיים דווקא בזמן הביקור. בעיר נותרו על פי ההערכות שלושה מיליון וחצי בני אדם.

במהלך הלילה שוב דווח על התגברות המתקפות הכוחות הרוסים על קייב. הכוחות תקפו את העיר מהאוויר וגם באמצעות ירי טנקים ותותחים ארטילריים. תושבי העיר כאמור שוהים במקלטים, ועוד עשרות אלפים מסתתרים במנהרות הרכבת התחתית.

היום ה-19 ללחימה באוקראינה
במקביל לביקור של שלושת הבכירים, הלחימה נמשכה במשך כל היום בסביבות הבירה ולפחות ארבעה בני אדם נהרגו כתוצאה מההפגזות הרוסיות. "היום הזה קשה ומסוכן", אמר ראש העיר ויטלי קליצ'קו. "הבירה היא לב ליבה של אוקראינה, והיא תישאר מוגנת. לא נוותר על קייב, שהיא כיום הסמל והבסיס לחופש ולביטחון של כל אירופה", הוסיף. למרות ההחרפה בלחימה, המו"מ בין נציגי רוסיה לאוקראינה חודש היום לאחר יום של הפסקה.

עד היום הלחימה הקשה נחסכה מקייב, אבל הצבא הרוסי סוגר אט אט על העיר וגם ההפגזות התגברו. "מה שקורה כרגע בחרקוב, במריופול ובערים אחרות – היה מובן שבמוקדם או במאוחר יקרה גם בקייב", אמרו תושבים במקום. למרות זאת, כוח הפלישה הגדול ביותר באירופה מאז מלחמת העולם השנייה נעצר בשערי קייב – כשלושה שבועות לתוך מלחמה.

למרות שההפגזות הרוסיות הפכו כמה מהערים במדינה לחורבות, הכבישים המרכזיים ומרבית קווי הרכבת מהבירה עדיין פתוחים, והכוחות הרוסיים לא הצליחו לכבוש אף אחת מ-10 הערים הגדולות באוקראינה. העובדה שזלנסקי יכול לארח מנהיגים זרים בקייב בשלב הזה מהווה הישג יוצא דופן – משום שבכל העולם העריכו שהמערכה לא תימשך כל כך הרבה זמן.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
נעריך את הרגע הזה, לפני שהוא הופך לזיכרון

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים