שיתוף
תגובות
כלכלה » רכב ותחבורה » "הרפורמה בטסטים מצליחה, אך יש מה לשפר"
מרגי בוועדה
ב-2017 בוצעו 317 אלף בחינות וב-2019 חל זינוק ל-617 אלף • משרד התחבורה: זמן ההמתנה התקצר מ-90 יום ל 7-14 ימים
יעקב מרגי בוועדת הכלכלה של הכנסת= | צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי, עסקה הבוקר (ד') בהכשרת הנהג והרפורמה במבחני הנהיגה המעשיים (טסטים). זאת, במסגרת המעקב אחר הרפורמה להפרטת מבחני הנהיגה ויישומה. 

היו"ר מרגי פתח את הדיון בתזכורת לכך שרבים חששו מהרפורמה, ואמר כי הוועדה רוצה לדעת האם המצב השתפר. בעקבות הדיווח הוא שיבח את משרד התחבורה, והשר ישראל כץ שהוביל את הרפורמה, על השיפור במצב. עם זאת, לנוכח נתונים שעלו ממסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, ביקש היו"ר מרגי הבהרות באשר לסוגיית הזינוק במספר הבחינות, שיעור ההצלחה הנמוך, הפער בשיעור ההצלחה בין חברת מילגם לטלדור ועוד. "אפשר לומר שהרפורמה זוכה להצלחה, אך היא לא מושלמת וצריך לתחזק אותה", אמר.

סמנכ"ל משרד התחבורה, אבנר פלור, ציין כי מדובר באחת הרפורמות הגדולות שבוצעו בשנים האחרונות, שמטרתה הייתה שיפור השירות, המקצועיות ואחידות המבחנים, לצד הנחייה שלא להעלות את האגרה. לדברי פלוס, זמן ההמתנה לטסט ירד מ-60-90 ימים ל-7-14 ימים. מנהל אגף הרישוי, אפי רוזן, הוסיף כי היום יש במערכת 15,702 מסלולי בחינה, שמכילים את כל האתגרים שצריך נהג חדש להתמודד איתם. "יש עוד מה לשפר ואנחנו נשפר", אמר. מנהל אגף זהירות בדרכים במשרד החינוך, מקס אבירם, ציין כי החל מהשנה הבאה כל תלמידי כיתות י' יקבלו חינוך תעבורתי וייבחנו בבחינת התיאוריה.

מהמסמך שהוצג לוועדה עולה, כי מספר מבחני הנהיגה זינק פי שניים ויותר מאז הרפורמה. בשנת 2017, טרום הרפורמה, עמד מספר הבחינות על 317 אלף, בשנת 2016 עמד המספר על כ-273,500 ובשנת 2019, השנה הראשונה בה הופעלה הרפורמה במלואה, זינק המספר לכ-617,500. היו"ר מרגי התייחס גם הוא לזינוק במספר הבחינות וביקש לדעת האם אין כאן תמריץ כספי שגורם לכך.

רוזן התייחס לטענות שנשמעו בדיון ואמר כי כשמספר הבחינות עובר מעל 420 אלף מחיר הבחינה יורד ב-30%, מכ-140 שקלים לכ-100 שקלים בלבד. את הגידול במספר הבחינות הוא הסביר בכך שעד הרפורמה היו 115 אלף תלמידים בשנה, בעוד שכיום יש 140 אלף תלמידים בשנה. 

באשר לשינוי מועד הבחינות אמר רוזן כי תלמיד שנאלץ לבטל מסיבה שלא תלויה בו, כמו מחלה, מביא אישור ומקבל זיכוי. הוא הוסיף כי במשרד ציפו לאחוזי מעבר נמוכים אף יותר בתחילת הדרך, והצליחו למזער את הנזק. "יש כאלה שנותנים לרפורמה ציון 10, הרפורמה לא מושלמת והציון שלה הוא 8 ביום בהיר אבל אנחנו יודעים מה צריך לעשות", אמר.

הוועדה המליצה לבחון את הסיבות לנתונים בדבר שיעור נמוך של כ-40% מהנבחנים שעוברים טסט, את הסיבות לפער באחוז ההצלחה בין חברת מילגם לטלדור ואת הסיבות להכפלת מספר מבחני הנהיגה.

בנוסף, דרשה הוועדה מנציגי משרד התחבורה להנחות את החברות מילגם וטלדור לגלות גמישות ולאפשר לשנות את מועד הבחינה לבקשת התלמיד או מורה הנהיגה, ולהנחות את החברות להקל על התלמידים המבקשים לערער על תוצאות הבחינה, כך שידעו מה סיבת הכישלון, יוכלו לצפות בסרטון מספר פעמים וללא הגבלה בזמן הצפייה. 

כמו כן, ציין היו"ר מרגי את תדירות הפיקוח הנמוכה של המפקחים, וביקש התייחסות משרד התחבורה לכך בכתב עד סוף החודש.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
לא משנה כמה המצב טוב או רע, תמיד הוא בסוף משתנה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים