שיתוף
תגובות
חדשות » הרפורמה בתחבורה הציבורית: עושים לכם סדר
רכבת הרפורמה דוהרת
לא מדובר ברפורמה היסטורית ומשמעותית אשר תוזיל באוםפן ניכר את העלויות של התחבורה הציבורית בישראל, אך מצאנו כמה נקודות של אור, והוזלה בעלויות.
אוטובוס | צילום: Roman Yanushevsky, שאטרסטוק

משרדי התחבורה והאוצר השיקו היום (ראשון) את רפורמת "דרך שווה" בתחבורה הציבורית שתצא לפועל בקיץ. במסגרתה, יוזלו מחירי הנסיעה בנסיעות העירוניות והבין-עירוניות ושונו התעריפים לאוכלוסיות שונות.

כך למשל, נסיעה עירונית/מקומית בודדת בכל יישוב בישראל עולה מעתה 5.5 שקלים ותאפשר לראשונה מעברים בלתי מוגבלים בין קווים במשך 90 דקות במרחק עד 15 ק"מ אווירי לנסיעה. המשמעות היא נסיעות נוספות בחינם למי שמחליף בין קווים, או נוסע לעשות סידורים וחוזר תוך שעה וחצי. לזכאים בהנחות – ילדים ונוער, הגיל השלישי, ואנשים עם מוגבלות וזכאי ביטוח לאומי – המחיר יעמוד על 2.75 שקלים. לצד זאת, המחירים במקומות שבהם תעריף הנסיעה היה מוזל – טבריה, אזור הדרום והשטחים – יעלו.

המחיר יהיה זהה לאוטובוס ולרכבת הקלה בכל הקווים העירוניים, הכוללים אוטובוסים, רכבות קלות, וכן הכרמלית והרכבלית בחיפה, משלמים מעתה לפי אותו תעריף. ברכבת ישראל חל תעריף נפרד, כמפורט בהמשך.

ומי זכאי לסבסוד העלויות?

בני 75 ויותר, כוחות הביטחון, שירות לאומי, עיוורים – נוסעים חינם. ילדים ונוער, אזרחים ואזרחיות ותיקים עד גיל 75, אנשים עם מוגבלויות וזכאי הביטוח הלאומי נהנים מהנחה של 50% על מחיר הנסיעה, כל עוד היא נרכשה בערך צבור. בנוסף, סטודנטים זכאים להנחה של 33% או 50% אם הם רוכשים חופשי סטודנטיאלי.

ההנחה על רכישת ערך צבור אכן מבוטלת, ומוחלפת במערך הנחות אחיד, שוויוני והוגן, המוענק לכל מי שזכאי להנחה, ללא קשר לאמצעי התשלום או לדרך הרכישה. במחיר האפקטיבי לנוסע אין כמעט שינוי. תעריף הבסיס בתחבורה הציבורית היה אמור לעלות משישה שקלים ברוב המדינה ל-6.5 שקלים. דרך שווה קובעת את התעריף על 5.5 שקלים. "אמנם הנחת 'ערך הצבור' מבוטלת עבור נוסעים מזדמנים, אך גם בעבורם, בפועל הנסיעה הבודדת תתייקר ב-30 אגורות בלבד, הרבה פחות מההתייקרות רק החודש במחיר ליטר בנזין. אם משקללים את הגדלת טווח הנסיעה ואת אפשרויות הנסיעה – לרבים מהנוסעות והנוסעים המהלך יהיה משתלם יותר", נמסר ממשרד התחבורה.

בנוסף לנסיעה בודדת, ניתן לרכוש מנוי חופשי-יומי לכל אחד מהמרחקים לאוטובוסים/רק"ל בלבד, או משולב עם רכבת כמפורט בטבלת המחירים. "חופשי-חודשי ארצי" מחליף את כל סוגי המנויים העירוניים והאזוריים שהיו נהוגים עד כה, ומציע במקומם מנוי אחד לכל קווי האוטובוס בכל רחבי המדינה, במחיר של 225 שקלים או 112.5 שקלים לנוער ולאזרחים ותיקים.

מנוי "חופשי-חודשי אזורי" מוצע בכל היישובים שמחוץ ל-3 המטרופולינים הגדולים במחיר של 99 שקלים בלבד, או 49.5 לנוער ואזרחים ותיקים. המנוי מאפשר נסיעות בלתי מוגבלות בכל קווי האוטובוס למרחק נסיעה של עד 40 ק"מ באזורים המוגדרים במפה – בהתאם לדפוסי השימוש האזוריים בתחבורה אשר מחוץ לערים.

האם יש הנחה על כרטיס הלוך ושוב ברכבת?

למי שמתכנן נסיעה הלוך ושוב באותו יום, או מתכנן לנסוע בנוסף לרכבת גם באוטובוס או ברכבת הקלה, עדיף לרכוש כרטיס חופשי-יומי. כרטיס חופשי-יומי ברכבת עולה בערך כמו כרטיס וחצי, כך שבמקרים כאלה עדיף לרכוש מראש כרטיס כזה באמצעות הרב-קו. הכרטיס מאפשר גם לבצע נסיעות באוטובוסים באותו מרחק נסיעה. לדוגמה, אם נסעתם ברכבת תל אביב לירושלים, פעמיים ברכבת הקלה בירושלים וחזרה לתל אביב, תחויבו לפי חופשי-יומי בין-אזורי ב-37 שקלים בלבד.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
בנה את החלומות של עצמך, אחרת מישהו אחר ישכור אותך כדי לבנות את החלומות שלו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים