שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » הרפורמה של ליברמן וכהנא להרס הכשרות
ממשלת שמד
במסגרת "רפורמה": תאגידים פרטיים שיעמדו בסטנדרטים של מועצת הרבנות יעניקו כשרות, רבנים יוכלו להעניק תעודה גם למסעדות הפתוחות בשבת רח"ל
מתן כהנא | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר האוצר אביגדור ליברמן ושר הדתות מתן כהנא מקדמים תכנית לפתיחת שוק הכשרות לתחרות. במסגרת התכנית, תועבר הסמכות למתן תעודות כשרות בישראל לגופים פרטיים לכלל בתי העסק, וללא מגבלה וזאת לעומת המצב הקיים בו הרבנים המקומיים הם בעלי הסמכות הבלעדית למתן תעודת הכשר. המשמעות של הרפורמה ההזויה, 3 רבנים עם כושר לרב עיר יוכלו להעניק תעודה גם למסעדות הפתוחות בשבת רח"ל.

ע"פ התכנית שוק הכשרות ייפתח לתחרות. תאגידי כשרות שיעמדו בקריטריונים ההלכתיים שתקבע הרבנות הראשית, יוכיחו עמידות כלכלית וניהולית יוכלו להעניק תעודות כשרות. גופי הכשרות הפרטיים יעסיקו ויפקחו על משגיחי הכשרות. בראש גוף כשרות פרטי יעמוד רב שהוסמך ע"י הרבנות הראשית לישראל. גופי הכשרות יפרסמו לציבור את הסטנדרט ההלכתי (שקבעה הרבנות הראשית) בו הם מתחייבים לעמוד. יוקם גוף פיקוח עליון של הרבנות הראשית שיפקח על גופי הכשרות הפרטיים ויוודא שהם עומדים בסטנדרט ההלכתי בו בחרו. תאגיד כשרות שירצה, יוכל לבחור לעמוד בסטנדרט בסיסי יותר מזה שהגדירה הרבנות שיאושר ע"י שלושה רבני עיר.

מהמשרד לשירותי דת נמסר כי "בשנת 2017 פרסם המשנה לנשיאת בית המשפט העליון השופט אליקים רובנשטיין את פסק הדין המפורסם בו הוא מורה על ניתוק התלות הכלכלית  בין המשגיח למושגח  בפני בג"ץ עמדו דו"ח רבים ועותרים שונים המלינים על כשלים שונים הקיימים במערך הכשרות במדינת ישראל. אולם למרות פסק הדין ותשובות המדינה למתן ארכה לביצוע פסק הדין הוא טרם יושם".

"ברבנות הראשית התקדמו ליישום פסק הדין וערכו רפורמות שונות במערך הכשרות והם הוצגו לשופטי בג"צ. מערכות הבחירות אליהם נקלעה המדינה עצרה את ההתקדמות ברפורמת הכשרות עליה עמלה הרבנות הראשית לישראל והמצב נותר כפי שהיה. ומי שהמשיך לסבול מרת כשרות ירודה ומערכת לקויה היו ציבור צרכני הכשרות ובעלי העסקים".

"היום הציג השר מתן כהנא את 'התכנית למהפכה בכשרות' מתווה הכשרות שייתן מענה למערך הכשרות יחזק את הרבנות הראשית לישראל כגוף הקובע ומציב סטנדרטים אחידים לרמות הכשרות השונות מנתק את הזיקה בין המשגיח למושגח ומאפשר חופש בחירה לבעלי העסקים עם איזה כשרות לעבוד".

עיקרי התכנית למהפכה בכשרות של כהנא: "ע"פ התכנית שוק הכשרות ייפתח לתחרות. תאגידי כשרות שיעמדו בקריטריונים ההלכתיים שתקבע הרבנות הראשית, יוכיחו אמידות כלכלית וניהולית יוכלו להעניק תעודות כשרות. גופי הכשרות הפרטיים יעסיקו ויפקחו על משגיחי הכשרות. בראש גוף כשרות פרטי יעמוד "מרא דאתרא" בעל כושר לרבנות עיר. גופי הכשרות יפרסמו לציבור את הסטנדרט ההלכתי (שקבעה הרבנות הראשית) בו הם מתחייבים לעמוד. יוקם גוף פיקוח עליון של הרבנות הראשית שיפקח על גופי הכשרות הפרטיים ויוודא שהם עומדים בסטנדרט ההלכתי בו בחרו. תאגיד כשרות שירצה, יוכל לבחור לעמוד בסטנדרט בסיסי יותר מזה שהגדירה הרבנות שיאושר ע"י שלושה רבני עיר".
 
"אתה נכנס לבית קפה של רשת ארצית והתפריט שונה ממסעדה למסעדה כשמדובר באותה רשת משום שבמקום פלוני הרבנות הראשית אוסרת על כניסת מוצרים מסוימים בעוד בעיר אחרת אותם מוצרים מוגשים כאשר הרבנות הראשית באותה עיר מתירה את כניסת המוצרים", הסביר השר כהנא לכתבים. השר כהנא חידד את "האבסורד" כלשונו: "אותו משגיח של הרבנות הוא גם המשגיח של הבד"צ. מה הסיבה שאנחנו מחייבים את בעל העסק לשאת בהוצאה כפולה כאשר גלוי וידוע לכל כי המשגיח הוא אותו משגיח והוא מעניק שירותי השגחה גם לרבנות המקומית וגם לבד"צ".

עוד נמסר כי "כחלק מגיבוש תפיסת השר בנושא עולם הכשרות פגש השר כהנא את משגיחי הכשרות ושמע מהם את מצוקת תנאי העסקתם". לדבריו, "הם נמצאים בתחתית סולם שרשרת השכר של מקבלי השכר בעולם שירותי הדת והאחריות המוטלת עליהם גדולה". בשורת הכשרות שלי נותנת תקווה ומענה לאותם משגיחים מפיחה בהם חיים".

את נושא הכשרות מלווה השר לשירותי דת מתן כהנא עוד המכנסת ה-23 כאשר עמד בראש השדולה לשיפור שירותי הדת "מערך הכשרות של מדינת ישראל חייב לעבור התייעלות משמעותית. מערך הכשרות הנוכחי סובל מבעיות איכות, סטנדרטים שונים, תנאי העסקת משגיחים ירודים, פיקוח בעייתי וריבוי כשרויות. רק לפני מס' חודשים התוודענו לאירוע טרגי בו אישה צעירה בת 22 נפטרה אחרי שאכלה קינוח חלבי במסעדה בשרית-כשרה. דוחות מבקר המדינה חושפים פעם אחר פעם את מחדלי מערך הכשרות הקיים. לאזרחי ישראל מגיעה כשרות טובה יותר. המהפכה בכשרות שאני מוביל תחזק את הרבנות הראשית לישראל, תביא להקמת גופי כשרות מקצועיים, תשפר את איכות הכשרות, תייצר תחרות שתוזיל מחירים, תאפשר לעסקים לבחור בין תאגידי כשרות שונים ותשפר את תנאי ההעסקה של המשגיחים. מהפכת הכשרות תביא בשורה אדירה לציבור שומרי הכשרות בישראל".

השר כהנא ציין בפני הכתבים כי "מדובר ביום גדול עבורו שכן היום הוא מוציא לפעול את פירות העבודה של מספר שנים בהם עסק בתחום זה חקר וישב עם גופים שונים ובכללם הרבנות הראשית לישראל".

מנכ"ל המשרד לשירותי דת מר שמעון (מוני) מעתוק אמר: "מהפכת כהנא בכשרות נוגעת לראשונה לאחר שנים רבות, דו"חות ביקורת, והמלצות של ועדות שונות שעסקו בנושא, סוף סוף בנקודות היסוד של המערך וזאת מתוך מטרה ברורה לחזק את הרבנות הראשית ולהעלות את רמת הכשרות במדינת ישראל והכל תוך יצירת סטנדרטיזציה רוחבית, העלאת רמת השירות שניתן והורדת יוקר המחיה. העברת החלטת הממשלה בנושא בקרוב כחלק מחוק ההסדרים היא שלב ראשון ומשמעותי לביצוע מלא של המהפכה בכשרות אותה מוביל השר כהנא ונמשיך לפעול יחד עם כלל הגורמים הרלוונטיים ליישומה המלא בחודשים הקרובים".

ממשרד האוצר נמסר כי "משרד האוצר ומשרד הדתות מקדמים במסגרת חוק ההסדרים תכנית רוחבית לפתיחת שוק הכשרות לתחרות לשם הפחתת יוקר המחיה והיקף ההוצאה הפרטית על צריכת המזון בישראל. צעד זה יביא לביטול המונופול הקיים כיום וייצר תחרות שתביא הן להוזלת המוצר באופן ישיר והן לשיפור השירות הניתן לבתי העסק הכשרים בישראל".

"במסגרת התכנית, תועבר הסמכות למתן תעודות כשרות בישראל לגופים פרטיים לכלל בתי העסק, וללא מגבלה וזאת לעומת המצב הקיים בו הרבנים המקומיים הם בעלי הסמכות הבלעדית למתן תעודת הכשר. גופי הכשרות הפרטיים יקבלו רישיון הפעלה מהשר לשירותי דת ולאחר קבלת אישור זה, יפעלו באופן חופשי ברחבי הארץ. הרבנות הראשית תהיה אמונה על קביעת סטנדרטים הלכתיים בסיסיים, אך גופי הכשרות יוכלו להרחיב עליהם. בנוסף, יינתן מענה לגופי כשרות שיבקשו לקבוע סטנדרטים ייחודיים שיוכלו גם לפעול ולתת תעודות הכשר".

"התכנית עתידה להתחיל לפעול בתוך כשנה ועד להפעלת התכנית באופן מלא, תיקבע הוראת מעבר שתיצור רכיב ראשוני בצעד לקידום התחרות, זאת באמצעות פתיחת אזורי הכשרות לתחרות, כך שכל רב מקומי יהיה רשאי לתת אישור כשרות גם מחוץ לתחום אחריותו. התכנית עתידה להביא בשורה למיליוני צרכני שירותי ומוצרי הכשרות במדינת ישראל, מכלל הזרמים, דתיים, חרדים, מסורתיים וחילונים ולאפשר לכל אחד ואחת לצרוך מוצר כשר בהתאם להשקפת עולמו ובמחיר נמוך יותר".

שר האוצר ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור איווט ליברמן: "יצירת תחרות בשווקים השונים היא אבן יסוד אותה אני מקדם במספר תחומים. גם בתחום הכשרות, המשפיע ישירות על עלות המזון ויוקר המחיה בישראל, יש הכרח להביא לשינוי מהותי לביטול המונופול הקיים היום. צעד זה יביא בראש ובראשונה לשיפור השירות לאזרחי מדינת ישראל, מכלל הזרמים, וכן יביא להוזלת מחירים. אני מודה לשר לשירותי דת, מתן כהנא, על גיבוש החלטה משותפת שתביא לשינוי שישפיע על אזרחי מדינת ישראל כבר בשנה הקרובה".

 

הצטרפו ועקבו אחר

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
בנה את החלומות של עצמך, אחרת מישהו אחר ישכור אותך כדי לבנות את החלומות שלו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים