שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » הרצוג נשא דברים בטקס האזכרה לנשיא ויצמן
הנשיא הראשון
הנשיא חתם את דבריו ואמר: "במקום הזה, שבו המדע והאומה נשזרים זה בזה, במכון וייצמן, אנו זוכרים את הערכים העומדים בבסיס מדינתנו, ומתחייבים לחזונו ולמורשתו"
הנשיא יצחק הרצוג | צילום: חיים צח/לע"מ

נשיא המדינה יצחק הרצוג נשא דברים היום בטקס האזכרה הממלכתי לנשיאה הראשון של מדינת ישראל ד"ר חיים ויצמן ז"ל, במלאות 69 שנים לפטירתו. הטקס התקיים באחוזת ויצמן ברחובות למרגלות קברו. בטקס השתתפו יושב ראש הכנסת מיקי לוי, שופטת בית המשפט העליון דפנה ארז ברק, משפחת ויצמן וסגן נשיא מכון ויצמן למדע פרופ' זיו רייך.

הנשיא פתח את דבריו ואמר: "אני עומד כאן היום לא משום שכך נהוג או משום שהפרוטוקול מחייב זאת, אלא בגלל החובה העצומה שלנו כלפי אחד מענקי הציונות, האדם שתרומתו להקמת המדינה היא מהגדולות ביותר, "האב המייסד". לא מספיק מלמדים על חיים ויצמן, זו בדיוק הבעיה. לא מספיק מכירים את דמותו. לא מספיק בדורנו מכירים את עשייתו, את עולם ערכיו, את התשתיות האדירות שהותיר אחריו."

הנשיא סיפר כי בלשכתו שבמשכן נשיאי ישראל, ליד שולחנו, הציב את תמונתו של ד"ר חיים ויצמן ועליה חתימתו והוסיף: "את התמונה הזו הוא העניק לדודי, אבא אבן זכרו לברכה שהיה מגדולי המדינאים ושרי החוץ שידעה מדינתנו, ובמידה רבה אפשר לטעון שהיה מממשיכי דרכו הדיפלומטית של חיים ויצמן; אבל היום אני כאן לא רק כנשיא האחד עשר של מדינת ישראל, המוקיר את נשיאה הראשון, אלא כמי שעומד בשם העם בישראל כולו ומדגיש עד כמה דמותו חסרה לנו, ועד כמה יש להפיץ את תורתו. לכן, מכובדיי, אני רוצה לדבר היום בקצרה על דמותו של האב המייסד."

"ד"ר חיים ויצמן היה מדען מדינה, אינני מתכוון למובן האקדמי של צמד המילים הזה," אמר הנשיא והדגיש: "אלא לתוצר הנדיר של חיבור בין מדע – עבודת נמלים סבלנית, רצופת כישלונות והצלחות, מדוקדקת לבין מדינה, הן במובן המופשט, הפילוסופי, והן במובן הממשי והיסודי שלה. חיים ויצמן היה המיזוג הזה."

"עבודתו המדעית הפכה אותו לשם דבר. ואת השם הזה, והדלתות שפתח לו באימפריות ומעצמות ובפני שועי עולם, הוא ניצל בכל דרך אפשרית כדי לעשות נפשות למעשה הציוני ולקדם את העם היהודי צעד ועוד צעד אל עבר מדינה ריבונית משלו. כך הצליח ויצמן, בין השאר, להביא לכתיבתה ופרסומה של הצהרת בלפור; להקים – הן את הבריגדה היהודית והן את הסוכנות היהודית, ולהיות אחראי להסכם ההיסטורי הראשון בתולדות התנועה הציונית בין ערבים ליהודים – הסכם ויצמן-פיסל."

הנשיא חתם את דבריו ואמר: "במקום הזה, שבו המדע והאומה נשזרים זה בזה, במכון וייצמן, אנו זוכרים את הערכים העומדים בבסיס מדינתנו, ומתחייבים לחזונו ולמורשתו של חיים ויצמן – האב המייסד. חזון של ציונות מפעמת, של אהבת העם היהודי ומדינת ישראל, חזון של צדק ומשפט, של דמוקרטיה, חזון של חמלה, ושל שלום. יהי זכרם של חיים וורה ויצמן, חרות ונצור בלב העם והמדינה לדור-דור."

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
האדם העשיר ביותר הוא לא זה שיש לו הכי הרבה, אלא זה שצריך הכי פחות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים