שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » המשותפת המליצה על לפיד לקבלת המנדט
החלטה היסטורית
חמישה מתוך שישה חברי הרשימה המשותפת הודיעו כי ימליצו על יו"ר יש עתיד לנשיא. בכך צפוי לפיד לזכות ברוב הממליצים • בנט ימסור הצהרה ב-17:30
יו"ר יש עתיד, חה״כ יאיר לפיד, יו"ר הרשימה המשותפת, חה"כ איימן עודה, ויו"ר סיעת הרשימה המשותפת, חה"כ אחמד טיבי | צילום: באדיבות המצלם

חמישה מחברי הרשימה המשותפת, מחד"ש ותע"ל, החליטו להודיע היום (רביעי) לבית הנשיא כי יו"ר יש עתיד יאיר לפיד הוא המועמד המועדף עליהם לראשות הממשלה. יו"ר בלד סמי אבו שחאדה לא ימליץ על לפיד.

ובכך יגיע מספר הממליצים של לפיד ל-56. נשיא המדינה ראובן ריבלין צפוי להטיל עליו את מלאכת הרכבת הממשלה. מספר הממליצים של לפיד יהיה יותר ממה שהיה לראש הממשלה בנימין נתניהו עם קבלת המנדט הראשון – 52 ממליצים.

במכתב של הרשימה המשותפת לנשיא נכתב כי "בבחירה בין הטלת המנדט על ח"כ נפתלי בנט, החזרת המנדט לכנסת, והטלת המנדט על ח"כ יאיר לפיד, הרשימה המשותפת, ברוב דעות, מעדיפה את הטלת המנדט על ח"כ יאיר לפיד".

"הרשימה המשותפת מדגישה כי אינה תומכת בממשלה שבראשה יעמוד ח"כ נפתלי בנט, ותמשיך לנהל מגעים מול ח"כ יאיר לפיד. יצוין, כי חד"ש ותע"ל תמכו בהחלטה זו ואילו בל"ד התנגדה על כל המשתמע מכך", לשון המכתב.

יו"ר סיעת בל"ד בכנסת ח"כ סאמי אבו שחאדה כתב מכתב לריבלין: "ברצוננו להודיע לכבודו כי בל"ד ונציגה בכנסת ח"כ סאמי אבו שחאדה לא ממליצים על אף מועמד להרכבת הממשלה הבאה. ולמען הסרת כל ספק אנו לא ממליצים לא על מר לפיד ולא על מר בנט, ששמותיהם הוזכרו כמועמדים להרכבת הממשלה ולא על כל מועמד אחר להרכבתה".

בניגוד לסבב ההמלצות הקודם, שבו קיבל לפיד תמיכה של 45 חברי כנסת, הפעם הצטרפו לתמיכה בו גם ששת חברי הכנסת של תקווה חדשה בראשות גדעון סער וכאמור גם חמישה מתוך ששת חברי הכנסת של הרשימה המשותפת (חד"ש ותע"ל). רע"מ החליטה לא להמליץ על אף מועמד.

מוקדם יותר נפגש הנשיא ריבלין עם לפיד, ולאחר מכן עם בנט, זאת לאחר שהלילה בחצות פקע המנדט של נתניהו להרכבת ממשלה. במהלך פגישותיהם, שבו לפיד ובנט על בקשותיהם לקבל את המנדט מהנשיא. בתוך כך, יו"ר ימינה, נפתלי בנט, ימסור היום הצהרה לתקשורת בשעה 17:30.

מפלגת תקווה חדשה בראשות גדעון סער הודיעה כי תמליץ בפני ריבלין על לפיד כמועמד להרכבת הממשלה. במכתב שהעביר לידי הנשיא, סייג יו"ר תקווה חדשה את המלצתו בכך שתוקם ממשלת חילופים ורוטציה עם בנט. תקווה חדשה לא המליצה על אף מועמד בסבב ההתייעצויות הקודם בבית הנשיא.

הליכוד, יהדות התורה, ש"ס ומפלגת הציונות הדתית, ביקשו מנשיא המדינה ראובן ריבלין להעביר את המנדט לכנסת. בהודעה מטעם הליכוד נמסר כי "ההחלטה הגיעה לאחר שבנט סירב להתחייב בפניהם שהוא יקים ממשלת ימין והתעקש להמשיך במו״מ להקמת ממשלת שמאל".

עוד נמסר כי "הליכוד קורא לנפתלי בנט, לאיילת שקד ולכלל חברי 'ימינה' לעמוד בהתחייבותם בבחירות שלא ללכת לממשלה על לפיד ושאר מפלגות השמאל. הליכוד משוכנע שברגע שבנט ושקד יתחייבו להיות חלק מגוש הימין, ניתן יהיה להבטיח רוב בכנסת לממשלת ימין".

במכתב של הליכוד לריבלין נאמר כי "במענה לפנייתך בעניין שבנידון, נבקש להודיעך שאנו סבורים כי במצב הדברים הנוכחי, אין היתכנות להקמת ממשלה במהלך התקופה של הטלת מנדט נוסף. על כן אנו סבורים שנכון להעביר את ההכרעה לכנסת".

"עמדתנו זו באה גם בהמשך לעמדה שהוצגה על ידך טרם הטלת המנדט הראשון לפיה הדבר הנכון לעשות הוא להעביר את המנדט לכנסת. הנסיבות בעניין זה לא השתנו. העברה לכנסת תגדיל מאוד את הסיכוי להקמת ממשלה תוך זמן קצר בדרך שתמנע בחירות. בכך ייחסך פרק זמן נוסף של חוסר וודאות למדינת ישראל", לדון המכתב.

גורם המעורב במו״מ בין הליכוד לבנט אמר כי "היו מגעים מתקדמים עם בנט להמלצה של כל גוש הימין עליו אצל הנשיא. סוכם כי ההמלצה תינתן תמורת התחייבות שלו להקים ממשלת ימין במהלך תקופת המנדט".

"בתחילה בנט הסכים, אך חזר בו אתמול וסרב אפילו להפקיד מכתב (שסוכם שלא יפורסם פומבית), שיכלול התחייבות אישית להקמת ממשלת ימין שתוביל ותקדם את ערכי הימין בדיוק כפי שהתחייב לפני הבחירות. הדעה הרווחת במערכת הפוליטית כיום, מימין ומשמאל, שבנט מתעתע בכולם ומשחק על כל המגרש ולא ניתן להאמין לאף מילה שיוצאת מפיו", דברי גורם.

כאמור, סיעות יהדות התורה וש״ס הודיעו כי חבריהן אינם ממליצים על אף מועמד. חברי הסיעות ביקשו כי ההחלטה על הרכבת הממשלה תועבר לכנסת. ביהדות התורה כתבו כי "במענה למכתבכם שבנדון, הנני להודיעכם בשם חברי סיעת יהדות התורה, כי אנו ממליצים להעביר את ההחלטה להרכבת הממשלה לכנסת". יו"ר סיעת ש"ס ח"כ מיכאל מלכיאלי כתב: "בהנחיית יו"ר תנועת ש"ס השר הרב אריה דרעי ובמענה למכתבכם שבנדון, הנני להודיע כיו"ר סיעת ש"ס בכנסת כי אנו ממליצים להעביר את ההחלטה להרכבת הממשלה לכנסת".

יו"ר מפלגת הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' כתב במגתב לריבלין כי "במענה לפנייתך בעניין שבנדון, נבקש להודיעך כי לעמדתנו, נכון להעביר את ההכרעה לכנסת. אנו נשב רק בממשלה שתורכב ממפלגות המחנה הלאומי. מהיכרותנו את בנט ושקד, אנו מתקשים לראות גם אותם יושבים בממשלה שבה הם משמשים כעלה תאנה לממשלת שמאל קיצוני ומפלגות תומכות טרור השוללות את קיומנו כאן כמדינה יהודית. לכן הדיבורים על "ממשלת שינוי" הם לא יותר ממשחק שיביא למשיכת זמן והארכת תקופת חוסר הוודאות של אזרחי ישראל. העברה לכנסת תמקסם את הסיכוי להקמת ממשלה תוך זמן קצר בדרך שתמנע בחירות ותביא יציבות למדינת ישראל".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
בנה את החלומות של עצמך, אחרת מישהו אחר ישכור אותך כדי לבנות את החלומות שלו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים