שיתוף
תגובות
לאישה » השאלות הנפוצות בקרב הסובלות מהיפראמזיס
כתבה שלישית בסדרה
כתבה שלישית בסדרה מביאה את סיפורה של 'מחלת ההריון' היפראמזיס גראבידרום • משמעות האבחון הצעיר שלה הוא שלא כל הרופאים מודעים להשלכות ולתופעות
תינוק בעגלה. אילוסטרציה | צילום: Ipatov, שאטרסטוק

שנים רבות שואלות את עצמן אלפי נשים: מה לא בסדר אתנו? מאז הוקם ארגון 'אם הדרך', יש לנשים הסובלות מהיפראמזיס, מענה אישי וליווי צמוד שמאפשר להן להרגיש טוב יותר עם עצמן במהלך תשעת החודשים הכה לא פשוטים שהן עוברות.

אנחנו ב'בחזית לאישה', הרמנו את הכפפה ויצאנו בסדרת כתבות שתשפוך אור על 'מחלת ההריון' שגרמה עוול לכל כך הרבה זוגות, בעיקר בשל חוסר ידע בנושא.

על סדרת השאלות הנפוצות ביותר של היפראמזיסיות, ביקשנו ממרים לבל, מחברת הספר “בחבלי היפראמזיס” – שתתן את המענה.

איך אדע אם אני היפראמזיסית או האם מדובר ב-NVP, בחילות בוקר רגילות?

ישנה נטייה רווחת להאמין למראה עיניים בלבד. כלומר, לירידה משמעותית במשקל או למספר ההקאות. ברור אומנם שירידה משמעותית במשקל או הקאות מרובות וצורבות, הן מהוות גורם סכנה מידי לאם ולעובר – אולם לאור הניסיון, ניתן לומר בוודאות שזהו אינו המדד היחידי.

יש מספר מקרים בלתי מבוטל של נשים הסובלות מהיפראמזיס גם ללא הקאות ומגיעות אף להתייבשויות או תופעות נלוות נוספות ואף לסכנת חיים.

ישנם מקרים שאפילו מקלוני הבדיקה לא יראו על התייבשות. לכן אחת השאלות העיקריות לאבחון ההיפראמזיס, היא שאלת התפקוד. אם את חושבת שיש לך היפראמזיס, אחת השאלות הראשונות היא: כמה את מתפקדת? כמה פעמים ביום את חושבת על מצבך? כמה זה מפריע לך? כמה את מצליחה לתפקד בבית ובחוץ אם בכלל?

מדוע חשוב ללמוד את דרכי הטיפול בהיפראמזיס? האם לא מספיק ללכת לרופא הנשים והוא ייתן את מה שצריך במצבי?

לא נעים לנו לחשוב שחלק מן הרופאים אולי לא יודעים את היקף הבעיה, ההשלכות והפתרונות. אולי מוטב לא להיכנס כלל לנושא הזה, על אף מאות הסיפורים שנתקלנו בהם עד כה.

לכן אתמקד בחלק השני של התשובה, ואסביר זאת במשל. כשכואב לנו או לילדנו הגרון ואנחנו הולכים לרופא המשפחה לצורך העניין, אם נשאל את עצמנו מה הולך להיות כשיגיע תורנו לרופא, התשובה מן הסתם תהיה ברורה במיוחד. הרופא יעשה ככל הנראה משטח גרון ואם מדובר בדלקת – ייתן אנטיביוטיקה. גם אם אנחנו לא יודעים את כל הפרטים, את הכיוון בוודאי אנחנו יודעים. כמו גם טיפולי שיניים ועוד. אנחנו הולכים לרופא מתוך ידיעה של תהליך הטיפול או האבחון. לעומת זאת, בנושא בחילות והקאות יתר בהריון, מרבית הנשים הולכות לרופא בלי שמץ של דרכי הטיפול והאבחון. בלי אמונה כמעט שיש פתרון. הדבר היחיד שרובנו מכירות זה את המילה דיקלקטין, חלק קטן גם את המילה זופרן ובעצם כמעט ולא יותר מזה.

גם פה, כמו על כל מחלה אחרת שאינה מוכרת דיה, חשוב ללמוד כמה שיותר על התופעה לפני הכניסה לרופא הנשים. כך תדעי מה לבקש, לעמוד על שלך וכו'.

היפראמזיס – פיזי או נפשי?

נתחיל בכך שהיפראמזיס זו תופעה פיזית לחלוטין, אולם עם השלכות נרחבות על הרובד הפיזי וגם הנפשי. כיום יש כבר מחקרים רבים על הנושא, אחד מהאחרונים מצא מכנה משותף בכל ההיפראמזיסיות והוא תא GDF15 מוגבר שעובר לכיוון המוח וככל הנראה אחראי על התופעה. עם התקדמות הטכנולוגיות והתקדמות המחקרים, ניתן לראות אופטימיות זעירה ותקווה שאולי בעזרת ה' בהמשך יימצא הטיפול לשורש הבעיה ומזור אמיתי להיפראמזיס גראבידרום.

מחקר נוסף מיולי 2020 מראה את הקשר בין גוף ונפש בהקשר הזה של ההיפראמזיס. כ-50 אחוז מהנשים שסובלות מהיפראמזיס, סובלות מדיכאון בשלב מסוים במהלך ההיריון. (אין פלא. מי שיודעת מה זה היפראמזיס, אינה מופתעת. זר לא יבין זאת( המחקר מוסיף ש-30 אחוז מתוכן תסבולנה מדיכאון לאחר הלידה.

לסיכום, כאשר נשים שואלות אותי האם הטיפול הנכון להיפראמזיס הוא טיפול פיזי או נפשי, הרי לכן התשובה שלי: אישה המבינה כי היפראמזיס זו מחלה פיזית ומטפלת בעצמה פיזית כמו שצריך, תיעזר רבות גם בעזרה נפשית מקצועית (לא אצל כל אחת כמובן). אולם אישה שמתקשה להפנים שמדובר בתופעה פיזית וחושבת שהכל בראש, לא בטוח שעזרה נפשית תעזור לה בכלל (שלא לומר, תזיק). אותם אנשים שמאמינים שכל מחלות הגוף מגיעות מהנפש, יכולים להסתכל על היפראמזיס כך בתנאי שהם מסתכלים באותה צורה על יתר המחלות המטופלות קונבנציואנלית, כגון סכרת, מחלות עור, או כל שם אחר שתבחרו.

הרבה בריאות לכולן.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היה אסיר תודה על כל האנשים הקשים בחייך, ותלמד מהם. הם מראים לך בדיוק מי אתה לא רוצה להיות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים