שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » שופט העליון בדימוס צבי טל הלך לעולמו
הוו מתונים בדין
הוא היה חבר בצוות שופטי המחוזי בירושלים במשפט דמיאניוק, והוביל את "ועדת טל" להסדרת דחיית שירות לבחורי ישיבה – על שמו נקרא חוק הגיוס
צבי טל | צילום: לע"מ

צבי טל, שופט בית המשפט העליון בדימוס, הלך הבוקר (שלישי) לעולמו בגיל 94. טל היה אחד מהפוסקים החשובים במשפט הישראלי, והיה בין היתר השופט שעמד בראשות ועדת טל שקבעה את חוק הפטור מגיוס לתלמידי ישיבות, כשהוועדה והחוק שהמליצה עליו נקראו על שמו.

ב-1978 מונה לשופט בית המשפט המחוזי בירושלים, לאחר שקיבל היתר הלכתי לשמש כשופט בערכאות מאחד מרבותיו. בשנת 1994 מונה לשופט בבית המשפט העליון, בכיסא של "השופט הדתי", במקומו של המשנה לנשיא מנחם אלון, ופרש לגמלאות בשנת 1997.

בשנת 1999 מונה לעמוד בראש ועדה שתדון בהסדר דחיית שירות לבחורי ישיבה, ועדה שנקראה על שמו "ועדת טל". על-פי המלצות הוועדה אושר בכנסת החוק המכונה "חוק טל".

טל נמנה, יחד עם השופטים דב לוין ודליה דורנר עם שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים שמצאו את ג'ון איוון דמיאניוק אשם וגזרו עליו עונש מוו. בערעור לבית המשפט העליון נפסק שדמיאניוק זכאי מחמת הספק.

בפסק דין בנק המזרחי, פסק הדין המכונן של המהפכה החוקתית, נמנע מלדון בשאלות החוקתיות שעסקו בהן בהרחבה רוב השופטים, משום שהיה מוסכם על כל חברי ההרכב כי הפגיעה של החוק הנדון בזכות הקניין של העותרים היא מידתית. בראיון שהעניק שנים לאחר פרישתו הביע חרטה על שלא הצטרף לעמדת המיעוט העקרונית של השופט מישאל חשין, ששללה את הגדרת חוקי היסוד כחוקה ואת המהפכה החוקתית הנובעת מהגדרה זו.

באותו ראיון ביקר טל את האקטיביזם השיפוטי בישראל. לדבריו: "בכלל, בית המשפט העליון מתערב יותר מדי בניהול המעשי של המדינה… השופטים לא נבחרו לשם זה. אין להם כל אחריות על זה. נניח שהם אומרים שטות ומתברר שזו שטות? השופטים לא ייתנו את הדין על זה. אין זה פלא שקוראים לזה דיקטטורה שיפוטית… מרוב כוח בית המשפט העליון כבר חורג מהגבולות".

בהקשר לבעיית העומס על בתי המשפט הציע בין השאר כי "אולי אם בית המשפט ימעט להתערב בעניינים פוליטיים או בתחומים השייכים לרשות המבצעת, ימעטו באופן משמעותי הפניות לבג"ץ בעניינים אלה".

צבי טל ביקר בחריפות את תוכנית ההתנתקות: "זה היה פשע אווילי, עקירה וגירוש של אזרחים תמימים. אנשים הושבו שם על ידי המדינה, לא על ידי הליכוד ולא על ידי הימין. דור שלישי גדל שם. הם ספגו אלפי פצמ"רים, הקריבו קורבנות".

על חוק טל אמר: "הוא לא מיושם ולכן אין צורך להאריכו. החוק נכשל מכיוון שהצבא לא מעוניין שחרדים יתגייסו… החוק הגיע מתוך כוונה לתת פתח לחרדים לשירות כלשהו ולאפשר יציאה לעולם המעשה, אולם יישומו לא היה טוב".

ח״כ משה ארבל (ש"ס): ״כואב הבוקר את לכתו בשיבה טובה של כבוד השופט ר׳ צבי אלימלך טל ז״ל. השופט טל ז״ל היווה דוגמה ומופת לאהבת התורה. זכה להרבות תורה בישראל עם פעולותיו הרבות המקדשות את מעלתם של מעתיקי השמועה, לומדי התורה בטהרתה. יהי זכרו ברוך״.

שר המשפטים גדעון סער: "הצטערתי מאוד לשמוע על פטירתו של שופט בית-המשפט העליון בדימוס צבי טל. עלה לארץ מפולין וזכה לשרת בהגנה ובצה״ל. שכל את בנו, משה, במלחמת יום הכיפורים. ישב בדין במשפטים החשובים ביותר ונותר תמיד עניו ובעל מצפן יהודי, ציוני ומשפטי. תנחומי למשפחתו".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים