שיתוף
תגובות
בריאות » חדשות הבריאות » שיטת האבחון החדשה של מעבדות הקורונה
היתרונות והחסרונות
מדוע במשרד הבריאות מסתייגים מהשיטה שיכולה להקל את העומס במעבדות, ולקצר את משך זמן ההמתנה לתשובות? • כל הפרטים על 'שיטת האיגום' החדשה לנגיף קורונה
בדיקות מעבדה | צילום: Kittinun Sraphongdee, שאטרסטוק

במספר בתי חולים החלו בימים האחרונים לאמץ שיטת בדיקה מעודכנת לבדיקות הרבות המגיעות למעבדות הקורונה שבבתי החולים, באמצעות 'פיילוטים' שנערכים על ידי 'איגום' הבדיקות. על פי התכנית, הדבר צפוי להקל על העומסים בבתי החולים ולספק תשובות לנבדקים תוך קיצור משך זמן ההמתנה לתוצאות.

שיטת ה'איגום', הינה לקיחת מספר רב של דגימות ולרכז אותן במבחנה בודדת ולבצע עליה את הבדיקה. אם התוצאה חיובית, הרי שכל מבחנה תיבדק באופן פרטני. אך במידה והתשובה תהיה שלילית, ייחסך זמן הבדיקה של כל מבחנה לגופה.

על פי התכנית שמשרד הבריאות יבקש לאמץ באופן רשמי כבר בימים הקרובים, תכיל כל מבחנה עד 10 מטושים שנלקחו באמצעותם דגימות.

בימים האחרונים התבטא בענין מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, והעריך כי המהלך ייכנס לשימוש בקרוב. בשיחה עם 'ויינט' אמר: "אני חושב שזה לא ייקח לנו יותר מכמה שבועות, אלא הרבה פחות. אין זמן לזה, ואני מקווה שתוך כמה ימים נוכל להכניס את זה לשימוש".

לוי הוסיף, כי "אפשר להרוויח ככה מאות או אלפי בדיקות שלא נצטרך לעשות בנפרד" – זו שיטה שיכולה לחסוך בדיקות מעבדה מיותרות. מרגע שנלקחו הבדיקות נעשה אותן בצורה מהירה. הנושא כרגע בתהליך. צריך להכין את הרקע ולעשות את הדברים באופן מושכל".

לדבריו, "הערכה היא, כי הראשונים שדגימותיהם תיבדקנה על פי שיטת איגום הבדיקות יהיו דיירי בתי האבות".

יצוין, כי במעבדות בתי החולים הדסה עין כרם, במרכז הרפואי שיבא בתל-השומר ובבית החולים רמב"ם בחיפה, כבר עורכים את הבדיקות על פי התחשיב החדש. לדברי מומחים בתחום, השיטה החדשה עשויה להיות יעילה יותר בקרב נבדקים ללא תסמינים, שכן שיעור ההדבקות אצלם עשוי להיות נמוך משמעותית לעומת חולים עם תסמינים. עם זאת, כחלק מהתהליך, הדגימות מדוללות ונמהלות, מה שעלול להשפיע על רגישות הבדיקה.

אחד האתגרים במימוש השיטה החדשה שעשויה לעכב את אישור משרד הבריאות, היא העובדה כי השיטה יעילה יותר ככל שאחוזי המאומתים נמוך. ישראל בימים האחרונים רושמת 6 אחוזי נדבקים ומעלה מסך כלל הבדיקות, כך שלדברי ד"ר יותם שנהר, מנהל אגף המעבדות ב'לאומית', "לישראל, השיטה הזו לא מתאימה כעת, אבל במצב שבו אחוז החיוביים יחזור להיות נמוך, או שנדע איך למיין את הדגימות ולהפריד בין אלו עם סיכוי גבוה יותר לתוצאה חיובית לעומת דגימות עם סיכוי גבוה לתוצאה שלילית, זה יכול להוות מכפיל כוח מאוד משמעותי".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים