שיתוף
תגובות
חדשות » צבא וביטחון » השיטות המודיעיניות של 'שומר החומות'
נחשף
באמ"ן מסכמים את מבצע שומר החומות: זינוק משמעותי ביכולות המיוחדות של צה"ל – יושמה פעילות מודיעינית של שנים. בצה"ל לא יודעים אם הושגה הרתעה אסטרטגית
תקיפות בעזה | צילום: Abed Rahim Khatib, שאטרסטוק

כשבוע מאז הפסקת האש ברצועת עזה ובצה"ל טוענים כי חמאס מתקשה להחזיר את עשרות אלפי הפעילים לשגרה, על רקע תקיפת יעדים במבצע שומר החומות והרס התשתיות, מנהרות, משרדים, בתי פעילים ומפקדים ומפעלי הייצור של אמצעי הלחימה בדגש על הרקטות.

גורם בכיר באמ"ן אמר כי "לראשונה, הבינה המלאכותית היוותה מרכיב מרכזי ומכפיל כוח בלחימה אל מול האויב. זוהי מערכה ראשונה מסוגה עבור צה"ל, מומשו בה שיטות פעולה חדשות ופיתוחים טכנולוגיים שהיוו מכפיל כוח עבור צה"ל כולו, השילוב של מודיעין רב ומגוון עם בינה מלאכותית וחיבור עמוק לשטח היווה
תפנית דרמטית בחיזוק החיבור של המודיעין לקצה המבצעי".

"פיצוח ה'מטרו' של ארגון הטרור חמאס, היכולת של אמ"ן למפות את התת-קרקע ולספק את המידע הנחוץ לכוחות הלוחמים כדי לקחת מארגון הטרור את הממד המרכזי שלו הוא שינוי אסטרטגי. עבודה של שנים, חשיבה מחוץ לקופסה והיתוך של כל עוצמת אגף המודיעין יחד עם הגורמים בשטח הביאו לפריצה ולפתרון של תעלומת התת-קרקע".

"לראשונה עבד מרכז רב-תחומי המייצר מאות מטרות רלוונטיות להתפתחויות תוך כדי לחימה, המאפשר
לצבא להמשיך להילחם כל עוד יהיה צריך עם עוד ועוד מטרות חדשות. במהלך המערכה שיתוף הפעולה של אמ"ן עם קהילת המודיעין הגיע למימדים חסרי תקדים, עשרות קצינים מיחידות אמ"ן שירתו במכלול של השב"כ. שיתוף הפעולה הוביל להישגים משמעותיים שהשפיעו על המערכה ואפשרו סיכול בכירים".

לאורך השנים פעלו הגופים באגף המודיעין לייצר יכולת מודיעין גיאוגרפי בתת-קרקע – תמונה המשלבת מודיעין קלאסי (מטרות, בכירים, יעדים) יחד עם תמונת מיפוי גיאוגרפית הכוללת את התת-קרקע. לצורך איסוף המודיעין הנדרש בוצע מיפוי גיאוגרפי של השטח התת-קרקעי בשיטות ופיתוחים טכנולוגיים חדשניים. בכירים רבים סוכלו במבצע בעזרת מודיעין שנאסף על דרג המג"ד והמ"פ של ארגוני הטרור ומודל המאפשר לאמת אם הבכיר נמצא ביעד או לא באמצעות עיבוד נתונים ובינה מלאכותית.

שלבי בניית המפה התת-קרקעית של ה"מטרו"

איסוף רב-תחומי: איסוף מודיעיני מאסיבי בסיוע גופי האיסוף באמ"ן שהביאו לתמונת מצב ראשונית.

ריכוז והתכת המידע: בשילוב פיתוחים טכנולוגיים, שימוש ב'data Big' להיתוך המידע ובעזרת סימון היעדים הרלוונטיים הושגה התשתית לבניית תמונת התת-קרקע.

מיפוי: התהליך הוביל ליכולות אחיזה בתמונת המצב מעל הקרקע ומתחת לקרקע, ממנו ייצרו המומחים באמ"ן מיפוי מדויק של התוואים הרלוונטיים.

דיוק ועיבוי המידע: בשלב זה נוצרו "מפות" כפולות לרצועת עזה: העל-קרקע והתת-קרקע. המפות עברו תהליכי דיוק לאורך השנים – מיקום, עומק, עובי, אופי התוואי וכו'.

בניית תכנית אש: מפות אלו הועברו לגורמי האש ואפשרו תכנון תקיפה.

סיכול בתת-קרקע: תכנית האש הנצורה פגשה מודיעין רלוונטי בזמן אמת ואפשרה סיכולים
בתת-קרקע.

שימוש ביכולות בינה מלאכותית במבצע

מבצע "שומר החומות" אופיין בשימוש ביכולות בינה מלאכותית מתקדמות ביותר: השימוש באפליקציות חדשניות, תאי תקיפה דיגיטליים, רחפנים, התראות, חיבור בין יכולות 8200 לשב"כ ועוד. התהליך החל בהקמת "מפעל המידע והידע" – פלטפורמה טכנולוגית מתקדמת לבינה מלאכותית שמטרתה ריכוז כלל המידע הצה"לי על האויב בפלטפורמה אחת על מנת לאפשר ניתוח המידע ומיצויו. הפלטפורמה הטכנולוגית כוללת %90 מהמידע של צה"ל ומאפשרת התקדמות טכנולוגית משמעותית בעולמות ההגנה, המטרות והתמרון. על בסיסה פותחו מערכות ה"אלכימאי", "הבשורה" ו"עומק החוכמה". יחידה 8200 הביאה את יכולות אלו ליחידות אמ"ן, לאוגדה, לפיקוד, למטכ"ל והשב"כ.

מערכת "האלכימאי" היא מערכת חדשנית שפותחה על ידי יחידה 8200 שמאפשרת הגנה על הגבולות וגילוי מטרות בזמן אמת. בפיתוחה תיאר קמ"ן עזה למתכנתים של יחידה 8200 את צרכיה הנדרשים של המערכת על מנת להתאים אותה למשימת ההגנה על גבולות הגזרה. המערכת מספקת תוצר ויזואלי דינמי ומתעדכן של הגבול שמאפשר לכוחות בשטח לסכל אופרציות של האויב. במהלך המבצע, באמצעות המערכת סוכלו מגוון רחב של מתווים לפגיעה בעורף. מטרת המערכת היא להביא את המודיעין למ"מ, שיכול לפתוח את המערכת בטאבלט מותאם למשתמש.

בנק מטרות חדש וייצור מטרות בזמן הלחימה – מנהלת המטרות המטכ"לית שהוקמה לפני שנתיים האיצה את קצב ייצור המטרות בזירה הדרומית והצפונית. מדובר על עבודה רב-תחומית של כלל יחידות אמ"ן שפועלים יחד על מנת לייצר כמות מטרות גבוהה ואיכותית בזמן הקצר ביותר.

מערכת "הבשורה" שפותחה על ידי יחידה 8200 ,היא מערכת המניבה המלצות למטרות באמצעות בינה מלאכותית לחוקרי המטרות בחטיבת המחקר, בפיקוד או באוגדה. החוקר מאשר את ההמלצה ועובד עם המערכת כדי לייצר מטרות איכות.

בזמן "שומר החומות", פעל לראשונה בסיס רב-תחומי ורב-זרועי של יחידות אמ"ן עם חיל האוויר שמטרתו ייצור מטרות בזמן המערכה ותקיפתן בזמן אמת. מלבד המטרות שיוצרו במפעלים הקיימים במהלך הסבב, יוצרו כ-200 מטרות איכות במפעל החדש ונתקפו כ-%50 מהן עוד במהלך המבצע, ביניהן בורות שיגור טילים שכוונו לתל-אביב ולירושלים.

במסגרת המבצע צומצם מספר הקורנטים ברצועת עזה מדו-ספרתי לחד-ספרתי.

המערכה בתמ"ס

בימי הלחימה הראשונים הושמדו מאות מטרות תמ"ס: %50 מהמטל"רים הושמדו באמצעות יכולות זיהוי ששוכללו תוך כדי לחימה.

עולם הבינה המלאכותית מאפשר גם הישגים משמעותיים בעולם התמ"ס, באמצעות שימוש באפליקציות ייעודיות שמאפשרות ניתוח מודיעין ויזואלי בזמן אמת – רחפנים, גיחות צילום, סנסורים ייעודיים.

יחידה 9900 מעגנת שטחים גיאוגרפיים לאורך שנים ובכך מזהה באופן אוטומטי שינויים בשטח בזמן אמת, כך במהלך המבצע נתקפו עמדות שיגור, מטל"רים ועוד.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים