שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » השמאל ניצח בהצבעה על הרכב הוועדה המסדרת
בסיוע רע"מ
התמורה לרע"מ: ראשות הוועדה למלחמה בפשיעה הערבית, מקום בוועדת הכספים וסגן יו"ר הכנסת • מוקדם יותר בנט הגיע להסכמה עם הליכוד

בדרמה שהתחוללה במהלך היום והערב (שני) בכנסת, אישרה המליאה את הצעת גוש מתנגדי נתניהו להרכב הוועדה המסדרת. המהלך התאפשר בזכות תמיכה מפתיעה של רע"מ, שהוסכמה בפגישה שקיים מנסור עבאס עם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד מעט לפני ההצבעה.

חברי הכנסת של רע"ם יצאו מהמליאה וחזרו ברגע האחרון כדי להצביע. ההחלטה התגבשה לאחר שיו"ר המפלגה מנסור עבאס נפגש עם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד. בתמורה להצבעה נגד הרכב הוועדה המסדרת מטעם הליכוד, לפיד ועבאס סיכמו כי רע"ם תקבל מקום בוועדת הכספים, תפקיד של סגן יו"ר הכנסת, ותעמוד בראש ועדה למיגור האלימות בחברה הערבית לאחר הקמת הממשלה.

לאחר הצבעה שמית דחתה מליאת הכנסת את הצעתו של ח"כ מיקי זוהר, בדבר הרכב הוועדה המסדרת ברוב של 58 תומכים מול 60 מתנגדים. מיד לאחר נפילת הצעתו של ח"כ זוהר התקיימה הצבעה שמית על הצעתו של ח"כ מאיר כהן אשר זכתה לרוב של 60 תומכים מול 51 מתנגדים כאשר חברי ימינה נעדרים מההצבעה.

ע"פ הצעתו של ח"כ זוהר שנדחתה, הוועדה תורכב מ-22 חברים לפי מפתח המייצג מקום אחד בוועדה לכל חמישה חברי כנסת, ולסיעה בת ארבעה חברי כנסת יינתן מקום אחד. לעומת זאת, ע"פ הצעתו של ח"כ כהן שאושרה הוועדה תורכב מ-33 חברים. הרכב הוועדה יקבע על פי מפתח של נציג אחד לכל ארבעה חברי כנסת וסיעה שיש לה יתרה של שני חברים ומעלה, תקבל נציג נוסף בוועדה בעיגול כלפי מעלה.

רגע לפני ההצבעה הודיע ח"כ זוהר במליאה כי ע"פ סיכום בין ימינה לבין הליכוד, הליכוד תיתן לימינה ייצוג אחד בוועדה על חשבון הליכוד כך שלימינה יהיו שני נציגים בוועדה, ולאור זאת חברי הכנסת של ימינה הצביעו בעד הצעתו של ח"כ זוהר. חברי הכנסת של רע"ם הצביעו נגד ההצעה רגע לפני סגירת ההצבעה השמית.

מטעמו של בנט נמסר לפני ההצבעה כי "ימינה והליכוד הגיעו להסכמה על הקמת הוועדה המסדרת: ימינה תצביע על ההצעה שמגדירה נציג אחד בוועדה לכל 5 ח"כים, בתמורה הליכוד תעביר נציג אחד מהמכסה שלה בוועדה לימינה. המפלגה תיוצג ע"י 2 חברים בוועדה".

ח"כ מיקי זוהר הציג את הצעתו בפתח הדיון ואמר: "אנחנו יודעים שיש מבנה מסוים לכנסת והמבנה הזה חייב לשקף את כוחות הכנסת. ההצעה הזו שאני הבאתי היום זו הצעה שמשקפת את הכוחות בכנסת באופן האובייקטיבי ביותר והמדויק ביותר. אתם הצעתם הצעה קיצונית לכיוון שלכם".

"מי שיכריע היום את ההצעה זו ימינה, ההצבעה היום של ימינה יש לה משמעות אחת, האם תקום פה ממשלת שמאל יחד עם בנט כראש ממשלה או האם תקום פה קואליציה של ימין. הלכה למעשה בנט היום יכריע לא בעניין הוועדה המסדרת אלא יכריע מי הולך להרכיב ממשלה", דברי זוהר.

ח"כ מאיר כהן, הציג את הצעתו ואמר: "ההצעה שלנו משקפת בצורה ברורה ואותנטית את יחסי הכוחות כפי שקבע הבוחר. בסופו של יום 57 זה יותר מ52. יותר מדי שומעים כאן שמאל וימין. אני לא רוצה לעשות תחרות מי יותר שמאלי ומי יותר ימני, אני רק רוצה להגיד דבר אחד, יכול מאוד להיות שהגיע הזמן שנתחיל לדבר במה טוב למדינה הזאת. יש גם בשמאל ויש גם בימין אנשים שהמשותף להם הוא הרבה יותר מה מפריד ולכולנו יש משותף אחד שזה מדינת ישראל".

יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד בתגובה לתוצאות ההצבעה: "‏מודה לשותפים. הנצחון בהצבעה על הוועדה המסדרת הוא עוד צעד קטן בדרך לממשלת אחדות ישראלית". יו"ר מפלגת הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ: "‏מי שתלה את יהבו בתומכי טרור גם אכל את הדגים המסריחים, גם חטף מכות, וגם גורש מן העיר".

יו״ר מרצ ניצן הורוביץ: "תבוסת הליכוד בהצבעה על הקמת הוועדה המסדרת היא צעד ראשון להחזרת ישראל לדרך הנכונה. כעת זה ברור: לנתניהו אין רוב בכנסת. עכשיו הרוב החדש צריך להקים במהירות ועדות זמניות, ובראשן כספים וחוץ וביטחון. בשלב הבא אני קורא לכל ראשי הסיעות לתמוך בהעברת המנדט ללפיד לצורך הקמת ממשלה חדשה ומתפקדת".

יו"ר סיעת יש עתיד, ח"כ מאיר כהן, שריכז בשם מפלגות גוש האחדות הישראלית, הגיש והציג את ההצעה להרכב הוועדה המסדרת, בירך על אישור הצעה שעברה במליאת הכנסת: "אני שמח שהגענו לרגע הזה – הקמת ועדה מסדרת, שתבטיח פעילות שוטפת של הכנסת, בצורה המשקפת באופן מיטבי את יחסי הכוחות בכנסת כפי שקבע הבוחר. שמשקפת את רצון העם. כעת, כפי עשינו והוכחנו תמיד, הציבור בישראל יכול לסמוך עלינו שנמשיך לעשות הכל כדי להביא לממשלת אחדות ישראלית. ממשלה מתפקדת, טובה, יציבה ואיכפתית".

ח"כ בן גביר הגיב: "אני מקווה שמעתה מי שציפה להסתמך על רע"מ ילמד את הלקח ויבין שאין אמונה בתומכי טרור, שהצביעו נגד במליאה. אני סמוך ובטוח שגם בליכוד מבינים היום שאין אמונה בשונאי ישראל. המסר מההצבעה היום הוא שאין להאמין להצגות מתוקשרות שנועדו להציג מצג שווא. רעמ מעודדי שהידים ואנטי מדינת ישראל. טוב שבליכוד יתפקחו מאשליות השווא".

בינתיים נפגש בנט עם נתניהו ודן עימו באפשרות להקמת ממשלת ימין למרות הסיכוי הנמוך לגייס את תמיכת סער, או להביא להסכמת מפלגת "הציונות הדתית" לממשלה בתמיכה כלשהי של רע"מ. גם יו"ר מרצ ניצן הורוביץ ויו"ר יש עתיד לפיד נפגשו שוב בכנסת, ודנו בניסיונות להקמת ממשלה. אחר כך נפגש לפיד גם עם יו"ר רע"מ מנסור עבאס.

יאיר לפידג וליברמן | צילום: דוברות
יאיר לפיד וניצן הורביץ | צילום: דוברות
יאיר לפיד וניצן הורביץ | צילום: דוברות
יאיר לפיד ומנסור עבאס | צילום: דוברות
יאיר לפיד ומנסור עבאס | צילום: דוברות
מיקי זוהר, ישראל כץ ואופיר אקוניס | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
מיקי זוהר ואחמד טיבי | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יאיר לפיד וגדעון סער | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
בני גנץ ובנימין נתניהו | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
מיקי זוהר | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
מאיר כהן | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
מנסור עבאס נשבע אימונים | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
מנסור עבאס | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
זאב אלקין ויאיר לפיד | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים