שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » השרה ינקלביץ׳ צורפה כמשקיפה לקבינט
הממשלה אישרה
השרים רגב וגלנט יכהנו בקבינט לסירוגין כמשקיף וכחברה. שטייניץ ישמש כמשקיף • ביקורת חריפה בישראל על מדיניות ביידן: "התקפלות אמריקנית מוחלטת מול איראן"
פורום מטכ"ל עם נתניהו וגנץ | צילום: דובר צה"ל

הממשלה אישרה היום (ראשון) שורה של שינויים בהרכב הקבינט המדיני-ביטחוני, לאור התניית היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לכינוס הקבינט רק אם יהיה מספר שווה של שרים בין שני הגושים. בעקבות זאת, שרת התפוצות עומר ינקלביץ' תצורף כמשקיפה לקבינט מטעם גוש כחול לבן. למשקיפים בקבינט אין זכות הצבעה, אך הם משתתפים בכל הישיבות מן המניין.

בליכוד ויתרו על חבר קבינט אחד; לשם כך, אישרו היום השרים במשאל טלפוני כי השרה מירי רגב והשר יואב גלנט יכהנו כחברי הקבינט ברוטציה ויתחלפו כל שבועיים. השר יובל שטייניץ ישמש כמשקיף.

ב'ישראל היום' דווח על אכזבה רבה בירושלים ממה שמגדירים מקורות מדיניים בלתי רשמיים כ"התקפלות אמריקנית מוחלטת" בשיחות הגרעין עם איראן בווינה. כלקח מהעימות החריף עם ישראל בשנת 2015, ממשל ביידן מנסה למנוע הפתעות ומעדכן את ישראל במהלכים. עם זאת, פערי העמדות בין המדינות עצומים.

על פי המידע שהגיע לישראל, שש המעצמות ואיראן אכן קרובות לחתום על הסכם שיקבע כי הצדדים חוזרים להסכם הגרעין המקורי שנחתם ב-2015, וממנו פרש הנשיא טראמפ ב-2018. עם זאת, ארה"ב, רוסיה, סין, בריטניה, צרפת, גרמניה והאיחוד האירופי ישלימו עם הפרות שביצעה איראן בהסכם המקורי. כך, למשל, איראן לא תידרש להרוס את הצנטריפוגות החדשות והמתקדמות שבנתה, אלא ככל הנראה רק לנתק אותן.

גם מצעדים אחרים שמבחינה טכנית קשה להחזיר לאחור, המעצמות צפויות להתעלם. האמריקנים קיבלו באופן עקרוני גם את הדרישה האיראנית לפיצוי על הנזקים הכלכליים שנגרמו להם כתוצאה מהחלטת טראמפ לפרוש מההסכם. בשלב זה טרם נקבע מנגנון פיצוי, וככל הנראה הדבר ייעשה בדרך עקיפה. עם זאת, ההחלטה העקרונית היא לשוב להסכם הגרעין על כל המשתמע מכך.

אריאל כהנא ציטט גורמים מדיניים שאמרו כי ההבטחה האמריקנית להגיע "להסכם גרעין חזק יותר וארוך יותר" בעתיד אינה בת השגה. על פי הגורמים הישראליים, "האמריקנים אולי רוצים להאמין שהם יגיעו בעתיד להסכם טוב יותר, אבל מרגע שיחזרו להסכם המקורי הם מאבדים את המנוף מול איראן, שאין לה כל אינטרס לשנות את ההסכם הנוכחי. ההבטחה הזו היא שקר או היתממות", אמר אחד המקורות המדיניים.

שר המודיעין אלי כהן התייחס למאמצים לחדש את הסכם הגרעין עם איראן ותקף את מעצמות המערב: "הניסיון לחדש את הסכם הגרעין עם איראן מנותק מכל הערכה מודיעינית ומניסיון העבר, על רקע השיטתיות של איראן להונות ולהמשיך לשקר תוך חתירה להשגת נשק גרעיני. במיוחד חורה ההתעלמות של המדינות המקדמות את ההסכם מפעילותה הענפה של איראן במימון ארגוני טרור במזרח התיכון. על כך נאמר – מי שהולך לישון עם כלבים שלא יתפלא אם יתעורר עם פרעושים. ישראל תמשיך להיות מחויבת למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני בכל דרך".

ב'חדשות 12' דווח כי ארצות הברית שלחה מסר לישראל: "חדל פטפטת בנושא איראן". על פי הדיווח, הבית הלבן העביר לירושלים את המסר מספר פעמים בימים האחרונים, בטענה כי הם מזיקים להם במשא ומתן מול איראן בנושא הסכם הגרעין ומביכים אותם.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
איננו רואים דברים כפי שהם אלא כפי שאנו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים