שיתוף
תגובות
כלכלה » נדל"ן » השר ליצמן מוותר על הקמת העיר כסיף בנגב
סופית
למרות כספים רבים שהושקעו לתכנון העיר החדשה 'כסיף' בוחר השר ליצמן לוותר על התכנון עקב אי התאמה למגזר החרדי
תגיות: ,
משה לייבוביץ' מציג לפישל רוזנפלד את התוכנית להקמת כסיף | צילום: בחזית מדיה

אחרי שנים של דיבורים סביב פתרון למצוקת הדיור החרדי בדמות בניית העיר 'כסיף' שבנגב, על כביש 31 מצפון לכסייפה וכ־10 ק”מ מערבית לערד, סתם כעת שר הבינוי ושיכון יעקב ליצמן את הגולל וחיסל סופית את התוכנית. הסיבה לדבריו, היא שהתוכנית לא מספקת פתרון הולם למצוקת הדיור החרדי. 

השבוע הודיע ליצמן על החלטתו להעביר את כל המשאבים שהוקצו לטובת הקמת העיר כסיף, לטובת קידום ופיתוח תמ"ל 1011 שבמערב קרית גת. מדובר בהחלטה תמוהה מאחר ועדיין מוזרמים ל'כסיף' כספי מדינה רבים.

ע"פ נתוני 'כלכליסט', בעבר אישר שר השיכון (לשעבר) יואב גלנט העברות תקציביות בהיקף של כ-30 מיליון שקל, עבור תכנון מפורט להקמת העיר כסיף, כאשר בפועל שולמו כבר יותר ממחצית הסכום. זאת, בניגוד להחלטת ממשלה, שלפיה לא יקודם תכנון לפני שתאושר הקמת העיר, ולפני שהקמת העיר תאושר במועצה הארצית לתכנון ובנייה. ב־2015 הבהיר מינהל התכנון, במכתב שנשלח למשרד הבינוי ותוכנו, כי אי אפשר לאשר את הקמת העיר בלי החלטת ממשלה מפורשת.

בכלל, לדעת מינהל התכנון והנהגת כסייפה, השטח שעליו תוכננה כסיף נחוץ לתושבי הסביבה הבדואים ולא לאוכלוסייה מבחוץ. לדברי חאלד אבו עג'אג', סגן וממלא מקום ראש מועצת כסייפה, "יש בכסייפה יותר מ־3,000 זוגות צעירים שמחכים למגרשים לבניית בית. כ־20 שנה אנחנו מבקשים את השטח שבו מתוכננת כסיף, אך גלנט התנגד”.

הרעיון להקמת כסיף נולד כבר ב־2007. המתחם הומלץ לבנייה משום שכולו בבעלות המדינה, כאשר ב-2013 הורתה הממשלה למשרד השיכון לקדם את הקמת כסיף. אך כאמור, החליטה הממשלה כי התכנון והשיווק יחלו רק לאחר שתושלם הפרוצדורה של אישור ההקמה. כבר בפברואר 2016 פרסם משרד הבינוי והשיכון את התוכנית האסטרטגית לדיור לאוכלוסייה החרדית ובה כתב ש“קיים ספק רב באשר להתאמת היישוב לאוכלוסייה החרדית”.

ע"פ הנראה עניין הקמת 'כסיף' לא נבעה משתדלנותו הרבה של גלנט למצוא מזור למצוקת הדיור במגזר החרדי, לאחר שבינואר 2017 הצהיר גלנט כי כל עוד זה תלוי בו, כסיף תקום, גם אם לא תהיה חרדית. הוא הבהיר שהקמת היישוב חשובה כדי "להגביר את האחיזה בכל אזור בקעת ערד ".

יצויין, כי למרות התנגדות מינהל התכנון, ובניגוד לחוות הדעת שפרסם משרד השיכון בעצמו, בדצמבר 2016 חתם משרד השיכון על הסכם עם משרד שפירא הלרמן בהיקף של 247 אלף שקל; במאי 2017 התקשר עם משרד יהל מהנדסים, ועד סוף 2018 התחייב לשלם לו 27 מיליון שקל; ובאוקטובר 2018 מונה ד"ר משה ליבוביץ' ליועץ חברתי, כדי שיפעל להתאמת התוכנית לצורכי החרדים, תמורת 567 אלף שקל.

השר גלנט מסר בתגובה לכתבה בכלכליסט, כי "ההחלטה בדבר הקמת ישוב עירוני חרדי בנגב התקבלה על ידי ממשלת ישראל עוד באפריל 2007. בשנת 2010 אישרה הולנת"ע (הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים) את הקמת העיר כסיף בתל ערד שבנגב, ואף המליצה בשנת 2015 לאשר את תוכנית המתאר של העיר. מכאן שטענתכם משוללת כל יסוד. בניגוד לנכתב בפנייתכם, השר גלנט פעל בהתאם למדיניות הממשלה לאור החלטות קודמות – ממשלתיות ותכנוניות – להקמת עיר בבקעת ערד. השר גלנט גאה בפעילותו למען יישוב הנגב ורואה בהתיישבות ובבניית הארץ אבן דרך מרכזית למימוש החזון הציוני".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמונה זה לעלות במדרגה הראשונה, למרות שלא רואים את כל גרם המדרגות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים