שיתוף
תגובות
יהדות » פרשה בגובה העיניים » התוכי ששתק בבית הכנסת
פרשה בגובה העיניים
המתפללים מחו ביהודי שביקש להכניס ביום ראש השנה תוכי לבית הכנסת. אבל רב בית הכנסת הסכים להתערבות מוזרה. איך זה נגמר?
תוכי ענק | צילום: ProleR, שאטרטסוק

השעמום אכל את גדליה, אלמן טרי ללא ילדים.

באחד הימים בעוברו ליד חנות לממכר בעלי חיים שמע גדליה קריאה קולנית בשפת האידיש: "ר' איד וואס הערט-זיך?" (-ר' יהודי מה נשמע). גדליה הביט כה וכה וראה רק תוכי גדול מסוג ג'קו, הוא לא חלם שהתוכי מדבר כך.

"כן, אני מתכוון אליך", נשמעה שוב הצווחה.

גדליה נכנס להלם, תוכי דובר אידיש??? החליט להיכנס ולשאול למחירו.

המוכר נקב בסכום גדול והתוכי צווח מהכניסה לחנות [באידיש כמובן]: "הוא לא מבין אידיש – תוריד אותו במחיר"…

לאחר משא ומתן קצרצר ותשלומים חודשיים בכרטיס האשראי, יצא גדליה כשבידו תוכי דובר אידיש ושובב לא קטן. כמובן שבבית הפך התוכי לבן שיחו של גדליה והתגלה כ"מבין" גדול בשיחת בני האדם. חודש וחודשיים שוחחו השניים כשגדליה מעשיר את ידיעותיו ואוצר מילותיו של התוכי. הוא אף לימדו חזנות וקטעי תפילה, הלכות ומנהגי ישראל, כשהתוכי מתגלה כתלמיד חרוץ ושקדן.

כשגדליה החל להתכונן לראש השנה, הפציר בו התוכי שרצונו לבוא לבית הכנסת ביום הדין ולהתפלל במניין… "אין על מה לדבר!", חרץ גדליה בפסקנות. "לא שייך שאביא בעל חיים לבית הכנסת ביום הקדוש בשנה".

אבל התוכי ידע בהחלט גם לנדנד ולשכנע וגדליה נכנע.

בערב ראש השנה כשהגיע גדליה והתוכי על כתפו, פרצו המתפללים בקריאות מחאה רמות: "האם בית הכנסת הוא מקום לשעשוע והוללות? החזר את התוכי לכלובו ותשוב לבד". רב בית הכנסת הצטרף למוחים בגדליה ועמד על דעתו בתוקף. אחד המתפללים הציע פשרה: "אם אתה בטוח עד כדי כך שתהיה מוכן להתערב עם כל אחד מהנוכחים על 200$ שהתוכי יודע להתפלל – נשתכנע בטוהר כוונותיך".

לאחר שניתן האישור מרב בית הכנסת לעסקה, נכנס גדליה למרכז בית הכנסת והפציר ב'ידידו': "תשמיע להם את הניגון המסורתי לקדיש של ראש השנה". אך העוף סירב להוציא הגה ממקורו המעוקל.

בצאתו של גדליה מבית הכנסת עטו עליו המתפללים: "לא חשבנו שאתה מהסוג של אלו שעושים ליצנות ועוד ביום כה נשגב. אבל הסכם הוא הסכם ואתה התחייבת לשלם לכל אחד מאיתנו".

בדרכו הביתה היה גדליה מדוכדך מאוד, לאחר כמה צעדים פנה לתוכי שעל כתפו ושאל: "למה אתה עושה לי בושות?! סמכתי עליך, והנה הוצאת אותי בנזק". 

התוכי לא התכוון להתנצל: "למה אינך חושב כמו איש עסקים? יש לך מושג כמה כסף נוכל לעשות כשנתערב עם המתפללים פעם נוספת בערב יום כיפור?"…

•  •  •

"קדושים תהיו". המילה קדושה פירושה: 'פרישות'. בוודאי שאין התורה מתכוונת שנפרוש מעבירות ואיסורי התורה, שכן על אלו נכתב במפורש שאסור לנו לעשותם ו"הרחק מן הכיעור ומן הדומה לו".

מהי אם כן הפרישות שנאמרה כאן? חז"ל נתנו לנו משפט מנחה לחיי הקדושה: "קדש עצמך במותר לך". דהיינו, דברים שמותר לעשותם אך הם יכולים להוביל אותך למקומות לא טובים, כגון: שינה בשבת תענוג, אבל לא בכל רגע פנוי…

אל תתמקד במה שאתה מפסיד כאן ועכשיו. חֲשׁוֹב בגדול ותראה כמה תוכל להרוויח – לאחר מאה ועשרים שנותיך – לנצח נצחים, אם תימנע מפעולה מותרת אבל בעלת פוטנציאל לסיכון עבורך.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
צחוק משכח כאבים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים