שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » התוכנית לעצירת שת"פ עם בית הדין
"חוק בולם האג"
מאסר בגין מסירת מידע לביה"ד וסימון נכסיו כנכסי טרור: יוזמה חדשה מציעה לאסור בחוק שיתוף פעולה עם המוסד. "לקח ממעשי ארה"ב לפני 20 שנה"
בית הדין הבינלאומי בהאג | צילום: robert paul van beets, שאטרסטוק

איך ייבנו היחסים של ישראל עם בית הדין הבינלאומי בהאג על רקע בחירתו של תובע כללי חדש? ב'ישראל היום' נחשף כי בחירתו של קארים חאן תוביל את מקבלי ההחלטות בירושלים לבחון מחדש את החרמת בין הדין, ואולם בארגון "שורת הדין" סבורים שיש להפסיק את שיתוף הפעולה עם המוסד הבינלאומי – ואף לאסור זאת בחוק.

בארגון משוכנעים שזהות התובע לא משנה את עצם ההכרח להפסיק את המגעים עם בית הדין, שישראל גם אינה חברה בו. על רקע זה מוצע החוק, שלמעשה יחסום בפני האג לחקור בשטח ישראל או לחקור ישראלים. בארה"ב קיים זה שנים רבות חוק דומה. גם קניה, שמנהיגיה נדרשו לחקירה בהאג, נקטה שיטה דומה והצליחה לעצור את התערבות בית הדין בענייניה.

"הצעת חוק להגנה מפני פעילות של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג" כוללת מגוון מרכיבים ובהם חמש שנות מאסר וסנקציות כלכליות לכל גורם אזרחי, כגון עמותות, שיעבירו מידע מכל סוג שהוא לבית הדין, ישירות או בעקיפין; חמש שנות מאסר לכל מי שנותן שירות לבית הדין; איסור על קשר כלכלי, ישיר או עקיף, עם בית הדין, כולל האפשרות שבית הדין ישכור חוקרים מטעמו שיפעלו בישראל; איסור על כל רשויות המדינה להעביר מידע בכל דרך ומכל סוג לבית הדין או לנציגיו, ישירות או בעקיפין, אלא אם כן שר המשפטים אישר זאת; איסור הסגרה לבית הדין או לצד שלישי של מי שבית הדין מעוניין לעצור או לחקור; איסור על נציגי בית הדין להיכנס לתחומי המדינה ולבצע כל פעולה בשטחי המדינה; הגדרת רכוש שיש לבית הדין בארץ כנכס של ארגון טרור; הכרזה ממשלתית בעלת משמעויות משפטיות על גורמים זרים שמסייעים לבית הדין ופועלים בתחומי ישראל; וכן חובה מדינתית להגן משפטית וכלכלית על כל ישראלי שנפתחו נגדו הליכים בבית הדין. ב"שורת הדין" מציינים כי החוק כבר נוסח ומוכן להגשה, מייד לאחר שהכנסת ה־24 תחל לפעול.

עו"ד ניצנה דרשן־לייטנר, נשיאת הארגון ויוזמת הצעת החוק אמרה כי "מדינת ישראל צריכה לעשות היום מה שארה"ב עשתה לפני 20 שנה מייד כשהוקם בית הדין בהאג. המתנו עם הצעת החוק הזו פרק זמן ממושך, אך אנו רואים את חבל התלייה של ישראל בהאג הולך ומתהדק. מדינת ישראל צריכה לעשות כל שביכולתה כדי למנוע פעולות של בית הדין מול ישראלים. בזמן שבית הדין נוקט עמדה אנטישמית כנגד מדינת ישראל וחיילי צה"ל, עלינו לעגן בחקיקה ברורה כי אף גורם או רשות ישראלית לא ימסרו מידע לבית הדין כנגד ישראלים. לישראל מערכת אכיפת חוק עצמאית ואיתנה, ואם עולה חשד לביצוע 'פשעי מלחמה', הנושא נחקר במלוא החומרה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
צחוק משכח כאבים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים