שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » התחדש המשא ומתן בין צוותי יש עתיד וימינה
קשיים עם גנץ
מחלוקת בין יש עתיד וכחול לבן על תיק החקלאות: "בלעדיו – גם תיק הביטחון פנוי" • תקווה חדשה רוצה תפקיד שר ליועז הנדל • ההליכה לנשיא – אולי כבר מחר
יאיר לפיד ונפתלי בנט | צילום: ויקיפדיה

לאחר הצהרת יו"ר ימינה נפתלי בנט, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד מתכוון להודיע היום (שני) לנשיא ראובן ריבלין כי עלה בידו להקים ממשלה. צוותי המשא ומתן של ימינה ויש עתיד נפגשו הערב ויחדשו את המגעים להקמת ממשלה.

בכירת ימינה איילת שקד דורשת לערוך שינויים בהסכם הקואליציוני, בעיקר בעניין הוועדה למינוי שופטים. על אף זאת, היא עדיין עומדת מאחורי בנט ותצביע בעד ממשלת השינוי בכנסת. יש לציין כי במהלך הימים האחרונים שקד עדיין ניסתה לפרוץ את הדרך לממשלת ימין, שוחחה עם נתניהו כדי להביא את הצעת הרוטציה לסער, ואף ביקשה מבנט לדחות את הצהרתו.

ב'חדשות 13' דווח כי לפיד מתכוון לפתוח את ההסכמים שנחתמו עם שאר המפלגות בגוש השינוי, כדי להתאימם להצטרפות ימינה ותקווה חדשה לממשלה. ביש עתיד מסרו כי "זו שעת המבחן הגדולה של מפלגות השמאל".

נכון לעכשיו קיימים כמה פערים שצוותי המשא ומתן מנסים לגשר עליהם. הראשון – דרישת תקווה חדשה לקבל משרת שר עבור ח"כ יועז הנדל, שדרש את תיק התרבות או את תיק החקלאות. בכחול לבן מתעקשים על שני התיקים האלה ולא מוכנים לוותר עליהם. דרישת הנדל הקפיצה את כחול לבן שאיימה בפיצוץ השיחות אם אחד התיקים הללו יילקח מהם.

גורמים בכירים בגוש השמאל מסרו כי לאחר ההצהרה של בנט, הם מצפים ששאר המפלגות שלא סגרו עדיין הסכמים, תקווה חדשה וכחול לבן, יפגינו רצינות ויאיצו את המו"מ. "זה המאני טיים, זו שעת המבחן לראות מי מפיל את ממשלת השינוי על תיק כזה או אחר. המנדט בידי לפיד עד יום רביעי אבל הכוונה היא לתת בליץ במו"מ אחרי ההצהרה של בנט", מסרו.

ב'וואלה' דווח כי כחול לבן עדיין לא קרובה להסכם לנוכח ויכוח על תיק החקלאות, והמחלוקת בינם לבין יש עתיד בנושא רק מחריפה. בכחול לבן דורשים לקבל את התיק לשר אלון שוסטר, אך לטענתם התיק נמסר כבר לישראל ביתנו במו"מ. לפי גורמים המעורים במו"מ, התנהלה היום שיחה קשה בין נציגי המפלגות והמסר שהועבר מכחול לבן הוא "ללא תיק החקלאות, גם תיק הביטחון פנוי".

בכחול לבן דרשו וקיבלו 4 תיקים במו"מ – ביטחון, תרבות וספורט, ועליה וקליטה ורצו שהתיק הרביעי יהיה חקלאות, אך לטענתם התיק נמסר לישראל ביתנו. לפי גורמים בכחול לבן, הם המפלגה השנייה בגודלה בממשלה, וקיבלו פחות תיקים מימינה ותקווה חדשה עם 6 מנדטים. "בני גנץ בחר בתיקים קטנים ואידיאולוגיים כדי להמשיך בעבודת השרים הקיימים". בכחול לבן מאשימים את יש עתיד בכך שלקחו אותם "כמובן מאליו" ואומרים כי ההסכמים שלהם מוכנים לחתימה.

גורמים בגוש שצוטטו בשיווח של טל שלו הביעו תמיהה לגבי העיכוב בסגירת ההסכם עם יו"ר כחול לבן בני גנץ. "גנץ אמור להיות השותף הטבעי והנוח ביותר לממשלה, הוא לא סוגר בגלל תיק החקלאות או שהעיכוב נובע מסיבה אחרת?", אמר אחד הגורמים, ברקע חשש בגוש השינוי כי נתניהו ינסה להציע גם לגנץ שוב ממשלת רוטציה. בכחול לבן אומרים כי הפערים קטנים וכי הם מתעקשים על תיק החקלאות שיישאר בידי אלון שוסטר.

מפלגת בל"ד ונציגה בכנסת סמי אבו שחאדה הודיעו כי יתנגדו לממשלת בנט-לפיד שמתגבשת כעת, "משום שאיננה פרטנר למדינת כל אזרחיה, לשיוויון ותיקון העוול ההיסטורי שסובלים ממנה האזרחים הערבים במדינה ולסיום הכיבוש".

"ממשלת השינוי איננה מבשרת על שום שינוי אמתי או קרוב לזה, ובראשה יעמוד אדם שעמדותיו ימניות, קיצוניות וגזעניות יותר משל נתניהו. לא ייתכן שנתמוך בממשלה שרחוקה שנות אור משינוי דמוקרטי, שמתנגדת לביטול חוק הלאום, תומכת בהתנחלויות ובהמשך המצור על עזה, ומקדשת את המנגנונים הממסדיים שפועלים להנצחת העליונות היהודית ולנישול האזרחים הפלסטינים".

חבר הכנסת סמי אבו שחאדה אמר בהקשר זה כי "אנחנו בהחלט מתנגדים לנתניהו ורואים בו איש מסוכן לאזור כולו, אבל דרוש שינוי יסודי במדיניות ולא רק חילופים פרסונליים. שמענו הערב את דבריו של בנט, שידוע בעמדותיו הימניות-קיצוניות, והוא שוב חזר על אמירות העבר שלו לפיהן הוא גאה בכך שרצח הרבה ערבים, ואף הבהיר כי הוא שש למבצעים ומלחמות".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
לא משנה כמה המצב טוב או רע, תמיד הוא בסוף משתנה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים