שיתוף
תגובות
בריאות » חדשות הבריאות » התעטש 'בנימוס' וגרם לקרע חמור בצווארו
מקרה נדיר
אדם שהתעטש כשהוא חוסם את פיו ואפו שמע קולות של התפצפצות מצווארו • לאחר בדיקה התברר כי הלה הזרים אוויר לחוליות גבו ולשדרה, ולאחר טיפול בבית החולים חזר לאיתנו
תגיות: ,
התעטשות | צילום: VidMore, שאטרסטוק

התעטשות היא דבר יומיומי שכולנו עושים במהלך החיים, אבל מבחינה רפואית מדובר ברפלקס די מורכב. גבר בן 34, ללא מחלות רקע, החליט להתעטש בצורה "נימוסית" כשהוא מחזיק לא רק את אפו סגור אלא גם את פיו, וחווה "תחושת קנאק" בצווארו.

ככל שהדבר נשמע כואב, הכאב החמיר ואף גרם לאותו אדם קשיים בבליעה, כאב בגרון ו"שינוי קול". לאחר בדיקה רפואית התגלה כי צווארו עד צלעותיו השמיעו קולות התפצפצות, מה שיכול לסמן שיש לו בועות אוויר בתוך הרקמות העמוקות והשרירים. הרופאים הורו לסרוק את רקמת צווארו הרכה ואת חזהו, ואבחנו כי לא פחות ולא יותר, במהלך פעולת דיכוי העיטוש שלו הוא גרם לקרע בעורפו.

הקרע המדובר שבדרך כלל נגרם כתוצאה מטראומות מחפץ קהה בצוואר, הקאות חמורות ושיעול כבד – גרם לדליפת אוויר באזור הרטרופרינגל – מאחורי הלוע, וגרם לכאב ולאובדן קול.

למרבה המזל של אותו אדם, הוא הצליח להתאושש בבית החולים. כשהוא חובר לצינור הזנה ואנטיביוטיקה תוך ורידית כאמצעי זהירות. מאוחר יותר הוא שוחרר לביתו.

רפלקס העיטוש כולל פעולה משולבת של מערכת העצבים ושל מספר קבוצות שרירים. האותות עוברים במהירות ממרכז העיטוש לשרירי הלוע וגורמים במקביל לעצימת העיניים והפה בחוזקה. הלחץ שנוצר ולאחריו התכווצות של שרירי הנשימה יוצרים יחדיו פרץ של אוויר – יחד עם רוק וריר – שעפים במהירות החוצה.

"עצירת התעטשות באמצעות חסימת נחיריים ופה היא מהלך מסוכן ויש להימנע מכך", כתב הצוות בדו"ח שלהם. "זה עלול להוביל לסיבוכים רבים כמו אוויר בחלל החזה, ניקוב של עור התוף, ואפילו קרע או מפרצת מוחית".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
לא משנה כמה המצב טוב או רע, תמיד הוא בסוף משתנה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים