שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » התקדמות בין בנט ולפיד – קשיים עם העבודה
המגעים לממשלה
גורם בכיר: "מי שחושב שהעבודה תסתפק בשני תיקים, שיקים ממשלה עם ליברמן ודובי הקוטב" • ליברמן: סיכוי סביר שניתן יהיה להקים ממשלה עוד השבוע
לפיד ובנט | צילום: ויקיפדיה

המשא ומתן להקמת ממשלת בנט-לפיד צבר הלילה (ראשון) תאוצה משמעותית – כך דווח ב'כאן חדשות'. צוותי המשא ומתן של יו"ר ימינה נפתלי בנט ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד ישבו אתמול עד לשעות הקטנות של הלילה. היעד של בנט ולפיד הוא לסגור את ההסכמים הקואליציוניים עם השותפות לממשלה עד ליום שני, כשהמטרה היא להשביע ממשלה עוד השבוע.

צעד נוסף שבנט ולפיד שואפים לקדם מהר הוא החלפת יו"ר הכנסת. זאת כדי שהיו"ר הנוכחי יריב לוין מהליכוד לא יעכב את הקמת הממשלה. בסוף השבוע הושגו לא מעט הסכמות בין הצדדים, אך בנושא חלוקת התיקים יש עדיין מחלוקות משמעותיות בעיקר מול מפלגת העבודה. בכיר במשא ומתן אמר שאם העבודה תמשיך להערים קשיים היא תישאר מחוץ לממשלה, ושהוא בטוח שלא יהיה להם את האומץ להפיל ממשלה חדשה בישראל.

בנט, מי שצפוי להיות ראש הממשלה הראשון בממשלת הרוטציה של גוש מתנגדי נתניהט, זימן מאוחר יותר היום את חברי סיעתו לישיבה דחופה במשרדיו שברעננה בשעה 11:00. על פי הדיווח ב'חדשות 12', מדובר בפגישה דחופה שהתזמון שלה מעט תמוה, בהתחשב בכך שמחר יש ישיבת סיעה בלאו הכי בכנסת.

מאוחר יותר צוותי המשא ומתן של כל המפלגות בגוש צפויים להיפגש, אולם לא נראה כי ראשי המפלגות יהיו נוכחים בפגישות, אלא רק הצוותים עצמם. המטרה של כלל הצדדים: להתקדם לקראת סיכומים על הממשלה שתקום.

עוד דיווחו דפנה ליאל וירון אברהם, חברי מפלגת העבודה נדהמו לגלות שמה שמיועד להם אלה תיקים כמו הכלכלה והרווחה. לכן, במפלגה מדברים על האפשרות של תמיכה מבחוץ בממשלה, כל עוד ההצעות יישארו דומות. בסוגיית התיקים – מרצ ממשיכה להתעקש על תיק החינוך.

למרות האופטימיות הזהירה, בגוש מתנגדי נתניהוי קיים חשש מכך שהמאמצים להרכבת הממשלה ייכשלו בשל התרחבות של המרד בימינה, או בשל סירובו של מנסור עבאס לתמוך בממשלה מבחוץ. בנט מעוניין במהלך בזק, שיקטין את הסיכוי לעריקות ברקע הלחצים הכבדים מצד הליכוד.

ב'ווינט' דווח כי גורמים בגוש השמאל אומרים כי דרישותיהם של בנט וסער מופרזות ביחס לכוחם של השניים בממשלה, ומלבד ראשות ממשלה ודרישת שליטה בכל התיקים הרגישים – דוגמת החינוך, המשפטים והפנים – הם דורשים גם מפתח לא-סימטרי של 8 תיקים על 12 חברי כנסת.

מנגד, מציעים בנט וסער מפתח של שר אחד לכל שלושה חברי כנסת למפלגות השמאל. לדוגמה: שני שרים וסגן שר לעבודה – מפלגה עם שבעה ח"כים לעומת השישה של ימינה (חסרת שיקלי) ותקווה חדשה. בנוסף, אומרים גורמים פוליטיים, בגוש הימין מטילים וטו ספציפי על מועמדים מבין מפלגות השמאל דוגמת ניצן הורוביץ לתיק החינוך.

כמו כן, לפיד מתעקש למנות את יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן לתיק האוצר – שעה שחלק מגוש הימין מסתייג מהמינוי בעיקר בגלל הזעם החרדי. "עד שמפלגות הימין לא ייסוגו ממפתח קואליציוני א-סימטרי ויבינו שגם למפלגות השמאל יש עקרונות אידיאולוגיים – לא תקום ממשלה", אמר גורם בגוש המרכז-שמאל.

גורם בכיר בגוש השמאל שצוטט ב'ישראל היום' תקף את המו"מ באומרו כי "מי שחושב שלתקווה חדשה עם שישה מנדטים יהין ארבעה תיקים ולמפלגת העבודה עם שבעה מנדטים יהיו שני תיקים, מוזמן להקים ממשלה עם ליברמן ודובי הקוטב".

גורמים המעורים בפרטי המשא ומתן סיפרו כי "יש רצון עז מכל השותפים לסגור, והבנה שמי שיתמהמה יכול להישאר בידיים ריקות. יש הבנה שככל שימשיכו לשאת ולתת, כל מי שיתעקש עלול להישאר בלי כלום". עוד אמרו הגורמים כי "קיימת הבנה שברגע שבנט ולפיד יגיעו להסכמות, שאר השותפים ייאלצו ליישר איתם קו".

עוד דיווח יהודה שלזינגר כי אחד ממקורביו של ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש בשבוע שעבר עם יו"ר רע"מ מנסור עבאס לשיחה שארכה יותר משלוש שעות בניסיון לשכנע אותו להתנגד לממשלה של לפיד ובנט. ההתרשמות מהשיחה הייתה כי לעבאס יש נטייה ללכת דווקא עם הצד הימני.

בכיר מתנגדי נתניהו יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר הבוקר ל'רשת ב': "אם הקואליציה של ממשלת שינוי תקום זה יהיה בזכות נתניהו, כל האנשים בה עבדו לצידו ומאז הם לא סומכים עליו. אני חושב שהפערים לא גדולים. יש סיכוי סביר, עם קצת רצון טוב, להקים ממשלה עוד השבוע"

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הישג ענק הוא להגיב באותה צורה גם כאשר מנצחים וגם כאשר מפסידים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים