שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » התקלה בנתנז – ממטען שהוברח למקום
"הימור ישראלי גרוע"
גורם מודיעין מסר כי מטען הוברח למתקן העשרת האורניום, הופעל מרחוק והשבית את מערכות החשמל המרכזיות והגיבוי • זריף: "מעמדנו בשיחות הגרעין רק יתחזק"
תותחי נ"מ בסמוך למתקן הגרעיני בנתנז | צילום: פליקר

הפיצוץ במתקן העשרת האורניום בנתנז נגרם בעזרת מטען חבלה שהוברח לתוך המתקן, והופעל מרחוק – כך אמר הלילה (שלישי) גורם מודיעיני לניו יורק טיימס. עוד אמר הגורם כי הפיצוץ הצליח להרוס את מערכות החשמל הראשיות, וגם את מערכות הגיבוי.

ראש הוועדה לאנרגיה אטומית באיראן, פרדיון עבאסי, למעשה אישר את המידע הזה בריאיון שהעניק לטלוויזיה הלאומית ברפבוליקה האסלאמית אמש. "המזימה של האויב הייתה יפה מאוד", אמר בריאיון. "אני מסתכל על זה מנקודת מבט מדעית. הם חשבו על זה לעומק והשתמשו במומחים שלהם כדי להבטיח שהפיצוץ יהרוס גם את מרכז הכוח החשמלי וגם את מרכז הגיבוי החשמלי".

שר החוץ האיראני מוחמד זריף המשיך הבוקר להעביר מסרים מאיימים כלפי ישראל: "ישראל לקחה הימור רע מאוד כשחיבלה במתקן בנתנז. המתקפה רק תחזק את עמדת איראן בשיחות על עתיד הסכם הגרעין", אמר במסיבת עיתונאים משותפת שקיים הבוקר בטהרן עם עמיתו הרוסי סרגיי לברוב.

לדברי זריף, הפגיעה באתר העשרת האורנים המרכזי של איראן רק תחזק את מעמדה בשיחות הגרעין הנערכות בווינה וצפויות להתחדש מחר. "אני מבטיח לכם שבעתיד הקרוב צנטריפוגות מתקדמות יותר יותקנו במתקן בנתנז", אמר זריף.

זריף פנה בדבריו לארה"ב ואמר כי לא תשיג אף יתרון במשא ומתן באמצעות פעולות של חבלה או סנקציות. הוא הזהיר את וושינגטון שפעולות שכאלו "יסבכו את הסיטואציה עבורם". גם שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, התייחס להסכם הגרעין שבו חברה גם רוסיה, ואמר כי הוא מאמין שהוא יינצל.

זריף פנה אתמול למועצת הביטחון של האו"ם וטען שישראל אחראית לפיצוץ במתקן הגרעין בנתנז. לדבריו, מדובר בפשע מלחמה. איראן גם שלחה פנייה רשמית לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בשל הפיצוץ במתקן.

ב'וול סטריט ג'ורנל' דווח מפי גורמים המעורבים בפרטים ש"ככל הנראה" בכירים בממשל ביידן לא קיבלו התראה מראש על התקיפה. גורמים בבית הלבן ובמחלקת המדינה האמריקנית אמרו כי עדיין אינם יודעים אם האיראנים יופיעו להמשך שיחות הגרעין בווינה.

בניו יורק טיימס דווח עוד כי גורמים אמריקנים הביעו חשש שהתקיפה האחרונה במתקן תדחוק בתכנית הגרעינית האיראנית לחפש נתיבים חשאיים יותר, ולהתפתח באזורים בהם יהיה קשה יותר לאתר את פעילותה. איראן כבר החלה לנוע בכיוון הזה לפני שנים, כשבנתה מפעל קטן עמוק בתוך הר סמוך לעיר הקודש השיעית קום.

עלי אכבר סאלחי, ראש ארגון האנרגיה האטומית באיראן, אמר כי כוח החירום הוחזר בנתנז ביום שני וההעשרה לא נעצרה במתקן, אך ייתכן שהוא פועל ברמה פחותה הרבה יותר ממה שהיה לפני כן. סגן נשיא איראן, אסחאק ג'האנגירי, אמר כי יש להטיל אחריות על הגורם האחראי על שמירת נתנז מפני התקפות. ההתקפות, לדבריו, עשויות לייצר "השלכות קטסטרופליות" על המוניטין, הכלכלה והביטחון של איראן".

איראן דיווחה על התקרית ביום ראשון בבוקר, יממה לאחר שהשלטונות בה חשפו צנטריפוגות חדשות ומתקדמות יותר באתר הגרעין, ולפי הדיווחים בפיצוץ נפגעה המערכת שמספקת חשמל לצנטריפוגות בנתנז, שנמצאות בחלק התת-קרקעי שלו. בדיווח קודם של "ניו יורק טיימס" נכתב כי לאיראן עשויים להידרש כעת לפחות תשעה חודשים כדי לחדש את העשרת האורניום בנתנז.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
לא משנה כמה המצב טוב או רע, תמיד הוא בסוף משתנה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים