שיתוף
תגובות
חדשות » צבא וביטחון » התקרית ביחידת אגוז – המפקד לא יודח
התחקיר הוצג
בימים האחרונים הוצגו לרמטכ"ל אביב כוכבי, תחקירים שנערכו בעקבות ירי דו-צדדי ביחידת אגוז בו נהרגו רב-סרן איתמר אלחרר ז"ל ורב-סרן אופק אהרון ז"ל
אביב כוכבי | צילום: דובר צה"ל

בימים האחרונים הוצגו לרמטכ"ל אביב כוכבי, תחקירים שנערכו בעקבות ירי דו-צדדי ביחידת אגוז בו נהרגו רב-סרן איתמר אלחרר ז"ל ורב-סרן אופק אהרון ז"ל, ביום רביעי, ה-12 בינואר 2022, י"א בשבט התשפ"ב, במטווחים הסמוכים למחנה נבי מוסא.

הליך התחקור כלל תחקירים פיקודים, שנערכו על-ידי היחידה והוצגו למפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, וכן ועדת מומחים לבחינה מערכתית ולהפקת לקחים בראשות אלוף (במיל') נעם תיבון.

מהתחקירים עולה כי רס"ן אלחרר ז"ל ורס"ן אהרון ז"ל נפגעו ונהרגו מאש כוחותינו שנורתה בידי מפקד צוות ביחידה, סגן נ' וכי נורתה גם אש מצדם. לא ניתן לקבוע בוודאות מי פתח ראשון בירי. נמצא כי איתמר ז"ל ואופק ז"ל נהרגו במהלך ההתקלות, ולא ניתן היה להצילם. הגורם הישיר למותם של הקצינים הוא ירי שביצע סגן נ', כתוצאה מטעות בזיהוי ומצבו התודעתי שהובילו אותו לתחושת סכנת חיים.

עוד עולה, כי לאירוע תרמו גורמים נוספים – יציאתו של מפקד הצוות למשימה לבד, ללא אישור, ללא תאום ותוך שהוא חוצה את גבול הגזרה וגם יציאתם של מפקדי הפלגות באופן שאינו מקצועי דיו.

ברקע הדברים חשוב להדגיש כי יחידת אגוז הינה יחידה מובחרת ואיכותית, העושה לילות כימים בפעילות מבצעית להגנת המדינה וראויה להערכה רבה על הישגיה. עם זאת, ממצאי התחקירים מלמדים כי לצד רף הלחימה הגבוה ורוח הדבקות במשימה, לא הייתה ביחידה מודעות מספקת לצורך להתייחס לכל משימה, גם כזו המתקיימת בשגרה או בשטח אימונים, כאל משימה צבאית לכל דבר ועניין, ובוודאי כשהמשימה כוללת שימוש בנשק, ותוך עמידה ברף המצופה של תכנון, תאום, פיקוד ושליטה.

בעוד הועדה מצאה פערים בניהול השגרה בשבוע האימון ביחידת אגוז, בבדיקה שערכה יחידת מבקר צה"ל ביחידות אחרות, לא נמצאו חריגות בשגרת הפעילות.

מהתחקירים עולה כי האירוע לא התרחש בשל בעיית אבטחה בשטחי האימונים ולא בשל פערים בהוראות הפתיחה באש. כמו כן, הועדה מצאה כי בשנים האחרונות ובדגש על שנת 2021 נקט צה"ל בפעולות רבות, שנמצאו כיעילות למניעת גניבות אמצעי לחימה בשטחי האימונים, דבר אשר הוביל לירידה משמעותית בגניבות בצה"ל. הרמטכ"ל הביע הערכתו לועדה ולעומד בראשה, אלוף (מיל') נעם תיבון, לחטיבת הקומנדו וליחידת אגוז על תחקירים נוקבים ומקצועיים.

הרמטכ"ל קבע כי "מדובר באירוע קשה וחמור ביותר שניתן וצריך היה למנוע אותו. האירוע נבע מליקויים במקצועיות, מאי-קיום פקודות ובראש ובראשונה מטעות חמורה בשיקול הדעת". הרמטכ"ל הוסיף כי "מקצועיות והקפדה על ביצוע הפקודות כלשונן הן שני צדדים של אותו מטבע, והן המאפשרות עמידה במשימה ושמירה על חיי אדם. מקצועיות ומשמעת הן גם הבסיס ליוזמה. אנו מחויבים בכל משימה להקפיד קלה כבחמורה על תכנון זהיר וקפדני של כל שלב וכל פרט במבצע, באימון ובכל פעילות בשגרה, תוך איתור מראש של נקודות כשל ותורפה העלולות להביא לתקלות. אל לנו להתפשר ולו במעט על בטיחותם, בריאותם וחייהם של חיילנו".

לאור ממצאי התחקירים ומסקנותיהם, החליט הרמטכ"ל כי מפקד היחידה, סא"ל א' לא יודח אך בוטל מינויו לתפקיד מח"ט 3 (אלכסנדרוני) וקידומו יעוכב בשנתיים. לעומת זאת הוחלט כי סגן מפקד היחידה, רב-סרן ר' ומפקד פלגה ב', רב-סרן י', יסיימו את תפקידם והם לא ישרתו בתפקיד פיקודי בשנתיים הקרובות. עוד הוחלט כי מפקד הצוות בפלגה ב', סגן נ', יסיים את תפקידו והוא לא ישרת בתפקיד פיקודי ביחידות לוחמות לצמיתות. סמל-ראשון ג', לוחם ביחידה, יודח מלחימה.

לצד החלטות אלה, הנוגעות במישרין באירוע הקשה, קבע הרמטכ"ל כי אין להסתפק במסקנות אישיות ויש לנקוט פעולות מערכתיות נרחבות למניעת מקרים מסוג זה. לפיכך, הורה על מספר מהלכים מערכתיים בכלל יחידות צה"ל, אשר מטרתם לעקור מן השורש נורמות פסולות, שהביאו לאירוע הקשה ביחידת אגוז ולהטמיע את הלקחים הנדרשים.

הרמטכ"ל הנחה כי בכלל יחידות צה"ל תיעצר שגרת הפעילות למשך שבוע, לצורך הטמעת 'סדרי בראשית' (פקודות ונהלים המגדירים את יסודות ההתנהלות הרצויים בשגרה, באימונים ובמבצעים). מטרת שבוע 'סדרי בראשית' תהיה ללבן מהיסוד את כלל נהלי השגרה, נורמות התכנון, אופן שילוח וביצוע של משימות ואת אופן מימושן של ההוראות והפקודות. כמו כן, הנחה על הטמעת פרק ניהול שגרת יחידה בכל הקורסים וההכשרות.

בנוסף לתחקיר הפיקודי ולועדת המומחים, מתנהלת בגין האירוע חקירת המשטרה הצבאית, שבסיומה יועברו ממצאיה לבחינת הפרקליטות הצבאית.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הישג ענק הוא להגיב באותה צורה גם כאשר מנצחים וגם כאשר מפסידים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים