שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » והפעם: חיסונים ומידע כוזב
שו"ת קורונה
האם אכן יש עלייה בתחלואת ילדים? מי פטור מבידוד גם אם נחשף לחולה מאומת? האם יצרניות החיסונים מסתירות מידע וכיצד נוכל לזהות מידע כזב?
מחלקת קורונה | צילום: David Pereiras, שאטרסטוק

כל התשובות לשאלות בסדרת השו״ת שמעלה מטה ההסברה למגזר החרדי תחת הכותרת: ״אתם שואלים – משרד הבריאות עונה״

האם מותר לנשים לפני לידה להתחסן נגד נגיף הקורונה?

מאז התפרצותו של הוריאנט הבריטי אנו עדים לעליה בתחלואה קשה של נשים טרום לידה ולפיכך משרד הבריאות ואיגוד רופאי הנשים ממליצים לחסן נשים לפני לידה החל מהשליש השני.

 האם מותר לנשים מניקות להתחסן?

בהחלט. מותר ואף מומלץ

 מדוע כה חשוב למנוע הידבקות בקרב ילדים?

מלבד העובדה שיותר ויותר ילדים מגיעים למצבי קיצון של מחלה קשה, לנוכח העובדה שילדים לרוב אינם מפתחים סימפטומים, הם עלולים להדביק אחרים ולהקשות על קטיעת שרשראות ההדבקה. במקרים רבים, מבלי שידעו זאת, ילדים הדביקו מבוגרים וחולים בקבוצות סיכון.

 האם אכן קיימת עלייה בתחלואת ילדים?

כן. הוריאנט הבריטי הביא לזינוק במספר הילדים שחלו בקורונה ובחלק מבתי החולים נפתחה מחלקה ייעודית לילדים חולי קורונה.

 האם מותר לילדים להתחסן?

עד כה, החיסון לא מאושר לילדים (מתחת גיל 16), עם זאת, בשל העלייה בתחלואת ילדים כתוצאה מהידבקות בנגיף, יצרניות החיסון פייזר ומודרנה מבצעים בימים אלו ניסויים בחו"ל בהם משתתפים ילדים בגילאי 12-16. בינתיים התוצאות משביעות רצון וככל הנראה אפשר יהיה בהמשך לחסן גם ילדים.

 כמה מוטציות התגלו עד כה והאם החיסון יעיל כנגדם?

עד כה אותרו מספר וריאנטים (גרסה שונה) של הנגיף, כשהבולטים שבהם הם הוריאנט הבריטי והוריאנט הדרום אפריקני שקצב ההדבקה שלהם מהיר במיוחד. קיימת סבירות כי בעתיד יתגלו וריאנטים נוספים, אך המומחים מעריכים שהחיסון יהיה יעיל גם בפניהם. במשרד הבריאות עוקבים כל העת אחר ההתפתחויות.

 חולה קורונה לאחר עשרה ימים מקבלת התוצאה החיובית תמיד ייחשב למחלים?

לא בהכרח. אם חלפו 10 ימים מרגע קבלת התשובה החיובית, אך לחולה יש חום, קשיי נשימה, קוצר נשימה (על פי הערכה רפואית), שיעול או כל תסמין נשימתי אחר, הקאות או שלשולים – הוא לא יוגדר כמחלים. עם זאת, אובדן של חוש הטעם או חוש הריח ושיעול מתמשך לבדם אינם מונעים קבלת  אישור מחלים.

 מי פטור מבידוד גם אם נחשף לחולה או חזר מחו"ל?

בעל תעודת מתחסן פטור מבידוד. גם מי שנושא בתעודת מחלים פטור מחובת בידוד. גם מתחסן וגם מחלים חייבים להמשיך להקפיד על עטיית מסכה ושמירת מרחק של 2 מטרים מאנשים אחרים.

 כיצד יתכן שאנשים נדבקו למרות שקיבלו חיסון נגד קורונה?

אחרי קבלת מנת החיסון הראשונה עדיין ההגנה היא חלקית. רק בחלוף 7 ימים מקבלת מנת החיסון השניה ניתן להגיע להגנה מקסימלית של 95%. מבדיקות שבוצעו על-ידי משרד הבריאות עולה כי ישנה ירידה משמעותית בתחלואה אחר חיסון במנה שניה המלמדת על יעילותו הגבוהה של החיסון. עד כה, ניתנו ברחבי העולם כ-100 מליון מנות חיסון ויעילותו הגבוהה של החיסון מוכחת.

 האם יש שחר לפרסומים שיצרניות החיסונים מסתירות מידע?

תוצאות המחקרים של פייזר, מודרנה, אסטרהזניקה וג'ונסון אנד ג'ונסון פורסמו ונבחנו על ידי מדענים ורופאים מכל רחבי העולם. גם הדיונים שהתקיימו על-ידי FDA (מינהל התרופות והמזון בארה"ב), הועברו בשידורים חיים ופורסמו לציבור בשקיפות מלאה.

 מדוע כדאי לחסן צעירים למרות שיש הסבורים שאם הם יחלו בקורונה, הם יחוו אותה באופן קל?

בין הנדבקים בקורונה ובתוכם צעירים, התגלו סיבוכים ותופעות לוואי ארוכות טווח, כולל בעיות לב ותופעות נוירולוגיות – בעיקר מי שנדבקו בוריאנט הבריטי. בני נוער יכולים להידבק ולהדביק ואנחנו רוצים למגר את המחלה. לכן כל מי שיכול וזכאי לקבל את החיסון, כדאי שיקבל אותו בראש ובראשונה על מנת להגן עליו ועל סביבתו ולאפשר חזרה לשגרה.

 האם אין חשש שאקבל חיסון ראשון ולא יהיה לישראל במלאי חיסון שני?

יש לישראל מלאי מספיק לחיסון שני לכל מי שקיבל חיסון ראשון.

 ישנם פרסומים מרתיעים ביחס לחיסון. כיצד אוכל לזהות מידע כוזב?

לרוב אלו פרסומים אנונימיים שמאחוריהם אין כל גורם מוסמך. חשוב לדעת כי פרסומים אלו הם ברובם שקריים, ולעתים מציגים חצאי אמיתות (כמו תיאורים מוגזמים ביחס לתופעות לוואי שכיחות) ומטרתם לזרוע בהלה. חלק מהפרסומים מקורם בכתות המתנגדות לתרופות וחיסונים מכל סוג שהוא, וחלקם אף גופים מיסיונריים. בכל ספק או שאלה שמתעוררים ביחס לפרסום כלשהו ניתן לפנות למוקד משרד הבריאות, למוקדי קופות החולים, או לרופא המשפחה עליו אתם סומכים. חשוב לציין כי גדולי ישראל מכל החוגים והעדות בחנו לעומק את הנתונים, האזינו וחקרו את מומחי הרפואה וסמכו ידיהם על החיסון.

 לקראת פורים האם יש המלצות כלשהן?

בהחלט. כדי לשמור על בריאותנו ובריאות משפחתנו, מומלץ לקיים את קריאת המגילה בחלל הפתוח, את סעודת פורים לסעוד בחיק המשפחה הגרעינית ולהותיר את משלוחי המנות על מפתן הדלת של המקבל. את מצוות מתנות לאביונים ניתן לקיים באמצעות תרומה טלפונית בכרטיס אשראי או במשלוח צדקה בדואר.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
איננו רואים דברים כפי שהם אלא כפי שאנו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים