שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » מפקד המחוז הצפוני מעיד בפני ועדת החקירה
מתעדכן
מפקד המחוז הצפוני, עלה להעיד: "אין הגבלת קהל באירוע כבר 30 שנה משיקולי בטיחות – הניסיון הוא שככל שמגבילים קהל, יוצרים צוואר בקבוק גדול יותר במחסומים"
חברי ועדת החקירה לאסון מירון הרב מרדכי קרליץ ואלוף (במיל') שלמה ינאי | צילום: דוברות הרשות השופטת

ועדת החקירה הממלכתית לחקירת אסון מירון בראשותה של נשיאת בית המשפט העליון (בדימוס) השופטת מרים נאור, תחל הבוקר (ראשון) בשמיעת עדויות בשעה 10:00 בגן הטכנולוגי מלחה בירושלים. היום יעיד מפקד המחוז הצפוני במשטרה ניצב שמעון לביא, שזמן קצר לאחר האסון אמר: "אני נושא באחריות הכוללת, לטוב ולרע. מוכן לכל בדיקה".

מפקד המחוז הצפוני, ניצב לביא עלה להעיד: "אין הגבלת קהל באירוע כבר 30 שנה משיקולי בטיחות – הניסיון הוא שככל שמגבילים קהל, יוצרים צוואר בקבוק גדול יותר במחסומים שבכניסה, אירוע מירון הוא האירוע המשמעותי ביותר למשטרת ישראל ולמחוז הצפוני מבחינת היקף ההכנות והמשאבים".

"הגעתי למקום האירוע, אתה מזהה עשרות אנשים שוכבים אחד על השני, אתה מזהה שוטרים וחיילים יחד עם אזרחים מדהימים שמפנים פצועים עם אלונקות. הבאנו 50 אלונקאים מהצבא שגם תורגלו לטובת העניין. המחשבה היחידה שלי היא שצריך להציל כמה שיותר חיי אדם".

"שורות מתמלאות בהרוגים, צעקות, שוטרים שמקיאים, אזרחים שמקיאים ובוכים, גם הפרות סדר. ראיתי שם גם ילדים, אני חושב שאין דבר יותר קשה מלאבד אח, קרוב משפחה, בן, אבא. אין דבר יותר משמעותי מזה – לאבד בן משפחה באירוע הזה. זה אירוע קשה מאוד". ראש ועדת החקירה, נשיאת בית המשפט העליון בדימוס השופטת מרים נאור, הבהירה לניצב לביא: "נודע לך מהייעוץ המשפטי במשטרה שאין הגבלה על כניסת קהל".

ניצב לביא מספר על ההשתלשלות קודם האירוע: "אני מגיע לתולדות אהרן (המקום שבו אירע האסון בהר) ומה שאני מזהה זה אירוע שגרתי לחלוטין, לא מזהה צפיפות חריגה".

לשאלת השופטת נאור בנוגע להליכי הרישוי, השיב ניצב לביא: "אני לא חלק מהרישוי, אני לא מקצועי בהיבטי הרישוי. יש אנשי מקצוע, התפקיד שלי זה לוודא שהכול בסדר, שאין פערים. גם ביום האחרון ישבתי עם מהנדסי רישוי, עם אנשיי, כדי לראות אם יש פערים אסטרטגיים שיכולים להשפיע ולא קיבלתי".

"הקהל הקבוע בהדלקות זה החסידויות, כל אחד בהתאם לחסידות שלו. מרבית הקהל זה שלהם ולכן הליך הרישוי מולם, זה עסק מסודר ומאורגן. חובה עליהם לעמוד בתנאי הרישוי. לגבי 'עמך ישראל', מכיוון שאין לנו איך לעמוד מולו ולקיים דיאלוג, מה שגורם לנו לבצע התערבות בהקשר קהל, זו אך ורק הסיטואציה. כל ניסיון להגביל קהל במירון נדון לכישלון".

"אני יכול לומר לך שבאירועי 2020 היו תקנות קורונה שהגבילו כניסה לכל מתחם הר מירון. על 300 איש הפעלתי 2,500 שוטרים כדי למנוע הגעת מאמינים מכל מיני מקומות, מתעלות, כפרים, באמבולנסים ועוד. היו כאלה שהחזרתי לצפת וכעבור שעתיים חזרו בחזרה", סיפר לביא, "כשאני מסיים את ההדלקות ב-2020, אני נוסע בדרך הביתה ואני מקבל טלפון שהכוח שנמצא שם לא מסתדר עם ההמון שהגיע לשם. היו שם אלפים פרצו שם את הגדרות".

"בסופו של דבר יש פה להט, תשוקה, מסורת", סיכם.

ראש ועדת החקירה לאסון מירון מרים נאור: "ראיתי ישיבת הפקת לקחים חפוזה מאוד. לא היה פה תחקיר". מפקד מחוז צפון לביא: "נאמר לנו לא לקיים תחקיר כי זה נמצא בחקירת מח"ש".

ניצב שמעון לביא עונה לשאלתה של ראש ועדת החקירה השופטת נאור על מעמדו של ה'מרכז למקומות הקדושים': "המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים הם מפיקי האירוע, הם אחראים על תפעול המתקן".

ניצב שמעון לביא: "הייתי משוכנע שהאירוע הזה יסתיים בשלום, שלושים שנה הוא עבר בשלום, גם השנה יעבור בשלום". השופטת נאור: "ושלושים שנה למה הוא עבר בשלום?". לביא: "אין לי תשובה, נראה לי שאצלי המזל לא ביקר כנראה".

כזכור, באסון הנורא במירון בהילולת ל"ג בעומר השנה, נהרגו 45 בני אדם ויותר מ־150 נפצעו. דיוני הוועדה מתחילים בצל טענות של משפחות הרוגי האסון נגד הוועדה. פורום המשפחות שיגר ביום חמישי מכתב ליו"ר ועדת החקירה הממלכתית לאסון, נשיאת בית המשפט העליון לשעבר מרים נאור, ובו כתב: "מאז האסון אף גורם לא טרח לבוא בדברים עם המשפחות כדי להעניק סיוע נפשי או פיזי למי שחרב עולמם בן לילה".

עוד נכתב: "לאסון הכבד מצטרפת התחושה הקשה של המשפחות, אשר הפכו לשקופות עבור הרשויות, שקופות עבור מקבלי ההחלטות, ומסתבר ששקופות גם עבור הוועדה שאת עומדת בראשה".

בהמשך צפויים להעיד גם ניצב בדימוס אלון אסור, מפקד המחוז הצפוני במשטרה בדימוס; יוסף שווינגר, מנכ"ל המרכז לפיתוח המקומות הקדושים; ישראל דרעי, הממונה על מחוז הצפון במרכז לפיתוח המקומות הקדושים. גם הרב שמואל רבינוביץ', יו"ר ועדת החמישה ורב הכותל והמקומות הקדושים, הוזמן למסירת עדות. וכן, אלי פריינד, מנהל אתר קבר רבי שמעון בר-יוחאי.

דיוני הוועדה יישמעו בדלתיים פתוחות, וחלקם יועברו בשידור חי באתר הוועדה באינטרנט. כניסת הקהל לאולם תתאפשר על בסיס מקום ישיבה פנוי, בהתאם למגבלות הקורונה. הכניסה מותנית בבידוק ביטחוני. חלה חובה לעטות מסיכה לכל אורך הדיון.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
איננו רואים דברים כפי שהם אלא כפי שאנו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים