שיתוף
תגובות
חדשות » ועדת הכספים דנה במיצוי זכויות ברשות המיסים
מבקשים החזר
על רקע דו"ח מבקר המדינה, יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר לרשות המיסים: הציגו בפני הוועדה תוכנית להנגשת הזכויות בגין החזרי מס לציבור
ח"כ אלכס קושניר | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת הכספים דנה היום במיצוי זכויות ברשות המיסים, זאת לאור דו"ח מבקר המדינה ל-2021, בו נקבע כי פוטנציאל חוב המדינה לציבור הוא 3.6 מיליארד ₪ – כספי מיסים שנגבו מהאזרחים – כסף פרטי שהמדינה מחויבת בהשבתו, וכי רשות המסים לא פועלת באופן מספק בצורה יזומה למתן החזרי מס לזכאים.

ברשות המיסים הדגישו בישיבה כי החזר המס שחייבת הרשות לכ-2 מיליון משפחות הוא נתון פוטנציאלי, אשר מבוסס על חישוב תיאורטי ועל נתונים חלקיים שאינם סופיים. לפיכך, במבחן המציאות נמצאו במקרים רבים פערים משמעותיים בינו לבין החישוב בפועל, "ובחלקם התברר שיש חוב מס ולא החזר".

על פי הנתונים של הרשות שהוצגו בדיון, עולה שמתחילת שנת 2021 עד היום הוגשו מעל 225,000 בקשות להחזר מס בגין השנים 2016-2019. זאת, כשמדי שנה מוגשות כ – 300,000 בקשות להחזר מס ואילו בשנת 2021 הוגשו כ- 370,000 דוחות.

נציגי רשות המיסים הדגישו בדיון כי הרשות ביצעה שלל מהלכים ניסיוניים בהם פנתה לאזרחים להגיש בקשות להחזר מס. אלו, כוללים בין השאר פתיחת מערכת חדשה לתיאומי מס, אשר בעקבותיה חל גידול של כ15% בסך הפניות לתיאומי המס החל מ2015 (להוציא את 2020 בשל משבר הקורונה), וכן דגש על מיצוי זכויות בשנה השוטפת לאוכלוסיות ממוקדות, כגון פטור ממילוי טפסים לגמלאים.

אולם, נציגי משרד מבקר המדינה הדגישו שאמנם סכום החזר המס הוא פוטנציאלי, אך מדובר בסכום משמעותי מאוד ששייך לאזרחי ישראל שעדיין לא מקבלים אותו. זאת, כשמרבית הפעולות שנעשו מטעם רשות המיסים מיטיבות עם האוכלוסיות החזקות שבין כה וכה מודעות לחוק הקיים, וכי המהלכים שבוצעו אל מול האוכלוסיות החלשות הינם "טיפה בים, ושהדרך להחזיר את הכסף ששייך לאזרחי ישראל עוד רחוקה, לא להתבלבל".

 ח"כ ולדימיר ביאליק הציע לחזק את שיתוף הפעולה בין משרדי הממשלה וכן להמשיך ולפעול בעניין מיצוי הזכויות. ח"כ ינון אזולאי ציין כי מבחינתו עיקר העבודה של רשות המיסים היא הסברה והנגשת המידע לאזרחי ישראל, שכן יש כסף ששייך לאזרחים אך אינו מוחזר להם.

בסיכום הדיון, יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר הדגיש כי הפעולות שנוקטת הרשות חיוביות אך "הציבור לא מודע לכל הזכויות ולכל ההטבות להם הוא זכאי, ולכן אנו רואים את המספר המפחיד הזה, גם אם הוא פוטנציאלי. לכן, חובת תפקידה של רשות המיסים הוא להנגיש את המידע לציבור, בצורה קלה ופשוטה, ובכל השפות הרלוונטיות." יו"ר הוועדה דרש מהרשות, שלקראת הדיון העוקב, תציג תכנית עבודה להנגשת המידע של הזכויות לציבור. זאת, באמצעות פעולות אקטיביות כגון שימוש בתקשורת, בקמפיינים וכן בפניות ישירות לאזרחים.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היכולת החשובה בחיים היא היכולת להשתנות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים