שיתוף
תגובות
כלכלה » נדל"ן » ועדת הכספים נגד העלאת מחירי הארנונה
דיון סוער
לאחר שפורסם כי "הטייס אוטומטי" צפוי להביא לעלייה אוטומטית במחיר הארנונה בשנת 2021 קיימה ועדת הכספים דיון בנושא: "מכניסים את היד לכיס האזרחים" • משרד האוצר: "זו אחת ההתייקרויות הנמוכות, לוחצים על הרשויות להתייעל"
עודד פורר בוועדת הכספים | צילום: עדינה ולמן דוברות הכנסת

סוער בוועדת הכספים: התייקרותם הצפויה של מחירי הארנונה בשנת 2021 נוכח העובדה כי גובהם נקבע בצמוד לשכר הממוצע במגזר הציבורי, הביא את חברי הוועדה לדרוש משר הפנים לבטל את ההצמדה למדד שהפך במהלך השנים למדד שאינו מייצג את השכר הממוצע במשק.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ עודד פורר הביע בפתח הדיון התנגדות להעלאת הארנונה לשנת 2021. "אם רציתם לראות איך מכניסים את היד לכיס של האזרח, הנה לכם. המוני אנשים מפוטרים או צריכים להתקיים במקרה הטוב מ-70% משכרם, שלא לדבר על העצמאים שלא מקבלים סיוע. הנה דרך נוספת לשימת אצבע בעינו של הציבור. ראינו את זה בשנה שעברה והשנה הדבר בולט", הטיח פורר באנשי משרדי האוצר והפנים.

מנגד, טען איתי טמקין, רכז פנים במשרד האוצר, כי "החוק לא סתם נבנה 50 אחוז מדד, 50 אחוז שכר, כי זה משקף את מבנה ההוצאות של הרשויות, אם הן תידרשנה לשלם יותר על הקניות או הכנסות שלהן וההכנסות שלהן לא יעלו".

לדברי טמקין, "האלטרנטיבה היא העברות מהמדינה, כאשר בסופו של דבר הכסף לא גדל על העצים. אנחנו לוחצים על הרשויות להמשיך להתייעל. למזלנו, זוהי לא התייקרות מהגבוהות שהיו-להיפך, זו אחת מההתייקרויות הנמוכות. אנו מודעים לכך שזה פוגע באנשים, ואנו יושבים עם הגורמים הרלוונטיים כדי לדון בזאת".

בתגובה, אמר אוריאל לוין, נשיא איגוד לשכות המסחר כי "אם אנו מדברים בכזאת שלוות נפש, מה עם החריגות במגזר הציבורי? האם אתם דואגים לעקר את החריגות? לא יכול להיות שידברו אתנו במונחים כל-כך כלליים באי-מוכנות שכזאת", כך לין.

לין הוסיף וציין, כי "העלאת הארנונה תגרום לסחרור שלא יהיה ניתן לעצור אותו. אני מציע שני תיקונים עיקריים: א'-ביטול ההצמדה למדד של שכר המגזר הציבורי- הדבר יפלג את העם. ב'-כל רשות מקומית שתבקש העלאה חריגה תהיה חייבת לבוא לדיון בוועדת הכספים בכנסת. זאת, על מנת שזה יהיה ציבורי ופתוח".

מנגד, במשרד הפנים טוענים כי אין הדבר בשליטתם. לדברי ד"ר יוסי בנישתי ממשרד הפנים, אין למשרד הפנים מה לחדש כל עוד אין שינוי בנוסחה. "אנו כרגע עובדים על קווים מנחים לגבי הארנונה של 2021. בגלל המשבר של שנות ה-80, אנו בהקפאה".

עוד ציין בנישתי, כי "הרשויות לא יכולות לעשות שינוי בצווים שלהם ללא אישור שר האוצר ושר הפנים. הרבה מהן נכנסו לגירעונות, ואז הבינו גם הממשלה וגם המחוקקים, שצריך איזה טייס אוטומטי. מס ההכנסה הוא אחוז מההכנסות, וזה רק עולה. כולנו שמענו שישנם דברים שיידחו ל-2021, ופירוש הדבר הוא שכולנו נשלם יותר. גם הרשויות המקומיות נדרשו להוציא הוצאות מעבר לימים רגילים, והן הוכיחו באירוע הזה שהן אלה שבסוף מחזיקות את הדברים בשעת חירום".

בתגובה לדברי ד"ר בנישתי, ציינה ח"כ יוליה מלינובסקי, כי "משנה לשנה, וכבר יותר מ-20 שנה, יש אפשרות לשלטון מקומי להקים חוקי עזר בקשר לאגרת שמירה. ממתי שלטון מקומי צריך להתעסק בביטחון?"

"התחושה גם בציבור וגם פה היא שאתם חיים בסרט שנגמר האירוע, ושאתם מרשים לעצמכם לא לקיים מה שהבטחתם: דמי אבטלה לעצמאים עד תום מאי, קרן הלוואות בסיכון", הטיח פורר באנשי האוצר והפנים בסיכום הדיון.

לדבריו, "הודעות לעיתונות יצאו עוד לפני שזה נאמר פה, ואין קרן. אגלה לכם סוד, עסקים שהיו בסיכון בחודש אפריל, לא יהיו כבר. הבטחתם 6 מיליארד ₪ להחזרת עובדים, איפה זה? נראה שהבעיה המרכזית במדינת ישראל, היא הקליטה".

פורר הוסיף והאשים את המשרדים הרלוונטיים: "אתם מנותקים ולא מחוברים למציאות. אני מודיע לכם: אתם הולכים למצוא את עצמכם באירוע כלכלי שלא הכרתם. חגגתם על צריכה פרטית שלא תהיה פה, אנשים בחל"ת לא יחזרו, עסקים יסגרו, והמלונות לא יכולים לחזור. השלטון המקומי בלי העדכון הזה של הארנונה ידע לחיות, ידע להתייעל ב1.1 אחוז. אתם לא מבינים שאנשים יפסיקו לשלם לכם מיסים כי הם לא מקבלים תמורה על כך, והם ראו את זה. במשך 3 חודשים אתם מחלקים בוטנים לעצמאים, ועל זה הם ישלמו מיסים? איך אתם יכולים לומר שאתם מעלים שכר למגזר הציבורי בשנה הזו? כולם צריכים לתת כתף, ומי שמשלם כרגע את המחיר זה רק העצמאים".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
בנה את החלומות של עצמך, אחרת מישהו אחר ישכור אותך כדי לבנות את החלומות שלו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים