שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » ועדת חוקה אישרה את חוק הקנסות
יעלה למליאה?
יו"ר הכנסת מנסה לגבש פשרה, ומציע כי כחול לבן תאשר את הארכת ההגבלות עד יום שני, אז תוכל להתכנס המליאה ולאשר את החוק כלשונו. בכחול לבן זעמו: "תחמנות ליכודית"
עמית הלוי | צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

יו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין, הציג היום (חמישי) את פשרת הליכוד להעברת חוק הקנסות במליאת הכנסת. הודעתו של לוין מגיעה אחרי בקשת כחול לבן לכנס את המליאה עוד היום ולהעביר את החוק בקריאה שניה ושלישית. לפי הצעת לוין, הממשלה תאריך את הסגר ביממה אחת בלבד עד יום שני, הכנסת תאשר את חוק הקנסות בנוסח המקורי ביום שני ואז הממשלה תתכנס שוב להארכת סגר בכמה ימים נוספים.

מוקדם יותר דרש יו"ר כחול לבן בני גנץ מיו"ר הכנסת ח"כ יריב לוין לכנס את המליאה לשם הצבעה על החוק כבר היום – אך לוין הבהיר כי יאפשר זאת רק אם לא תהיה התנגדות מצד סיעות הבית. בכחול לבן אמרו כי מדובר ב"תחמנות ליכודית קלאסית".

עם זאת, בשל ההתנגדות הרשמית של המשותפת לחוק הקנסות, יו"ר הכנסת יריב לוין הודיע כי לא יוכל לכנס את המליאה היום. בליכוד הכריזו שאין להם שיח עם המשותפת, ועל כן קבעו שהכדור נמצא בידיים של כחול לבן: "שידברו עם המשותפת ויגיעו להסכמות". המשמעות היא שייתכן שהדיון בממשלה יידחה ליום ראשון ואז הסגר עלול להיות מוארך ברגע האחרון.

"הציפייה שלי ממי שכיהן כיו"ר כנסת ומי שמכהן כיו"ר ועדת הכנסת היא לא לבוא בדרישה שאי אפשר לקיים אותה, וליצור מצב שכל כללי הדיון הפרלמנטרים נרמסים על ידי הקואליציה מול סיעה באופוזיציה", המשיך לוין והוסיף כי ההנחיה שקיבל מראש הממשלה היא על ידי תמיכה בחוק ככתבו וכלשונו. כחול לבן המשיכו לחדד את המסר שלהם כי לא תהיה שום פשרה בנוגע לחוק לאכיפה שיוויונית.

עוד הוסיף יו"ר הכנסת כי "לו הייתי מנסה לכנס היום את הכנסת, סביר להניח שהיה נתקל בהתנגדות עזה של סיעות האופוזיציה וכנראה המהלך היה מסוכל לחלוטין גם בהיבט המשפטי. נדמה לי שמי שמחפש את טובת העניין ורוצה שהחוק יעבור, הסגר יתקיים, והכנסת תפעל באופן תקין – הפתרון מונח והוא פשוט".

בהמשך אמר לוין: "אני מצפה מבני גנץ ואיתן גינזבורג למשוך בחזרה את ההודעה שהם פרסמו, ולהתנצל על האמירה השקרית והלא נכונה, ואף כזו מנוגדת לכל מכלול הסמכויות שיש לי. במקום לנהל את הקרבות התקשורתיים, כל הוועדות צריכות להתכנס ולסיים את עבודתן על העניין, ויפה שעה אחת קודם", אמר יו"ר הכנסת.

בהמשך לדבריו של יו״ר הכנסת מכחול לבן נמסר: ״לא תהיה שום פשרה בנוגע לחוק לאכיפה שיוויונית. מספיק עם ניסיונות התחמון של הליכוד. אם לא יתקיים הסגר לכולם באופן שוויוני – לא יהיה סגר. זה הזמן להציל חיים ולא לעסוק בספינים".

ועדת הכנסת בראשות ח"כ איתן גינזבורג קיבלה היום (יום ה') בצהריים את טענת חברי הכנסת איתן גינזבורג, תהילה פרידמן ואלכס קושניר וקבעה כי סעיפי הצעת החוק שגובשו בדיוני ועדת חוקה בחוק הקנסות, הינם בגדר נושא חדש וע"כ נוסח סעיפי הצעת החוק שגובשו בדיוני ועדת חוקה, לא יכולים להיכלל בנוסח הסופי של הצעת החוק שתועלה להצבעה במליאת הכנסת.

היועמ"ש של ועדת חוקה עו"ד גור בליי אמר בדיון כי לדעתו, לא מדובר בנושא חדש וכי בסמכות הוועדה לקבוע את גובה הקנסות ולבצע התאמות על מנת ליצור קוהרנטיות בין סעיפי החוק. בנוסף, הוועדה אישרה פטור מחובת הנחה להצעת החוק, מתוך מטרה לסיים את הדיון בהצעת החוק בוועדת חוקה ולהעבירה להצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת בהקדם.

לאחר מכן, ועדת החוקה אישרה פה אחד לקריאות 3-2 את חוק הקנסות כנוסחו הממשלתי לאחר שחברי הוועדה הסירו את כל ההסתייגויות. תמכו בהצעה: מ"מ היו"ר ח"כ עמית הלוי (הליכוד) והח"כים אסנת מארק הלוי (הליכוד), ולדימיר בליאק, משה טור פז (יש עתיד תל"ם), תהלה פרידמן, יעל רון בן משה (כחול לבן).

לפי הצעת החוק הקנס המרבי שניתן יהיה לקבוע בתקנות לגבי הפרת הגבלות מסוימות יועלה כך שבמקום 5,000 ₪ יעמוד על 10,000 ₪; בדברי ההסבר נכתב כי העלאת הקנס המרבי תאפשר לקבוע מדרג של קנסות בהתאם לגודל העסק, מספר המשתתפים באירוע, מספר התלמידים במוסד החינוך ועוד. כן מוצע בהצעת החוק להרחיב את האפשרות להוציא צווי סגירה ובין היתר להוציא צווי סגירה למוסדות חינוך. בנוסף, מוצע לאפשר להטיל כפל קנס על מי שהפר את הבידוד פעם נוספת תוך יומיים ממועד הודעת תשלום קנס

בין היתר מוצע להעלות הקנסות על הפעלת מקום הפתוח לציבור או בית עסק, בדרך של פתיחתו לציבור, בניגוד לאיסור על הפעלתו כאמור שנקבע בתקנות, ועל הפרת ההגבלות לעניין מסיבה, כנס, טקס, לרבות טקס דתי, פסטיבל, טיול מאורגן, אירוע ספורט, מופע בידור או מופע אומנות.

כמו כן מוצע להחמיר את הקנסות על הפעלה של מוסד המקיים פעילות חינוך, בדרך של פתיחתו ללומדים, לחניכים או למטופלים בניגוד לאיסור על הפעלתו כאמור שנקבע בתקנות. יצוין כי הכוונה היא לקבוע בתקנות סכומי קנסות שונים בהתאם להיקף ההפרה ולעוצמת הסכנה הנשקפת ממנה.

ממלא מקום יו"ר הוועדה ח"כ עמית הלוי (הליכוד): "הבעיה האמיתית לא תיפטר בסנקציות או בקנסות, אני מדבר על שיח ציבורי של מגזרים. דווקא המשברים האלה בד"כ חשפו את הקולקטיב שלנו, דווקא המגפה הזו מבחינה את המפריד בין הקהילות והשבטים השונים. אני בטוח שהכוונות הן טובות. באה מגיפה, כל שבט מתגונן, וכל השיח הוא ששבטיות מכה בנו. אני מבקש להזכיר זאת לפני האישור. עשינו שינוי מקהילה לעם, בואו לא נחזור לקהילות. זה נכון גם למשותף הקהילתי וגם האזרחי. אנחנו חוזרים להצעת החוק המקורית, כמו שהדברים סוכמו, ואם יהיו תוספות, הממשלה תעביר אותם והם ידונו פה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
חכמה אמיתית היא לדעת שאתה לא יודע כלום...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים