שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » ועדת חוקה בדיון סוער על חוק הקנסות
המו"מ נמשך
זוהר מציע פשרה: סגירת מוסד בצו מנהלי תיעשה רק לאחר הפרה שנייה או שלישית. אשר: "אם נגדיל את הקנסות, מי יאכוף אותם? הם הרי לא עושים את הדבר הסטנדרטי"
ח"כ יעקב אשר | צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת
דברי זוהר בדיון |
צילום: ערוץ הכנסת

ועדת החוקה, חוק ומשפט בראשותו של חבר הכנסת יעקב אשר מתכנסת היום (שלישי) להכנת חוק הקנסות לקריאה שנייה ושלישית. ראשי המפלגות החרדיות התחייבו בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו כי החוק יעבור לפי מתווה "גפני-לוין", שקובע שהקנסות יעלו בהדרגה ושרק שוטר בדרגה בכירה יוכל לתת אותם.

ב'מעריב' דווח כי בליכוד מבהירים "נתמוך רק בהצעת הפשרה שהצענו". הדיון בוועדה הופסק לפרק זמן ממושך, ועל פי גורם בליכוד, נמסר: "אנו מנסים לקדם את חוק הקנסות כפי שהממשלה הביאה אותו לכנסת".

בתוך כך, יו״ר ועדת הכנסת ח״כ איתן גינזבורג החליט שלא לכנס את ועדת הכנסת לאישור הארכת הדיון בתקנות, ובכך ההצבעה על תקנות הסגר תגיע להכרעה במליאה. מכחול לבן נמסר: ״במדינת ישראל אין סגר דה פקטו – יש ציבור שעומד בתקנות ושומר על הנחיות הסגר, ויש ציבור ששם עליהן פס. עד שלא תהיה אכיפה שוויונית, והנחיות הסגר לא יאכפו וישמרו באופן מלא, אין כל משמעות להמשך הסגר במתכונתנו הנוכחית. דין בני ברק וביתר עלית כדין הרצליה וראשל״צ".

ח"כ מיקי מכלוף זוהר מהליכוד הציע כי "הגענו לנקודה בה יש בעיה קשה במגזר החרדי באכיפת ההנחיות. חלק קטן מאוד בחברה החרדית לא נשמע להנחיות. צריך להביא למצב שהחוק לא יפגע ברוב שכן שומר על ההנחיות, וברור לכולם שרעיון הצ"ח הוא פיקוח נפש ושמירה על בריאות הציבור למרות שאנשים מסוימים מנסים להציג זאת כפגיעה בציבור החרדי. ברור שצריך להגדיל את הקנסות ולהביא לכך שמי שעושה משהו בניגוד להנחיות יקבל קנס גדול כדי שיימנע מכך".

"לגבי הדרישה שיהיה גורם משטרתי בכיר- אני יכול להבין את הדרישה שהקנסות ייעשו בשיקול דעת, אך בואו נעשה אותו כקנס משמעותי. לגבי סגירת מוסדות- אם יש מוסדות הפועלים בניגוד להנחיות גם אם הם במגזר החרדי הם צריכים להיסגר. מאחר וראיתי שאתם רוצים להסיר מהחוק את סגירת המוסדות אני מציע פשרה שהסגירה תיעשה רק לאחר מספר קנסות. גוף שנקנס פעם שנייה או שלישית ועדיין לא פעל לפי ההנחיות שיהיה צו מנהלי לסגירתו", דברי זוהר.

יו"ר ועדת החוקה ח"כ יעקב אשר אמר כי "נציג המשטרה מדבר על נתונים בשבועיים של סגר מהודק ולפיהם, 73 דוחות על מוסדות חינוך בכל הארץ. אם נגדיל את הקנסות, מי יאכוף אותם? הם הרי לא עושים את הדבר הסטנדרטי".

ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן) הגיב לדבריו: "החוק הזה נותן סמכות למשטרה לרשויות המקומיות ולמשרד הבריאות, אבל אתה לא מאפשר את הסמכות. יש פה 3 גורמי אכיפה. אם ראש עיר רוצה להילחם בתחלואה הוא לא יכול. אם רופא מחוזי נוכח לדעת שיש מוסד המפר את הכללים הוא לא יכול כי אתה לא מאפשר את זה. את החוק הזה יזמה הממשלה אחרי הסגר השני שלא היה אפקטיבי ולא בגלל מה שקורה עכשיו. אתה מתעקש לא לתת את הסמכות הזו. אם יש גן ילדים שפותח בניגוד להנחיות אי אפשר יהיה לסגור אותו. אנחנו רוצים שיסגרו את הגן בצו מנהלי ואתה לא מאפשר את זה. למה זה לא מטריד אותך כשמדובר על עסק או מוסד תרבות שפותח בלי אישור ורק מוסד דת. אתה מדבר על מקומות סגורים אבל כשרוצים לתת סמכות לסגור אתה לא מוכן. אתה מוכן לגבי מוסד תרבות ספורט או עסקים אבל מוסד דת לא. לא נתת את כל הסמכויות ברווחה, מוסד חינוך או מוסד דת. בכל היתר נתת".

היו"ר ח"כ אשר השיב: "זה פופוליזם, אתה מציע רק סגירה, רק מנעולים גדולים, שיעשו את העבודה שלהם. המשמעות היא לא רק סגירה פיזית. את חוק הקורונה העברנו לפני חצי שנה ולא צפיתי פני עתיד בעניין הזה? אני רוצה להילחם בקורונה ובמפרי התקנות אבל אני עדיין לא נותן תת-מקלע לכל דבר. אני קורא למשטרה לעשות את עבודתה".

ח"כ תהלה פרידמן (כחול לבן): "הסברת שהווריאנט החדש פוגע בילדים, ויש קורלציה הגיונית למוסדות חינוך. מדובר על פיקוח נפש. צריך נסיבות מיוחדות יותר מזה? כמה אלפים עוד צריכים למות כדי שזה לא יקרה? אנחנו בסגר שלישי וטעינו. עכשיו רואים איזה סוג הפרות יש אז למה לא לתקן? לסגור מוסד זה תת מקלע?"

היו"ר ח"כ אשר השיב לשניים: "עם כל הכבוד, היום אתם בכחול לבן לא מאיימים שלא יהיה סגר אם החוק לא יאושר ככתבו וכלשונו? לשרוף את המועדון? אנחנו בוועדה לא על כל דבר נתנו למשטרה או לגורמי האכיפה פטישים של 200 קילו. אתה נוסע בפקקים בבוקר כמוני, כל הפקקים הם של עובדים חיוניים? אתה לוקח מיעוט של הפרה ומנצנץ בו, אני עקרונית לא מוכן שמוסד ציבורי חינוכי תרבותי או דתי ייסגר בצו סגירה. יש דברים שהם בהירארכיה אחרת. יהודי או לא יהודי. מוסד חינוכי הוא משהו אחר, כמו משרד ממשלתי שאף אחד לא יבקש לתת לו צו סגירה, זה לא קשור לאכיפה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים