שיתוף
תגובות
לאישה » זה בא בהמשכים – לשאלותיכן
איך אצלך
בשבועות האחרונים קיבלנו מכם תגובות ושאלות על הסיפור 'מלאך לבן', בקשות להבין את משמעותו ואת האמירה שמאחוריו. אז החלטנו קצת להסביר
תגיות:
סימן שאלה | צילום: Alena Zharava, שאטרסטוק

בשבועות האחרונים קיבלנו מכם תגובות ושאלות על הסיפור 'מלאך לבן', בקשות להבין את משמעותו ואת האמירה שמאחוריו. אז החלטנו קצת להסביר:

מה זה הסיפור הזה, לא קראתי עד היום סיפורים בסגנון?

'מלאך לבן' הוא סיפור אלגורי. אלגוריה לפי ההגדרה המילונית היא יצירה ספרותית שיש לה משמעות מעבר לתוכנה המפורש והגלוי של היצירה עצמה. במילים פשוטות? הסיפרו לא מגיע לספר את הדבר בעצמו שקורה בעלילה, אלא להעביר מסר תוך כדי עלילה, כלומר, הסיפור הוא בעצם סוג של משל.

מה ההבדל בין אליגוריה למשל? כשמשתמשים במשל מתכוונים להביא מסר חד, ספציפי וברור על נושא מסוים. לעומת זאת אליגוריה בדרך כלל דנה בתופעות רחבות יותר, אנושיות, חברתיות, בעלות משמעות שפוגשת אותנו בהרבה צמתים, ושאפשר לתפוס אותם מזוויות רבות ושונות.

למה לספר סיפורים רחוקים מארץ זרה? זוכרות את המשלים שסיפרו לנו בבית הספר? קראת לאחרונה עלון על פרשת שבוע שהיה בו גם משל? נסי להיזכר, מי היו הדמויות המרכזיות בסיפורי הללו?

בדרך כלל במשלים ובאליגוריות משתמשים בדמויות שרחוקות מהעולם היומיומי שלנו, אלו יכולות להיות דמויות מארמון המלוכה, זה יכול להיות כפרי פשוט ונבער, מרגל, מבריח גבולות ולפעמים זה אפילו חיות – נמלה, חמור, כבשה, שועל ודגים.

קוראים לזה 'הזרה' – מלשון זר, אחר.

במקום להעביר את המסר בצורה ישירה כמו שהוא קיים בעולם שלנו, מביאים בסיפור אווירה אחרת, עולם אחר, עם דמויות שאין להם קשר ישיר ליומיום שלנו, ככה קל לנו יותר להתרכז ולהתחבר למסר.

מה המסר של הסיפור 'מלאך לבן'? כמו שציינו, בכל אליגוריה, וגם ב'מלאך לבן' יש מספר מסרים, ולא רק מסר אחד.

הסיפור מסופר מנקודת מבטו של טוט, ילד קטן בכפר נידח שלא מכיר את העולם המודרני והמתקדם. טוט מפרש דברים מסוים כרעים ואחרים כטובים. אבל האם הוא צודק? האם יש לו את כל המידע? האם מה שמפחיד אותו אכן אמור לגרום לפחד?

לפעמים גם אנחנו כמו טוט. ילדים קטנים עם מידע מוגבל. החיים מזמנים לנו מקרים שונים ואנשים שונים, חלקם אנחנו מתייגים כטובים חלקם פחות. האם אנחנו תמיד צודקים, תמיד יודעים? זו נקודה למחשבה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
צחוק משכח כאבים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים