שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » זוהר דחה את ההצבעה על בחירה ישירה
דיון מחר
הוועדה אישרה לקדם את חוק השפיטה העוסק בשינוי שיטת בחירת השופטים לבית המשפט העליון, וחוק ביטול ההתנתקות. הדיון בביטול הפריטטיות ירד מהפרק נדחה
מיקי זוהר | צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ

שעות לפני פקיעת המנדט להרכבת הממשלה שהוענק לבנימין נתניהו, ורגעים ספורים לפני ההצבעה המתוכננת, הודיע הערב (יום ג') יו"ר הוועדה המסדרת של הכנסת ח"כ מיקי זוהר כי החליט להסיר מסדר היום את ההצעות למתן פטור מחובת הנחה (קידום חקיקה זריז) לחוק הבחירה הישירה לראשות הממשלה וחוק ביטול ממשלת החילופים, לאור התנגדות רע"מ ותקווה חדשה.

קידום מהיר של הצעות החוק להסדרת המאחזים הבלתי חוקיים, פסקת ההתגברות ושינוי שיטת בחירת השופטים לבית המשפט העליון אושרו בוועדה. כמו כן אושר גם קידום מהיר של הצעת חוק התובע הכללי שנועדה להפריד בין התביעה הפלילית לבין הייעוץ המשפטי לממשלה וביטול ההתנתקות בצפון השומרון. חברי הכנסת דנו גם בחוקים לביטול תכנית ההתנתקות, עונש מוות למחבלים, איסור כניסת מסתננים, הגבלת זכות העמידה, מינוי שופטים לעליון, התובע הכללי ופסילת ראייה.

הצעות החוק שאושר פטור מחובת הנחה עבורן: השלמת הליכי הסדרה ביו"ש, הצ"ח ההתגברות, תיקון פסקת ההתגברות, תיקון פקודת הראיות (הרחבת סמכות פסילת ראיות), הגבלת זכות העמידה (עתירות לבימ"ש), הפרדה בין היועמ"ש למוסד התביעה הכללית, ביטול יישום תכנית ההתנתקות. נציגי סיעות ימינה ותקווה חדשה הצביעו בעד ההקדמות, יחד עם סיעות הימין. נציגי רע"מ וכחול לבן התנגדו. 5 הקדמות להצעות חוק, בהן בחירה ישירה לראשות הממשלה וביטול ממשלת החליפים, לא הוצבעו הערב והמשך דיון בהן נקבע למחר בשעה 10:00.

מתן כהנא | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

יו"ר הוועדה ח"כ זוהר אמר בדיון: "מי שיבוא ויספר שכל האידיאולוגיה שלו הוא רק לא ביבי, אשר עשה לא מעט למען מדינת ישראל, הציבור ישפוט אותו על זה ויראה לו את הדרך החוצה. אני חושב שהגיע הרגע שאנשי הציבור ילכו עם האמת שלהם, והציבור ישפוט. אם יינתנו פטורים לחובת הנחה, זה לא אומר שהחוק ירד מסדר היום או לחילופין התקבל סופית, אבל זה יראה לציבור באיזה צד הם".

ח"כ מאיר כהן מיש עתיד תקף: "מילא הייתם מכניסים חוקים שמסייעים לנכי צה"ל. חבל. זאת התגרות בחברי הכנסת. מקווה שאכן תורכב ממשלה ישראלית, ציונית, שיש בה אנשי שמאל וימין ומרכז, שיגידו לעצמם: נמאס מהוויכוחים האלה. זה לא מקובל שיו"ר הוועדה לא מעלה חוקים להצבעה כשהוא נוכח שאין להן רוב"

ח"כ קארין אלהרר: "כל הכנסות שהיו נהגתם כשפנים ולא הבאתם את זה, פתאום הכל בהול והיסטרי". ח"כ עופר כסיף: "בואו נצביע על ביטול הכנסת. אתם פאשיסטים, אנטי דמוקרטיים שמחסלים כל שריד של דמוקרטיה. קרקס עלוב". ח"כ זוהר בתגובה: "אתה ודומיך רק מרוויחים מזה".

וואליד טאהא ואחמד טיבי | צילום: דוברות הכנסת – נועם מושקוביץ

ח"כ זאב אלקין: "לא אמרתי ולא תשמעו ממני גינויים וגידופים כלפי הליכוד. זו תנועה שהיתה לי בית למשך הרבה שנים. אני אוהב ומעריך את פעיליה. יש לי מחלוקת עם יו"ר התנועה ואמשיך לתת לכך ביטוי". ח"כ אלקין נימק את תמיכתו בקידום פסקת ההתגברות: "מבחינה עקרונית אנחנו תומכים ברעיון פסקת התגברות. נוסח החוק שמונח כאן אינו נכון ויש לנו הסתייגויות לגביו, אך קידום הרעיון הוא נכון. המשך תמיכתנו תלוי בשינויים שיעשו בו".

ח"כ מאיר כהן טען: "זה לא מקובל שיו"ר הוועדה לא מעלה חוקים להצבעה כשהוא נוכח שאין להן רוב". ח"כ אלהרר: "כל הכנסות שהיו נהגתם כשפנים ולא הבאתם את זה, פתאום הכל בהול והיסטרי".

על ביטול ממשלת החליפים אמר זוהר: "הבאתי את ההצעה הזאת כי שמעתי שיאיר לפיד יתמוך בו, גם אם הליכוד יציג אותו. ח"כ מאיר כהן, האם שינה את דעתו או שהיא נותרת בעינה?". ח"כ כהן ענה: "היחידי ששינה את דעתו בנושא זה נתניהו". ח"כ אלקין: "למה אתה הולך רחוק? רק השבוע הציע נתניהו להפעיל את החוק על בנט". ח"כ זוהר: "אז אם אתה לא רוצה לעשות מה שנתניהו רוצה, תצביע בעד". ח"כ זוהר: "אני דוחה את ההצבעה למחר, כי אין היתכנות".

יועז הנדל ומתן כהנא | צילום: דוברות הכנסת – נועם מושקוביץ

לעומת חוק הבחירה הישירה, הוועדה אישרה מספר חוקים להנחה על שולחן הכנסת, בהם חוק הסדרת ההתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון, שעבר בתמיכת 19 תומכים, בהם נציגי סיעות ימינה, ישראל ביתנו ותקווה חדשה, ובהתנגדות 13 ח"כים. ח"כ זוהר (הליכוד), בירך על ההחלטה ואמר כי ההצבעה בטרומית תתקיים כבר מחר במליאה.

הוועדה אישרה גם את ביטול חובת ההנחה גם לחוק פסקת ההתגברות, ברוב של 17 תומכים מול 15 מתנגדים, כאשר הפעם נציגי סיעת ישראל ביתנו התנגדו לחוק. גם חוק השפיטה, העוסק בשינוי שיטת בחירת השופטים לבית המשפט העליון עבר, ברוב של 20 תומכים מול 13 מתנגדים.

לבסוף אושר חוק ביטול ההתנתקות ברוב של 19 תומכים מול 13 מתנגדים, כאשר ימינה, ישראל ביתנו ותקווה חדשה הצביעו בעד, בעוד רע"מ הצביעו נגד. ח"כ זאב אלקין התייחס לחוק ואמר: "זה לא חוק שהוא דקלרטיבי, הוא מבטל את האיסור בחקיקה בהתיישבות בשטח סי. הוא חוקק בזמנו כדי לאפשר טכנית את ההתנקות, והיום מייצר אנומליה מטורפת"

ביטול חובת ההנחה, כפי שעליו מצביעה הוועדה המסדרת, הוא הליך אשר מקצר את הזמן הנדרש להצעת חוק פרטית לעבור להצבעה במליאת הכנסת. על פי תקנון הכנסת, אם חוק פרטי מונח על שולחנה, יש לחכות 45 ימים עד להצבעה עליו במליאה – אך אם מחליטה ועדת הכנסת, או הוועדה המסדרת בהיעדרה, להעניק לחוק פטור, אפשר יהיה להגישו להצבעה טרומית מיד.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
חכמה אמיתית היא לדעת שאתה לא יודע כלום...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים