שיתוף
תגובות
בריאות » מחקרי בריאות » זום אין: כך תגנו על בריאות העיניים שלכם ב'זום'
למידה מרחוק
מזה שנים שמחקרים מתריעים מפני הישיבה הממושכת מול מסך והסכנות הכרוכות בכך • מחקר שבדק את תופעת הלמידה מרחוק ב'זום' – מציג תוצאות מפתיעות
הגנו על העיניים בלמידה ב'זום' | צילום: Jamesilencer, שאטרסטוק

מחקרים רבים שהתפרסמו בשנים האחרונות התריעו שוב ושוב מפני ישיבה ממושכת אל מול מסך המחשב, העלול לפגוע בהתנהלות השגרתית של בני האדם, כאשר תופעות לוואי רבות המטרידות את שגרת החיים ולעיתים אף משבשים אותו, נקשרים לזמן המסך שעל מול המחשב.

בין שלל התופעות המוכרות לרוב, ניתן להגדיר את תופעת היובש בעיניים, תחושת מאמץ עיני, כפילויות ראייה, רגישות לאור, כאבי ראש, גב ועוד.

בימים בהם העבודה אצל מרבית האנשים היא מהבית, בימים בהם הישיבה בכיתה הפכה להיות מהסלון בבית באמצעות תכנת ה'זום', אשר מגדילה את 'זמן המסך' ואף מאריכה אותו, מתפרסם מחקר מעניין המעניק את הדרכים המקסימליות לשמור על העיניים ועל הבריאות ולצלוח את הישיבות התכופות מול המסך בהצלחה מקסימלית.

את המחקר ערכה ד"ר ליאת גנץ, ראש התכנית לתואר שני באופטומטריה ומדעי הראייה במכללה האקדמית הדסה ירושלים, בשיתוף עם פרופ' מארק רוזנפילד מאוניברסיטת ניו יורק. השניים בחנו את השפעת הישיבה הממושכת מול המסך בעידן הקורונה, ודגמו לצורך כך 160 סטודנטים שנעו סביב גיל ממוצע של 26, אשר החל מחודש מרץ נאלצו ללמוד מהבית באמצעות ה'זום'.

לאחר שמשתתפי המחקר השיבו על שאלונים בהם נדרשו להרחיב ולפרט אודות זמן המסך בממוצע היומי שלהם ועד כהנה וכהנה, הצליחו החוקרים לקשור באופן מובהק בין השעות מול המחשב לבין תופעות לוואי שונות ובהם ראייה מטושטשת, ורגישות לאור.

בנוסף מצא המחקר קשר מובהק, בין שעות ישיבה מול הסלולרי לבין ראייה מטושטשת, רגישות לאור, תחושת צריבה בעיניים וכאבי ראש.

במהלך המחקר דיווחו 60% מהסטודנטים על תחושת מאמץ ועייפות עיינית, בעוד 40% דיווחו על עיניים שורפות, עיניים יבשות, כאבי ראש וחוסר נוחות עיינית.

יצוין, כי בחודש אוגוסט פרסם איגוד רופאי העיניים האמריקני רשימת המלצות לתלמידים וסטודנטים שמתחילים ללמוד בזום.

בין שלל ההמלצות, המליצו הרופאים לקחת בכל 20 דקות של ישיבה מול מסך המחשב הפסקה של 20 שניות, במהלכן יש להסתכל לאופק ולמצמץ באופן מרבי. כך גם מומלץ במהלך כל עבודה מול מחשב. לצד זה, ממליצים רופאי האיגוד לקרוא במהלך העבודה לא רק צגים אלקטרוניים אלא גם חומרים מודפסים על נייר.

בנוסף, מציעים רופאי האיגוד ברשימת ההמלצות להפסיק להשתמש במכשירים דיגיטליים כשעה לפני השינה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים