שיתוף
תגובות
משפט » זכות אפוטרופסות על הילד תישלל מהורה פוגע
שיח ציבורי
אישה שכמעט נרצחה בידי בעלה, צריכה לבקש ממנו רשות כיצד לגדל את הילד, הורה פוגע יכול להמשיך להחליט על חיי הילד הנפגע • יש מי שהחליט לעשות לדבר הזה סוף
פטיש שופט | צילום: Aldeca Productions, שאטרסטוק

את סיפור האפוטרופסות הזה רציתי להעלות לפני כשבועיים אך אילוצי הקורונה והחיסונים דחו מעט את הנושא. אני חוזרת אליו משום שלדעתי הוא חשוב וראוי שיישאר בשיח הציבורי.

ובכן, מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (תיקון – שלילת אפוטרופסות הטבעית עבור נאשמים ומורשעים בעבירות אלימות במשפחה), התשפ"א-2020 של חבר הכנסת עודד פורר וקבוצת חברי כנסת נוספים.
 הורה אשר הורשע בעבירת אלימות או בעבירת מע"מ בתוך המשפחה, או אם יש חשש ממשי שתתקיים פגיעה פיזית/ נפשית בילד – תישלל ממנו האפוטרופסות על הילד.

במידה ויוכח שהתרחש שינוי משמעותי מהותי וכבר אין סכנה לילד, יוכל ההורה לשוב ולשמש אפוטרופוס. במקרה שההורה הואשם אך טרם התקבלה החלטה בעניינו, יגביל בית המשפט את האפוטרופסות אך לא ישלול אותה לחלוטין. בנוסף, מוצע כי הורה שרצח את בן זוגו שהוא הורה של קטין, לא ישמש אפוטרופוס של הקטין.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "מאז שפרצה מגפת הקורונה לחיינו, קיימת מגמת החרפה במקרי אלימות במשפחה, בה יש לטפל בנחישות כדי לגדועה. התמודדות המדינה באלימות בתוך התא המשפחתי מציפה סוגיה מורכבת הקשורה להתערבות ולהשפעה של ההורה האלים בחייו של ילדו הקטין, קרי הזכויות והחובות של האפוטרופוס.

במצב החוקי הקיים, ההורה האלים ממשיך להחזיק באותן זכויות וחובות שלו כאפוטרופוס על ילדיו, גם בזמן שמתנהל כנגדו הליך משפטי. כך, המשפחה, לעיתים קורבנות האלימות, "כבולים" תחת סמכויות האפוטרופוס של ההורה האלים במשך התקופה הארוכה."

הצעת החוק הגיעה בעקבות סיפורה הקשה של שירה איסקוב וכך כתב חבר הכנסת, עודד פורר, יוזם החוק, לאחר ביקור אצלה: "לפני כחודש וחצי נסעתי לבית החולים סורוקה לבקר את שירה איסקוב שכמעט ונשחטה בידי בעלה. ישבתי בבית החולים לשיחה עם אימא של שירה ואני מגלה שאמא של שירה חוששת לא רק לגורלה והיכולת של שירה להתאושש ממצבה בבית החולים, אלא לגורלו של הילד. אט-אט מתחילה לחלחל לתודעה בקרב משפחתה של שירה שמעתה ואילך בכל פעם שהילד יצטרך לקבל טיפול רפואי תצטרך שירה לפנות לחיה הדו רגלית הזו, שניסתה לרצוח אותה ולבקש את אישורו לטיפול רפואי. את האבסורד הזה חייבים לתקן. מיד כשחזרתי מהביקור, התחלתי בעבודה הזו על הצעת החוק כדי לייצר פה חוק שהוא מאוזן וראוי."

46 תמכו בהצעה ללא מתנגדים והיא תועבר לוועדת הכנסת שתכריע היכן יתקיים המשך הדיון בהצעה.

לדברי פורר, "זה אבסורד שהחוק מאפשר כיום לאדם שניסה לרצוח את שירה וסיכן את חיי בנו להמשיך ולקבוע איזה טיפול רפואי יקבל הילד ובאיזה מוסד חינוכי יבקר".

שר המשפטים, אבי ניסנקורן, הודיע על שורה של תיקוני חקיקה להרחבת זכויות נפגעות אלימות ולחיזוק המאבק באלימות נגד נשים. נוסף לכך, השופטים יחלו לעבור הכשרות חובה בנושא עבירות אלימות ותקיפה.

ניסנקורן הוסיף כי תיקוני החקיקה מצטרפים לשורת צעדים שקידם בחודשים האחרונים, וביניהם החוק למניעת אלימות כלכלית שהוביל יחד עם השרים איציק שמולי ומירב כהן.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים