שיתוף
תגובות
יהדות » זמנים של עליה, זמנים של ירידה
עצה לחיים טובים
לכל אדם יש מצבי עליה וירידה, שמחה ופריחה, או הסתגרות וירידה, הרב יאשיהו פינטו, מלמד להתיחס לאותם רגעים, ולמנף את רגעי וההסתגרות לתנופה של התחדשות – האזינו!
העיר אילת | צילום: Sergei25, שאטרסטוק

בדברי חיזוק ששלח האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו לתלמידו, אמר הרב פינטו יסוד, המסוגל להבריא את הנפש, במיוחד בשעות של צער ומצוקה.

כך אמר הרב פינטו: אנחנו נכנסים לימי הקיץ, תכף יז' בתמוז, זמן של החורבן, תשעה באב, ימים קשים ימים שהיה בהם לעם ישראל את כל האסונות והמאורעות הקשים ביותר שעם ישראל עבר, זמנים של קוטב מרירי שהשטן מרקד וכל אדם צריך להיות בצורה חכמה ובצורה נבונה, לדעת איך לנהל את החיים, לדעת איך לעבור את הזמן הזה בתבונה ובחכמה גדולה.

אדם צריך לדעת יסוד גדול, יש בשנה זמנים שאדם צריך להיות פורח, שמח, להפגין את השמחה שלו, להוציא את השמחה שלו כלפי חוץ, בפורים, חנוכה, בחגים ושמחת בחגך והיית אך שמח.

יש זמנים של התבוננות, ויש זמנים שאדם צריך להיות מכונס בתוך עצמו לחשבון נפש עמוק ולמחשבה עמוקה על כל המצב הכללי של עם ישראל והמצב הפרטי של כל אחד ואחד.

וככה גם אדם באופן אישי בחיי היום יום שלו, יש זמנים שאדם פתוח, שמח שהשמחה שלו עולה על גדותיה ואז הוא יותר פתוח לדבר איתו, לשוחח איתו, להיכנס איתו לכל מיני עניינים פרטיים, לכל מיני דברים שנוח וטוב לו לדבר כי האדם מלא וגדוש ושמח ואפשר לדבר איתו הרבה עניינים והרבה נושאים והוא יכול להוציא מתוך עצמו הרבה דברים שנמצאים בתוך ליבו.

ויש זמנים שאדם סגור בתוך עצמו, שאדם נמצא במשהו נפשי סגור ומתי שאדם נמצא במשהו נפשי סגור בתוך עצמו, בזמן של סגר בתוך עצמו, כמה שאתה תנסה לדבר איתו וכמה שאתה תנסה להיכנס איתו לדברים פרטיים ולעניינים אישיים שלו, התגובה שלו תהיה מאולצת או לא נכונה ולא אמיתית, כי כלפי חוץ רק הוא ינסה להראות לך את הדברים כמו שאתה רוצה לשמוע אבל בפנים זה ממרר אותו יותר ובבפנים זה לא נח לו והאדם צריך להבין שיש לכל אדם זמנים שהוא פורח, זמנים שהוא שמח, זמנים שהוא משפיע שפע גדול, זמנים שהוא פורה ואפשר לדבר איתו ואפשר כל דבר לעשות איתו בנוח ובטוב, וזמנים שהאדם סגור בתוך עצמו שאז הסגר הזה בתוך עצמו זה דבר שהוא מובן מאליו ואי אפשר לאלץ אדם, לומר ולהתנהג איך שאתה רוצה, ואדם צריך לקבל את זה ולהבין את זה שכך הקב"ה ברא את העולם.

כל האנשים שמתנהלים, גם מתי שהם עצובים כלפי חוץ כביכול שמחים גם מתי שהם סגורים בתוך עצמם כלפי חוץ עושים הצגה כמו שכלום לא קרה כלום וכלום לא נמצא, זה דבר נחמד וטוב אבל בפנים זה מתחיל לצבור כלפי השני הרגשה ואוירה לא טובה ועוד פעם, ועוד פעם הדבר חוזר על עצמו עד שמתחיל בתוך הלב להיות ניתוק בין אחד לשני.

לכן אדם צריך להיות חכם, מתי שהוא מרגיש ורואה שחברו נמצא בזמן שהוא נמצא עם עצמו, חוץ מדברי תורה ודברים של קדושה ודברים של יראת שמיים, אל תנסה להיכנס ולהכניס את זה, כל צחוק מאולץ, כל דיבור מאולץ, כל ענין שלא בריא ולא טוב להכנס לשם,  אתה משפיע דבר לא טוב לנפש של השני.

ואדם צריך לדעת את אותם ירידות בנפש הם לא ירידות קבועות הוא צריך לדעת מיד איך לעלות מהם, הדרך היא על ידי התורה, ע"י המצוות, ע"י המעשים טובים, לעשות את זה בצורה חכמה ובצורה נבונה, מים שקטים חודרים, המים השקטים בתורה בקדושה ביראת שמיים בענווה בדרך השם, הם חודרים עמוק ומעלים את האדם למקום גבוה ולמקום גדול.

בכל דבר גם ציפור שעפה בשמיים, יש זמנים שהציפור בעלייה יש זמנים שהציפור בירידה. אין דבר בחיים שרק עולה כל הזמן, כל דבר יש לו גאות ויש לו שפל.

בזמן שהאדם נמצא בגאות אפשר להכנס ולדבר איתו ולעשות איתו דברים שבזמן שהוא בשפל, אי אפשר לעשות אותם וכמה שתנסה לעשות אותם, אתה רק פוגע ומזיק לך ולחבר שלך ולחברות שבינכם.

לכן אדם צריך לחיות חכם, לדעת שלכל אדם הנפש שלו בנויה בצורה אחרת ולא כל הנפשות של כולם בנויים באותה צורה. וכמה שאדם יותר מבין שלכל אחד יש את הנפש שלו ואת ההתמודדויות שלו ולא מה שהוא חושב והוא מרגיש זה מה שחברו

חושב ומרגיש וחי והוא יודע איך להתמודד עם זה, הוא פותר הרבה בעיות. אם עכשיו אתה בגאות וחברך בשפל ואתה כופה עליו את הגאות שלך אז אתה גורם ממש לגרום לו נזק גדול ואתה גורם נזק גדול לכל הקשר בינך לבין חברך

ואם אתה בשפל ואתה מנסה לכפות את השפל שלך לגאות של חברך , אתה גורם לחברך נזק איום ונורא.

לכן מראש כל אדם צריך לדעת כי לכל אחד יש את הנפש שלו ולכל אחד יש את המחשבה שלו וכל אחד יש זמנים שהוא פורח ויש זמנים שהוא נסגר בתוך עצמו. וברגע שאדם מבין את זה יודע את זה – אז החברותא שלו יותר נוח לו, עם השותף שלו יותר נוח לו, עם הבן זוג יותר נוח לו, עם כל הדברים יותר נוח לו כי אז יודעים מראש שיש תקופות של שפל וגאות אבל המכנה המשותף של כולם שבכל זמן אדם צריך להיות בו בשמחה וברוממות הנפש זה עניינים שקשורים למצוות לתורה למעשים טובים ,

גם מתי שאתה נמצא בירידה גם מתי שאתה נמצא בשפל תמיד תדע את התורה ואת המצוות תחזיק אותם בכל הכח – זה לא קשור לשפל לא קשור לגאות לא קשור לכלום.

הבסיס שמחזיק אותנו עץ חיים היא למחזיקים בה זה התורה הקדושה וכמה שתהיה חזק בכל מצב בעניינים של התורה בעניינים של המצוות, מזה לא יצא לך דבר לא טוב, מזה לא יצא לך דבר שהוא לא נוח ולא טוב, ומתי שאתה אוחז בזה ומחזיק בזה, זה תמיד יעזור לך לעבור את כל המצבים ואת כל הזמנים הקשים.

הקב"ה בע"ה יתן לכולנו ישועה ושמחה הצלחה סיעתא דישמיא נעלה ונתעלה ונזכה לכל הטוב.

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
נעריך את הרגע הזה, לפני שהוא הופך לזיכרון

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים