שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » זעם בקונגרס על העמדה הישראלית מול רוסיה
משבר ביחסים?
ביקורת על העמדה הניטרלית של הממשלה נשמעה גם מפי תומכים מוכרים מהמפלגה הרפובליקנית. גורמים ישראלים נפגשו עימם על מנת להדגיש את חשיבות חופש הפעולה בסוריה
דגלי: ישראל, רוסיה וארצות הברית | צילום: Dmitrii Pridannikov, שאטרסטוק

המערכת המדינית בישראל פעלה בשבועיים האחרונים למנוע משבר חריף מול אוהדי ישראל בארה"ב, וזאת בעקבות ביקורת חריפה של בכירים אמריקנים רבים על עמדת ישראל כלפי המלחמה באוקראינה. ל'ישראל היום' נודע כי באופן תקדימי, ההסתייגות הקשה ממדיניות ירושלים הגיעה גם מתומכיה הגדולים ביותר של ישראל במפלגה הרפובליקנית. כך מפרסם הבוקר (ראשון), הכתב המדיני של "ישראל היום", אריאל כהנא.

מדובר בין היתר בסנטור לינדזי גרהם, תומך ותיק של ישראל והיחיד שמתח ביקורת פומבית על העמדה הכמעט ניטרלית של ירושלים כלפי התוקפנות של רוסיה. בנוסף לו, היו רבים שבשיחות סגורות הסתייגו קשות מגישת ישראל, מסירובה להצטרף לעיצומים על רוסיה וממה שנראה בעיניהם כפייסנות לתוקפנות הרוסית.

בין הבכירים שמתחו ביקורת קשה על ישראל הסנטור טד קרוז, מגדולי תומכיה של ישראל בגבעת הקפיטול, מנהיג המיעוט הרפובליקני בבית הנבחרים, קווין מקארת'י, שערב המלחמה ביקר בישראל בראש משלחת גדולה של חברי קוגנרס, ואחרים. דברי הביקורת נאמרו בשיחות סגורות של הסנטורים וחברי הקונגרס לבין יועצים וכן עם גורמים פרו ישראליים הפועלים בגבעת הקפיטול.

במטרה למתן את הביקורת, ולמנוע את פרסומה ברבים, התקיימו בשבוע שעבר מספר שיחות בין גורמים ישראליים רשמיים לבין חברי הקונגרס והסנאט הבכירים. לישראל היום נודע כי אחת השיחות נמשכה כשעה.

בשיחות אלה הסבירו הגורמים הישראליים, את השיקולים שהביאו את ישראל לנקוט בעמדה פושרת ביחס לשאר מדינות המערב כלפי רוסיה. הם הדגישו את חשיבות חופש הפעולה של ישראל בסוריה, את תפקיד התיווך בין רוסיה לאוקראינה, שלקח על עצמו ראש הממשלה נפתלי בנט, ואת העובדה שאין בישראל חוק סנקציות.

יועץ בכיר בגבעת הקפיטול אמר לישראל היום כי ההסברים הישראליים היו אפקטיביים, גרמו להבנה גדולה יותר לעמדת ישראל ומנעו את גלישת הביקורת החוצה. עם זאת, לדבריו ולדברי גורמים וושינגטון, יש עדיין פערים משמעותיים בין האופן שבו נתפסת המלחמה בארה"ב, לבין האופן שבו תופסים אותה הישראלים. פערים אלה, תורמים להבדלים העמוקים בתגובות כלפי רוסיה, מצד ישראל ומצד ארה"ב.

יועץ פרו ישראלי בקונגרס אמר ל"ישראל היום" כי "בארה"ב התחושה היא שפרצה מלחמת עולם שלישית, שהדבר האיום ביותר קרה, ושפוטין הוא כמעט נאצי. האווירה הזו אופפת את כלל המערכת הציבורית בארה"ב, משני צידי הקשת הפוליטית".

לדבריו, "במצב חירום חסר תקדים שכזה, בשתי המפלגות הציפיה הייתה שישראל, כמו גם בנות ברית אחרות של ארה"ב, ינקטו עמדה חד משמעית כלפי רוסיה. אותם בכירים, לא מבינים כיצד יתכן שישראל איננה מאמצת באופן חד משמעי את המדיניות של המערב כולל השתתפות בעיצומים".

גורם אמריקני נוסף אמר כי כעת מבינים בקונגרס את עמדת ישראל, ולכן אין ביקורת פומבית. "ואף שמבינים, לא מבינים. עדיין תחושת הבטן לא נוחה לנוכח גישת ישראל ברגע דרמטי שכזה בהיסטוריה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא מרוצה מהיחס שהוא מקבל, שיבדוק איזה יחס הוא נותן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים