שיתוף
תגובות
כלכלה » כלכלה בארץ » חברת הסייבר רייזון התערבה בבוררות של גרטלר – גרטנר
הסתעפות בתיק
ממסמכי הבוררות עולה כי חברת הסייבר רייזון התערבה בבוררות בין גרטלר לאחים גרטנר, ולטענתם גרטלר שלח חברה לפרוץ למידע חשאי של גרטנר
דן גרטלר | צילום: אתר חב"ד, שטורעם נט

סוגיית הבוררות בין דן גרטלר לאחים גרטנר ממשיכה לייצר כותרות, ובשבוע האחרון נחשפה ב'כלכליסט' פעילות חשאית של חברת המודיעין סייבר רייזון, שהעניקה שירותי סייבר לאנשי העסקים היהודים-בריטים מנדי ומשה גרטנר, במסגרת הסכסוך הכספי שלהם על מאות מיליוני דולרים עם דן גרטלר.

כזכור, בשנים האחרונות מתנהל תיק בוררות ארוך שנים בין האחים גרטנר לדן גרטלר, שבמרכזו מחלוקת על הכנסות ורווחים מזכויות כרייה באפריקה של נחושת, קובלט, זהב ונפט, תוך האשמות על שוחד קניית עדים ועוד, בין הצדדים.

ממסמכי הבוררות עולה, כי שני מקורבים לדן גרטלר ניסו אף הם לשכור את שירותי רייזון עבורו. אחד מהם הוא עורך הדין עלס דוברונסקי, המקורב לחבר הכנסת אביגדור ליברמן ושותף של גרטלר בחלק מעסקיו. השירותים שעליהם דובר בין הצדדים, כך לפי מסמכי הבוררות, כללו בין היתר הפעלה של יכולות סייבר, לפי הצורך, בתחום התקשורת ואיסוף המידע. כאשר בסופו של דבר, החוזה עם גרטלר לא נחתם.

רייזון היא חברת סייבר הגנתי והתקפי שמוכרת יכולות טכנולוגיות לאיתור ומעקב לגופי ביון וחקירה בעולם, בינהם גם ממשלות לפי פרסומיה הרשמיים, וגם לאנשי עסקים פרטיים במסגרת הפעילות.

הקשר בין רייזון לאחים גרטנר, והניסיון של מקורב לדן גרטלר לשכור את שירותי החברה, נחשף בין היתר במסגרת עדות שמסר בדצמבר 2015 בבוררות יועץ האסטרטגיה והתקשורת, זאב פיינר. פיינר, לשעבר דובר במשרד הביטחון, קשור לרייזון בכמה דרכים.

בשנת 2013, כך העיד פיינר, הוא חידש קשר ישן שהיה לו עם משה גרטנר שאותו הכיר כשהיה תלמיד ישיבה באנגליה. "פגשתי את גרטנר בארץ", סיפר פיינר, "הוא סיפר לי שבמסגרת הבוררות עם דן גרטלר, הובאה כמות גדולה של מסמכים לבוררות. המקור של המסמכים לשיטתו הוא במקומות שנמצאים אצלו בתוך המשרד בלונדון, ואני לא ארחיב. החברה שאיתה שיתפתי פעולה ובגללה פנו אלינו עוסקת בהגנת סייבר – רייזון".

זמן קצר קודם הונח בפתח משרדו של עורך הדין של דן גרטלר ארגז מסמכים. וכך ציין גרטלר ב2013, בתצהיר לבורר גורן: "בסוף השבוע שעבר נשלחו אלי (באופן אנונימי) מסמכים נוספים על אלו שגולו במסגרת הבוררות. המסמכים נשלחו אלי למשרדו של ג'יימס לוי בגיברלטר. איני יודע מי מסר לו את המסמכים ולא הייתי מעורב בהשגתם ומסירתם לעו"ד לוי".

פיינר העיד בפני הבורר כי רייזון אכן נשכרה כדי לבדוק אם בוצעה פריצה למחשבים. "הם בדקו במשרדו של משה בלונדון. אני גם ליוויתי אותם באחת מהנסיעות לשם… אני יודע שנמצאו שם דברים חשודים, לא יודע להרחיב מעבר לזה".

הבדיקות, לדברי מקורבים לאחים גרטנר, העלו שבוצעה פריצה ונגנבו התכתבויות מייל בין מנדי לבין משה. לא ברור האם נמצאו ראיות מי ביצע את הפריצה לכאורה. האחים טענו בתגובה שהגישו שלשום לבית המשפט כי דן גרטלר שכר גם את שירותי חברת המודיעין העסקי בלאק-קיוב, והם חושדים שהיא זו שעומדת מאחורי הפריצה.

מעדותו של פיינר עולה כי התקיים ניסיון נוסף מצד גרטלר לגייס את רייזון לסיוע בבוררות שפיינר התנגד אליו, כשנשאל פיינר מה בדיוק התבקשה רייזון לעשות אמר: "זה הוגדר כייעוץ אסטרטגי כדי לסייע לבוררות. היה צריך למפות את הדברים האלה ואז להפעיל איזה יכולות שצריך, בין אם זה תקשורת, קשרים, מידע, איסוף מידע".

פיינר לא היה האדם היחיד מטעם גרטלר שפנה לרייזון בנושא, וגם עו"ד עלס דוברונסקי המקורב לדן גרטלר פנה לחברה. "אחרי הפגישה הבחור מרייזון, אמר שיש לו פגישה עם עו"ד דוברונסקי שיושב כאן בחדר", סיפר פיינר. "הוא ביקש ממני להצטרף גם אליו. דוברונסקי, אני חושב, בעיקר ביקש לתהות על קנקנו של החבר שלי, לראות אם הוא מתאים לסייע בבוררות. זאת הייתה בעיקר שיחת היכרות".

פיינר טען כי בעקבות התנגדותו הם ניסו להוריד את גרטלר וחבריו מהעניין על ידי שיתנו להם הצעת מחיר גבוהה מאוד והם לא ירצו. "אמרתי לחברים שבעיני לא ראוי לעזור לדבר כזה. אז הם אמרו טוב, אם אתה לא רוצה שנעזור לדבר כזה, תוציא הצעה מאוד יקרה כדי שלא יקרה מזה כלום. הוצאתי את ההצעה מהחברה שלי כי הם אמרו 'אם אתה רוצה לרדת, אז תהיה אתה בפרונט'. כתבתי הצעה יקרה מאוד מתוך מטרה שלא ירצו את השירות".

פיינר העיד כי למרות ההצעה הגבוהה אנשי דן גרטלר המשיכו לכאורה לרדוף אחרי בר זכאי מרייזון. "הוא התחמק. בסוף זה התמסמס. לא יצא כלום".

מרייזון נמסר: "לחברה חטיבה המוכרת מערכות טכנולוגיה וסייבר לממשלות לצד חטיבת הגנת סייבר המספקת פתרונות ושירותי הגנת סייבר ללקוחות רבים ומגוונים בישראל ובעולם. איננו נוהגים להתייחס לזהות לקוחותינו".

רייזון טוענת עוד, כי היא מוכרת שירותי סייבר התקפי רק לממשלות ולא לאנשים פרטיים.

מבלאק קיוב נמסר: מדובר בהאשמות שווא. בלאק קיוב עובדת תמיד בהתאם לחוק, בכל מדינה בה היא פועלת ובהתאם לחוות דעת משפטיות ממשרדי עורכי דין מובילים ברחבי העולם".

מזאב פיינר לא נמסרה תגובה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
גם מסע בן אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד קטן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים