שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » חומת ההשתקה של עיריית צפת נסדקת • תחקיר
העדויות נערמות
ההוראה החריגה לעובדי אגף ההנדסה, החשש מ"נקמת" ראש העיר, הסירוב להקצאת מבני דת וההשקעה האובססיבית בתדמיתו של שוקי אוחנה • חברי עיריית צפת שוברים שתיקה
רחובות צפת | צילום: דוד כהן, שאטרסטוק

היה זה יום קייצי נוסף של 'בין הזמנים'. משב רוח מרענן של אוויר קריר העניק למאות המשפחות הנופשות בעיר צפת את הסיבה לשמה הם עקרו ממקום מגוריהם ובחרו דווקא בעיר צפת על פני יתר ערי הגליל כמקום בו יעדיפו להתרענן ולהחליף אווירה בימי בין הזמנים. הילדים קיפצו על המגלשות והמדשאות בפארק רחב הממדים החדש שהוקם בכניסה לשכונת 'רמת רזים' שאך לפני שבועות אחדים התבשרו תושבי צפת הוותיקים על פתיחתו לציבור הרחב, כאשר פקחי האכיפה העירונית שהופיעו בשערי המתחם ללא כל התראה דרשו מכל המבקרים לפנות את המקום. הנימוק? איך לא, הקורונה.

כצפוי, הדעות בעיר צידדו לכאן ולכאן. היו מי שהאשימו וטענו בתוקף כי מדובר בביטוי נוסף להדרת חרדים, שכן שטח הפארק החדש נמצא באזור בעל ריכוז אוכלוסייה כללי וככל הנראה היה מי שלא ראה בעין יפה את העובדה שהחרדים 'מתנחלים' במקום לא להם. מנגד, נשמעה טענה ולפיה טענת העירייה כי מצב התחלואה בעיר המתקרבת לתיוג אדום, ובכלל תמונת המצב העגומה ברחבי הארץ, אינה מותירה לעיריית צפת ברירות אלא לפעול לאי-ריכוז אוכלוסייה במקומות בהם נדמה כי קיים פוטנציאל הדבקה. "על העירייה לעשות את המוטל עליה גם אם אין זה מוצא חן בעיננו", טענו הטוענים. "אין לזה כל קשר לחרדים", הוסיפו ונימקו.

כך או כך, החשדנות בעיר צפת, לפחות בקרב האוכלוסייה החרדית, כלפי ראש העיר שוקי אוחנה, והעובדה כי מאז נבחר נרשמת אחת לתקופה מיני-עימות על רקע דתי מול ראש העיר, מדירה שינה מעיני הנציגים החרדים במועצת העיר.

העיר צפת מונה כ-35,000 תושבים, כאשר במועצת העיר מכהנים 15 חברים, מתוכם 9 חברי מועצה חרדים. על פניו, רוב מכריע לנציגות הדתית, שביכולתה לאתגר את ראש העיר ולהכריעו בנקל בנושאי דת, כמו גם כאשר צצות שאלות הרי גורל בעניין צביונה התורני והדתי של העיר צפת. אלא שבדיקת 'בחזית' מצאה, כי דווקא במקום הזה מושקעים אנרגיות ומאמצים רבים בניסיון למסמס את השפעת הרוב החרדי בעיר במסדרונות העירייה.

אפס הקצאות

"מצד אחד, ראש העיר משקיע, פועל ועושה למען התושבים במגוון תחומים. רק עכשיו הייתה לנו פעילות קיץ עשירה בצפת בחסות ראש העיר והמחלקה לתרבות תורנית", אומר ל'בחזית' חבר מועצה מהקואליציה שמבקש להישאר בעילום שם, "אך מצד שני, בכל הקשור להרחבת העיר מבחינת האוכלוסייה, חזון שאמור להתבצע תוך שמירה על אופייה התורני המסורתי של צפת, אנחנו מוצאים את עצמנו לא פעם בחזית המאבק מול ניסיונותיו של ראש העיר לפזול לעבר האוכלוסייה הכללית", הוא אומר.

חבר מועצה נוסף עמו שוחחנו מסביר, כי "אף אחד איננו סבור שצפת היא בני ברק או בית שמש, שלא ניתן לקיים בה אירועי תרבות בהתאמה למגוון האוכלוסיות המתגוררות בה. להיפך, דו הקיום חשוב מאוד, אך יותר חשוב כיצד הדבר נעשה. אם לצורך העניין אוניברסיטת בר-אילן מקימה שלוחה דווקא בשכונה חרדית, זה אומר דרשני".

לדבריו, "מאז נבחר שוקי אוחנה לכהן כראש עיר, לא הייתה ולו הקצאה אחת למבנה דת חדש באשר הוא. זאת, על אף שיש צורך להקצאות להקמת בתי כנסת בעיר. חשוב לדעת, כי ככל שישנם מבני דת כגון בתי כנסת שבנייתם מתקדמת בימים אלו, הרי שמדובר בהקצאה שאושרה בכלל בקדנציה הקודמת אצל אילן שוחט", הוא מדגיש.

שוקי אוחנה | צילום: דוד כהן

לצורך הכנת הכתבה שוחח 'בחזית' עם מספר חברי מועצה, שלכולם תנאי מקדים משותף – לא להיחשף בשמם, מחשש ל'נקמת' ראש העיר. כאשר תהינו בפני אנשי שיחנו לפשר הדרישה הלגיטימית אך מעוררת העניין, הבנו כי פתחנו תיבת פנדורה.

לדבריהם, האווירה המתוחה ששוררת בישיבות המועצה, לצד העובדה שראש העיר אוסר על חברי מועצה להתבטא בתקשורת המקומית (נציגים חדשים בעיקר) ואוסר על התארגנות קבוצתית תועלתית של חברי המועצה כפי שמקובל בכל מקום עבודה אחר, לדוגמה פתיחת קבוצת וואטסאפ של חברי המועצה או שליחת חומרים לישיבות המועצה באמצעות 'רשימת תפוצה' כמקובל, מייצרת תחושה לא נוחה.

מתברר, כי לצד המתואר לעיל, יוזמה שעלתה לקיום "פורום חברי המועצה החרדיים" ירדה מהפרק בשל החשש מהתנכלותו של ראש העיר, לאחר שהאחרון אסר על קיום הפורום שמטרתו הייתה לספק מענה לשורת התנכלויות של העירייה למבני דת.

שתיקה מהונדסת

בתגובה לכתבה שהתפרסמה לפני כשבועיים ב'בחזית', הצטברו בשולחן המערכת תלונות ועדויות של תושבים, שהביאו אותנו לבדוק שורה של טענות שתכליתן אווירה של אי נוחות, בלשון המעטה, השוררת במסדרונות העיריה ולאו דווקא בפן הדתי.

כך לדוגמה, מציין אחד התושבים כי פנה לפני שבועות אחדים לאחד מחברי המועצה על מנת שיסייע בעדו בעניין ספציפי הקשור לתשלום הארנונה שלו, אלא שהופתע כעבור ימים אחדים לקבל תשובה מתנצלת מנציג הציבור שהותירה אותו פעור פה: "לא נותנים לנו להיכנס למחלקת הגבייה והארנונה". לדבריו, "הנציג גילה לאוזני כי בבדיקה שערך נאמר לו, כי התקבלה הנחייה מגבוה לאסור על חברי מועצה לבקר במקום שלא במסגרת שעות קבלת הקהל".

ל'בחזית' נודע, כי בשבוע שעבר הונחתה מהלומה נוספת על ראשיהם של חברי המועצה, כאשר בישיבה של עובדי אגף ההנדסה הם התבשרו כי נאסר עליהם להשיב מעתה ואילך לשאלות חברי המועצה בענייני תושבים. לא זו אף זו, אלא שהאיסור חל בראש ובראשונה על יו"ר אגף ההנדסה, כאשר על עובדי האגף נאסר על פי הוראה מגבוה להשיב לשאלות הממונה עליהם מתוקף תפקידו.

חרדי בכניסה לבית העלמין העתיק בצפת | צילום: דוד כהן, שאטרסטוק

בפוסט שפרסם יו"ר אגף הנדסה בעירייה, חבר המועצה יוחאי עזרה (הבית היהודי), הוא מגולל בזעם בלתי מוסתר התנהלות שנויה במחלוקת של העירייה, שהחליטה דווקא בעת הזו ליישם חוק עזר שחוקק ב-2017 ותכליתו גביית 'היטל כבישים' על כל בנייה או תוספת בניה ברחבי העיר. בפוסט הכאוב תהה עזרא: "אותי מעניין איך פתאום לאחר 4 שנים, מתקבלת החלטה ליישם את חוק העזר העירוני הזה? ודווקא עכשיו בתקופה שאני חושב שהיא הכי קשה מבחינה כלכלית שהייתה פה אי פעם". מתוקף תפקידו כיו"ר אגף הנדסה, ביקש עזרא כמדיניות לעודד כמה שיותר בניה חוקית "אך לצערי עוד היטל כנראה ירחיק את היזמים", הוא מתריע בפוסט שפרסם.

מדברי עזרא עולה, כי ההתנגדות שהוביל לאי החלת חוק העזר היא שהביאה לנקמת הדרג הגבוה בדמות החרם עליו ועל חברי המועצה, על ידי העובדים הכפופים אליו מתוקף סמכותו. בשולי הדברים הוא מוסיף: "לאור היותי יס-מן ודרישתי לדון בחוזה מהנדסת העירייה מאחר והיא על תנאי, ומכתב שפרסמתי בשבוע שעבר, קיבלתי הודעת וואטסאפ המבשרת לי שאינני עוד חלק מהקואליציה".

גורם בעירייה ששוחח עם 'בחזית', טוען כי ראש העיר משקיע משאבים רבים באופן בלתי פרופורציונלי בבניית תדמית חיובית בעיני התושבים. "התדמית החיובית שלו חשובה בעיניו והדבר מובן לחלוטין. השאלה היא עד כמה בעיר קטנה כמו צפת, בה כמעט כולם מכירים את כולם, קיימת הצדקה להפניית כספי משלם המיסים לסטטוס של מדיה ויח"צ". כך למשל, שמועות עקשניות במסדרונות עיריית צפת מלחששות כי ראש העיר השקיע סכומי עתק בבניית אולפן שידורים מיוחד, ממנו הוא מעביר אחת לשבוע 'סיכום שבועי' על פעילותו למען התושבים. דיווחים, שזכו לביקורת רבה מצד קודמו של אוחנה, ראש העיר לשעבר אילן שוחט.

לידי 'בחזית' הגיע תיעוד מתכתובת וואטסאפ פנימית, במהלכה תקף שוחט חזיתית את ראש העיר אוחנה, תוך שהוא מפרט שורה של סעיפים תקציביים להם מכנה משותף אחד – פרסום ויח"צ לראש העיר.

אם לשפוט, למרות שבנה סביבו חומות השתקה מבוצרות, נראה כי הן נסדקות אט אט. חברי מועצת העיר החרדית שידעה למעלה משנתיים של שקט כמעט אבסולוטי, פונים לראשונה לכלי התקשורת וחושפים את ההתרחשויות במסדרונות העירייה. אמנם עדיין בעילום שם, לטענתם מתוך חשש מ"נקמה", אך אם לא יתעשת ראש העיר, סביר להניח כי מדובר בעניין של זמן עד שאלה יתנגדו לדרישותיו בפומבי.

השקט התעשייתי ממנו נהנה אוחנה במחצית הקדנציה שחלפה, שתורגם למין שיתוף פעולה חרדי, הולך והופך אט אט לקולות צורמים שבוקעים בחוצות העיר הנאבקת על צביונה.

פנינו לבקש את תגובת עיריית צפת, אך שם בחרו שלא להתייחס לכתבה. לכשתתקבל – נפרסמה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
חכמה אמיתית היא לדעת שאתה לא יודע כלום...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים