שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » חוק הדיינים נגד החרדים אושר סופית
קואליציה דורסנית
אחרי שבנס נפל בפעם הקודמת: מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הדיינים שמטרתו לצמצם את הנציגות החרדית בוועדה מול הגדלת נציגי הממשלה
יאיר לפיד, נפתלי בנט, גדעון סער, מנסור עבאס, אביגדור ליברמן | צילום: רענן כהן

אחרי שבנס נפל בפעם הקודמת, הקואליציה הדורסנית הצליחה הלילה: מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הדיינים שמטרתו לצמצם את הנציגות החרדית בוועדה מול הגדלת נציגי הממשלה. בעד הצביעו 59, נגד הצביעו 54. עפ"י החלטת ועדת הכנסת, נערכו 75 הצבעות על ההסתייגויות שהוגשו לחוק.

לפי הצעת החוק בוועדה יהיו 13 חברים: שני הרבנים הראשיים לישראל; שני דיינים של בית הדין הרבני הגדול, שייבחר חבר דייניו לשלוש שנים; לממשלה יהיו 3 נציגים בוועדה (במקום שניים כיום): שר המשפטים (שהממשלה רשאית, בהסכמתו, למנות שר אחר במקומו), השר לשירותי דת, וחבר אחר של הממשלה שייבחר על ידה; שני עורכי דין, שייבחרו על ידי המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין לשלוש שנים; יכהנו בוועדה שתי טוענות רבניות (במקום טוענת רבנית אחת כיום), שייבחרו האחת על ידי שר המשפטים והשנייה על ידי השר לשירותי דת, תוך שלושה חודשים ממועד כינון ממשלה חדשה.

בנוסח החוק נקבעו הוראות מעבר שונות, בין היתר, גם הוראה הקובעת כי תקופת כהונתה של הטוענת הרבנית שמונתה לפני כניסתו לתוקף של חוק זה, תסתיים בתוך שנה מיום התחילה של החוק. עם תום כהונתה ימנה השר לשירותי דת טוענת רבנית במקומה.

מוקדם יותר היום, ועדת החוקה אישרה את חוק הדיינים לקריאות 3-2. הוועדה דחתה קרוב ל-900 הסתייגויות וקיבלה הסתייגות של ח"כ אורי מקלב, לפיה בהחלטה על סיום כהונה של דיין או השעית כהונה של דיין, הרוב הנדרש יהיה 9 חברים במקום 7.

במהלך הדיון התפתחו חילופי דברים בין יו"ר הוועדה ח"ק גלעד קריב לח"כ אורי מקלב שטען ל"מעשה מרמה ממשלתי" בכך שהממשלה הניחה חזרה את הנוסח המקורי כדי לדלג על הערות הציבור וכן תקף את "שינוי הסטטוס קוו".

במקביל, ועדת הכנסת קבעה צהריים סדרי דיון מיוחדים לדיון בהצעת חוק הדיינים במליאת הכנסת. יו"ר הוועדה ח"כ ניר אורבך (ימינה) אמר, כי להצעת החוק הוגשו 192 הסתייגויות, וכן בקשת דיבור של עשרות ח"כים. "הדיון עשוי להתארך במשך 30 יממות. מדובר בהצעת חוק זהה לזו שלא אושרה לפני שבועיים. אנחנו מציעים שמשך זמן הדיון יהיה עד שלוש וחצי שעות, ייערכו עד 75 הצבעות, ועד-6 הצבעות שמיות לכל צד". ההצעה התקבלה פה אחד בתמיכת שישה חברי כנסת. הוועדה דחתה את טענת חה"כ משה ארבל ואורי מקלב לנושא חדש בדיון בהצ"ח הדיינים.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היה אסיר תודה על כל האנשים הקשים בחייך, ותלמד מהם. הם מראים לך בדיוק מי אתה לא רוצה להיות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים