שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » חוק החשמל של טאהא אושר "איילת שקד נכנעה"
בקריאה ראשונה
טאהא: "החוק יעשה צדק עם עשרות אלפי אזרחים" • פרוש: "אין כזה דבר שהחוק יופעל רק אצל הערבים, החוק הזה יעבוד בעזרת השם גם באוכלוסייה היהודית"
חיבור בתים לחשמל - תוכניות - חוק החשמל | צילום: Marcus_Hofmann, שאטרסטוק

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת החוק לחיבור חשמל לבתים שנבנו ללא היתר שהגיש חבר הכנסת ווליד טאהא וקבוצת חברי כנסת. 61 חברי כנסת תמכו בהצעה מול 48 שהתנגדו והיא תוחזר לוועדת הפנים.

מוצע כי שר הפנים יהיה רשאי לקבוע בצו כי ניתן יהיה לחבר מבנה מגורים המצוי בשטח מסוים, שהוגדר בצו, לחשמל, למים או לטלפון גם ללא קיומם של היתר בנייה ותעודת גמר לאותו מבנה. התנאים להוצאת הצו הם: הוגשה תכנית על ידי אחד הגורמים המנויים בהצעת החוק, המבנה שלגביו התבקש החיבור הוקם עד ה-1 בינואר 2018 ולא נוספה להם בנייה לאחר מועד זה.

בנוסף, מוצע לקבוע לוח זמנים לקיום היוועצות עם הוועדה המחוזית ולמתן החלטה של שר הפנים, וכן לקבוע את התנאים שבהם נדרש לעמוד מי שמבקש לחבר מבנים אלו כגון התחייבות להגשת בקשה להיתר בתוך הזמן הקבוע בהצעה החוק וכן צירוף ערבות בנקאית.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "ביישובים רבים בישראל, ברובם יישובים ערביים, סבלו התושבים שנים מהיעדר תכנון, ומשום כך נבצר מתושבי יישובים אלה להוציא היתרי בנייה ולהתחבר לחשמל, למים או לטלפון. ברוב המקרים אותם תושבים התחברו בסופו של דבר לחשמל, למים או לטלפון באופן לא חוקי".

"הצעת החוק נועדה בראש וראשונה להבטיח שהחיבורים האמורים ייעשו באופן חוקי ובטוח, בין היתר משום שחיבור מבנה לחשמל באופן לא חוקי עלול להיעשות באופן לא בטוח ולסכן במידה רבה את מי שמתגורר באותו מבנה ומי שנמצא בסביבתו. לפי המוצע, חיבור לחשמל ייעשה באופן חוקי ובטוח ובהתאם לדרישות הבטיחות של חברת החשמל".

"כמו כן, מטרת הצעת החוק היא לאפשר רמת חיים נאותה לעשרות אלפי אנשים המתגוררים בבתים שנבנו ללא היתר בנייה ואינם מחוברים לתשתית ראויה המתאימה לישראל בעת הזאת".

ח"כ ווליד טאהא: "אני עולה לכאן כדי להציג חוק, שסוף סוף יעשה צדק עם עשרות אלפי אזרחים שנאלצו לבנות את הבתים שלהם ללא היתרים, כי פשוט אי-אפשר היה להוציא היתרים. לא אפשרו להם לגשת כדי להוציא היתרים, פשוט בגלל שלא תכננו להם. אז גם לא תכננו להם וגם הענישו אותם על זה שלא מחברים אותם לחשמל, ומכאן הוסיפו חטא על פשע. גם לא מתכננים, גם לא מחברים לחשמל, גם רודפים את האנשים בצווי פינוי, קנסות וצווי הריסה. העידן של לעשוק את האזרח בגלל שלא מתכננים לו, העידן הזה הסתיים".

ח"כ שמחה רוטמן: "האנשים שמטיפים השכם והערב במשך כנגד חוק ההסדרה עשו זאת בטענה שנותנים פרס לעבריינים, מכשירים את הגזל. מה מסתבר? שבשביל שיקולים קואליציוניים, בשביל המטרה המוקדשת מכולן לשלוט ולשבת בנוחות על כיסא השר או על כיסא בעל התפקיד, אין שום בעיה להכשיר עבריינות. אפשר לחבר עשרות אלפי בתים לחשמל, גם אם הם נבנו בניגוד לחוק".

ח"כ מאיר פורוש: "כאחד שהיה בעיריית ירושלים וחבר עירייה 13 שנים, אני יכול לומר לכם שלא אחת נתקלתי בבעיות מאוד מאוד קשות לאנשים שהייתה להם חריגה בבנייה, והם ביקשו למצוא דרך איך מחברים את הבנייה הזו לחשמל, למים, טלפון זה כבר היה לוקסוס. ניסינו, והחוק לא אפשר. אמרו לי שהיועץ המשפטי מתנגד, שאסור לי להכשיר ככה דבר שנבנה ללא היתר".

"אני אומר שכאשר חבר הכנסת ווליד טאהא בא עם הצעת חוק כזו, אנחנו צריכים לעודד אותו, צריכים לתמוך בו, צריכים להצביע בעד הצעת החוק הזו. אין כזה דבר שהחוק יופעל רק אצל הערבים. החוק הזה יעבוד בעזרת השם גם באוכלוסייה היהודית, למה לא? הרי המסכנים נמצאים בכל מקום".

ח"כ אחמד טיבי: "חשמל הוא מצרך חיוני. אין מצב שבאחת ממדינות אירופה הם מענישים אנשים באמצעות אי חיבור לחשמל, כי אין אישור אכלוס, מה שקרוי טופס 4. רק כאן לפני עשורים הכניסו את התיקון הזה כעונש, והסנקציה הזאת הביאה לתוצאה הפוכה – כל מי שלא התחבר או קנה גנרטור, או התחבר חיבור פיראטי דרך השכנים, לעתים שתי האופציות האלה גורמות לאסונות, אחד בבית צפאפא ואחד בעוספיה, אנשים נהרגו".

"אני הבאתי הצעת חוק, הוראת שעה, חוק החשמל, שחיברו אלפי בתים. מה היתה מטרת החוק? לנתק את הקשר בין טופס 4 לבין חוק התכנון והבנייה, שהוא חוק אידיאולוגי מפלה נגד הציבור הערבי. לצערי הרב, החוק שלי נבלם. במקומו הגיע החוק הזה, שמחזיר את הקשר בין טופס 4 לחוק התכנון והבנייה".

ח"כ בצלאל סמוטריץ': "זו תכנית שמעודדת כאוס, נותנת זריקת מרץ לכל עברייני הבנייה במגזר הערבי שבכוונה בונים לא חוקי ובכוונה ימשיכו לבנות לא חוקי כדי להשתלט על קרקעות, וכדי לא לשלם ארנונה. איילת שקד נכנעה לחלוטין. זה חוק האנרכיה והעבריינות והכניעה של איילת שקד ושל הממשלה הזו לתומכי הטרור האנטי-ציונים בתנועה האסלאמית".

ח"כ שלמה קרעי: "טרומפלדור טבע את המשפט "במקום בוא תעבור בוא תעבור המחרשה היהודית עד התלם האחרון שם יעבור גבולנו", ממשלת בנט עבאס טבעה משפט חדש – במקום בו יוקם הפחון המוסלמי האחרון הבלתי חוקי, שם תסתיים ריבונותנו. אני לא מצליח להבין איך ממשלת ישראל נפלה שדודה בקרב הריבונות הזה? האם להתיישבות הצעירה שנבנתה ברשות ובסמכות, לא מגיע לפחות יחס שווה כמו לאלו שהשתלטו על אדמותיה של ארץ ישראל?".

ח"כ איימן עודה: "אני פונה לחברי רע"מ, ואומר להם, שואל אותם: למה הצבעתם נגד חוק החשמל שאנחנו הבאנו? למה פגעתם ב-90% מהאזרחים הערבים הזקוקים, כל כך זקוקים לחיבור בתים לחשמל. אמרתם שאתם תביאו הצעת חוק משלכם. לפני שבוע אמרנו שהצעת החוק שלכם תפתור בעיה של פחות מ-5%. אני עכשיו רוצה לתקן ולומר שההצעה שלכם תפתור לא יותר מ-3% מהבתים שאין להם חשמל".

ראש המועצה המקומית אפרת עודד רביבי הגיב: "שרת הפנים מובילה קו מחשבה בו היא מתייחסת למה שנעשה בשטח, מבקשת להתמודד איתו ולהנחיל מעתה משמעת וציות לחוק זאת מתוך הכרה שלה במצוקת הדיור במגזר. ראוי את קו המחשבה הזה לאמץ גם בהתיישבות, גם בה נבנו ופותחו מתוך מצוקה. אינני מעודד אי ציות לחוק ובניה בלתי חוקית אולם אם מחליטים ליישר קו עם מה שכבר נעשה נכון יהיה לנהוג כך גם כלפי ההתיישבות היהודית ביו"ש".

ח"כ יואב גלנט: "‏חוק החשמל הוא אות קלון על מצחה של הממשלה הישראלית פלשתינאית. כדי לשמור על הכיסא – נפתלי ושות׳ מוכרים את הנגב, מלבינים את הבנייה הבלתי חוקית ומעבירים את השליטה לבדואים – בן גוריון מתהפך בקברו".

הצטרפו ועקבו אחר

3 תגובות

  1. אכן , יחד עם אדון בנט מוכרים את הנגב לערבים הבדואים .להיות בממשלה זה חשוב להם יותר מביטחון ושלמות המדינה .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים