שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » נתניהו התחייב לדון במינוי שר משפטים
בדיון בבג"ץ
נתניהו מסר כי הוא לא יכול להתחייב כי ימונו שרים בפועל • גנץ: "אדרוש בישיבת הממשלה למנות אותי לשר משפטים קבוע" • חיות: "להשאיר את היומנים פנויים לאותו יום"
בית המשפט העליון | צילום: דוברות הרשות השופטת

ראש הממשלה בנימין נתניהו התחייב היום (ראשון) בפני בג"ץ לקיים דיון על מינוי שר משפטים עד יום שלישי. עם זאת, נתניהו לא התחייב למנות אדם כלשהו לתפקיד. חיות הודיעה כי אם לא התפקיד לא יאויש, בג"ץ יתכנס שוב וידון בנושא.

"לאחר תום ההפסקה אשר נועדה להתייעצות, עדכן ראש מחלקת הבג"צים בייעוץ המשפטי לממשלה, עו"ד ענר הלמן, כי ראש הממשלה אינו יכול להתחייב שאכן ימונו שרים בפועל אולם הציע התחייבות לקיים דיון בממשלה בעניין מינוי שר משפטים עד ליום שלישי לפני הצהריים וקיום דיון במינויי שאר השרים עד ליום ראשון", נכתב בהודעה.

הנשיאה חיות נתנה תוקף של החלטה להתחייבות זו ואמרה כי "אנחנו רוצים שהממשלה תבצע את ההחלטות שלה בעצמה. אם נצטרך להידרש לנושא – פנו לכם את היומן ביום שלישי", אמרה השופטת חיות בתום הדיון. "אם לא תהיה החלטה – נצטרך להתכנס. אנחנו עדיין מעדיפים שהממשלה תחליט בעצמה. אנו נותנים תוקף של החלטה לקיום דיון עד יום שלישי לפני הצהריים בעניין מינוי שר המשפטים. אם זה לא יסתייע בממשלה – נצטרך לשבת על המשוכה".

המדינה ביקשה מבג"ץ ארכה של מספר ימים כדי לאפשר לממשלה לקיים דיון ולקבל החלטה בעניין בימים הקרובים. היועץ המשפטי לממשלה סבר שיש להעניק הזדמנות נוספת להסדרת הנושא במישור הפוליטי ללא התערבות שיפוטית. במסגרת מאבקי הכוחות בממשלה בין כחול לבן לליכוד, נכון להיום אין שרים במשרדי המשפטים, המדע והטכנולוגיה, השיוויון החברתי, התקשורת, והמים וההשכלה הגבוהה.

בפתח הדיון חיות הציעה למדינה מתווה לפסק דין, לפיו ימונה שר משפטים בתוך 48 שעות ולא יותר מאוחר מיום שלישי. לגבי שאר השרים, הציעה הנשיאה חיות שאלו ימונו בישיבת הממשלה ביום ראשון הבא. הדיון התקיים לאחר שבג"ץ הורה לממשלה לנמק עד היום, יום הדיון, מדוע לא אוישו כל תפקידי השרים, ובמיוחד אי מינוי שר המשפטים.

ראש הממשלה החליפי בני גנץ מסר כי "אדרוש בישיבת הממשלה למנות אותי לשר משפטים קבוע בכדי להמשיך לשמור על הדמוקרטיה, ובהתאם להסכם שנחתם עם הליכוד. לא אתן לנתניהו אף דריסת רגל. לא צריך בשביל זה 48 שעות, אפשר להביא משאל גם בתוך 48 דקות ולהפסיק את הפגיעה בשלטון החוק".

‏התנועה למשילות ודמוקרטיה בתגובה להחלטת בג״ץ: "ב‏עצם קיום הדיון בעתירה ‏בג״ץ מפר את עקרון הפרדת הרשויות ומתערב גם בנושא שהוא בליבת העשייה הפוליטית – מינוי שרים בממשלה. העתירה הזו צריכה הייתה להדחות על הסף. תשובת המדינה צריכה הייתה להיות: ״הנושא אינו שפיט ואין לבית המשפט סמכות לדון בו״. האולטימטום לקיום הדיון והארכת הזמן שהעניק בית המשפט ״בטובו״ לממשלה מסוכנים מאוד להפרדת הרשויות במדינת ישראל".

במקביל, היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, פנה היום לשופטי העליון וכתב כי לאור העובדה שלפי חוות הדעת של אלרואי-פרייס, המתווה שגיבש שב"ס בעניין הבאת עצירים לדיונים אינו נותן מענה לסיכון הבריאותי – יש למנות מיידית שר מפשטים. "אי מתן פתרון מיידי לסוגיית העצירים יהיה בלתי סביר באופן קיצוני".

בתצהיר תשובה שהגיש היועמ"ש לבג"ץ ד"ר אביחי מנדלבליט נכתב בין היתר כי "פקיעת כהונתן של ממלאי מקום השרים ואי-מינוי שרים קבועים תחתיהם, ובפרט אי-מינוי שר משפטים – מביאה למצב חריג ביותר וחמור מבחינה משטרית, ולפגיעה קשה בתפקוד הממשלה. פגיעה זו הולכת ומחמירה עם חלוף הזמן, וככל שמתארך המצב בו לא עומדים שרים בראש חלק ממשרדי הממשלה".

בתגובתו הוסיף מנדלבליט "שיקולים פוליטיים לא יכולים להצדיק חוסר מעשה ממשלתי אשר פוגע באינטרסים ציבוריים חיוניים, ובפרט כאשר מדובר בסיכון חמור לבריאות הציבור". עם זאת, הוא ציין בתגובתו שיש לאפשר לממשלה לקיים דיון ולקבל החלטה בעניין מינוי שרים בימים הקרובים. "סדר יום ישיבת השרים יופץ עוד השבוע, והעניין יידון בישיבת הממשלה ב-2 במאי (יום א' הבא – ג"מ)", נכתב בתגובה.

במקביל, פנה מנדלבליט ביום שישי במכתב לנציבת שירות בתי הסוהר קטי פרי, והורה לה לבטל את ההנחיה שלא להביא לבית המשפט עצורים פלסטינים מיהודה ושומרון ועזה לדיונים בהארכת מעצרם. זאת לאחר שפקע תוקף ההנחיה שאפשרה לעצורים להשתתף בדיוני הארכת המעצר בשיחת וידיאו, בשל אי־מינוי שר משפטים. מנדלבליט כתב לפרי כי הנחייתה "נעדרת בסיס חוקי, נעשתה ללא ליווי של הייעוץ משפטי, ומנוגדת להנחיה מפורשת שהועברה לשב"ס".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים