שיתוף
תגובות
חדשות » פלילים ומשטרה » חילופי האשמות בין המועצה למשטרה
אסון קרלין
המועצה ביקשה מהמשטרה לאכוף את החלטה לא לאשר את קיום האירוע, אלא שהשוטרים קבעו – המועצה צריכה לשלוח פקחים כדי למנוע את קיומו
תגיות:
זירת האסון בקרלין | צילום: רז זדא

לאירוע קריסת הטריבונה בגבעת זאב בערב חג השבועות, שגבה את חייהם של לפחות שני בני אדם, היו כמה התרעות. המבנה בו קרס היציע היה חדש לגמרי – ולמעשה אפילו לא הסתיימה הבנייה בו, כך שאישורי איכלוס ואישורים לקיום אירועים מהרשויות האחראיות לכך, כלל לא התקבלו. מסמכים שפורסמו ב'כאן חדשות' מראים את האזהרות מאסון שקדמו לאירוע.

המבנה בו התרחש האסון לא קיבל "טופס ארבע", אותו אישור רשמי שאומר שניתן לאכלס אותו ועל אחת וכמה וכמה שלא לבצע בתוכו אירוע המוני. למרות האזהרות שניתנו מבעוד מועד לרשות המקומית על ידי המשטרה, למקום לא הוצא צו סגירה ועל כן גורמים בכירים בחסידות קרלין יזומנו גם כן לתת עדות בחקירה כדי לתאר כיצד אורגן האירוע ומי החליט לקיימו דווקא בתוך מבנה שלא הושלם.

המכתבים מספרים על פגישה שהתקיימה בנוכחות קצין משטרה בתאריך 6 במאי, ובה נקבע שאסור לקיים את האירוע. בעקבות ההחלטה, פנה ביום חמישי האחרון קצין הבטיחות של מועצת גבעת זאב למשטרה, התריע שבכוונת החסידים לקיים את האירוע, וביקש שהמשטרה תאכוף את האיסור לקיימו.

בתגובה לקצין הבטיחות, כתב רפ"ק ברק דדון מנקודת המשטרה ברמות, ש"המשטרה איננה רשות מקומית". לדברי דדון, "על הרשות המקומית למצות את הדין מתוקף סמכותה ולשלוח פקחים למקום ולדאוג שהאירוע לא יתקיים" . דדון כתב למועצה גם לחסום בדרכיה שלה את הגישה למקום.

גורם במשטרה אמר שראש המועצה האשים את מכבי האש והמשטרה עוד לפני פינוי הפצועים. "על ראש הגנב בוער הכובע", אמר הגורם. חקירת האסון תופקד בידי יחידות ההונאה המרכזית של מחוז תל אביב, כיוון שהיא ניטרלית ולא הייתה מעורבת בתכנון האירוע.

ב'חדשות 12' דווח כי במשטרה טוענים כי אחרי בירור ראשוני של הנהלים, הפקודות והחקיקה בנושא, עולה כי אין באחריותה ובסמכותה לסגור אתר בנייה – אלא לרשות המקומית בלבד. יתרה מזאת, במשטרה טוענים כי זו התריעה באופן ברור בפני הרשות, שמצידה לא עשתה את חובתה בהוצאת צו סגירה, שליחת פקחים, גידור וכו'.

עוד טוענים במשטרה כי שום צו סגירה למבנה לא הוצא בשום שלב ורק אם היה יוצא כזה, הייתה יכולה המשטרה לבוא ולסייע באכיפתו במידת הצורך. טוענים במשטרה כי הוצע לרשות המקומית בגבעת זאב סיוע לכך ביום האירוע עצמו. "חוק הרישוי לא רלוונטי לאירוע זה מאחר והמקום ארעי, ללא טופס 4 ו/או קיבל רישיון מהרשות המקומית ולכן נוהלי רישוי לא רלוונטיים במקרה זה", לשון הודעת המשטרה.

ניצב דורון תורג'מן, מסר הצהרה לתקשורת, בה מסר כי "מדובר באירוע טראגי. ממש בסמוך יש בית כנסת בהליכי בניה שטרם הושלמה. בטרם נחפש מי אשם ובמה, חשוב להבין שיש 54 פצועים, חלקם קשה ויש שני הרוגים. מדובר במבנה שטרם הושלם כבית כנסת, התקיימה פגישה השבוע במהלכה הודיע מפקד התחנה לראש המועצה שהמבנה אסור בתפילה ובהתאם גם ניתנו הנחיות סדורות. תבינו דבר אחד – מדובר בבית כנסת, זו אחריות של ראשות מקומית וזו אחריותם להוביל לסגירה שלו".

עוד הוסיף תורג'מן כי "יש מכתב שמגדיר את ההגבלות ומגדיר מי נדרש להיות פה, כולל פקחים מטעם המועצה, כולל השורה 'תקבלו כל סיוע שידרש'. רק רוצה לומר דבר אחד, כרגע מדובר באירוע טראגי שעדיין מטפלים בו. יש פצועים קשה והרוגים, רוצים להשלים את הארוע ואני מניח שיהיו עצורים. שוב אנחנו נדרשים לאירוע שיש בו רשלנות והתנהלות חסרת אחריות. אני יכול לומר שבכל אירוע בירושלים ובארץ יש נהלי בטיחות שהיום הם מחודדים יותר".

ראש מועצת גבעת זאב יוסי אברהמי הטיל את האחריות לאירוע על המשטרה כאשר אמר: "מה שקרס היא טריבונה של המתפללים. המועצה פנתה לכל הגורמים, ביניהם גם המשטרה, והתרענו. גם אנשי הבטיחות וגם אנשי המועצה אמרו שאין לאשר את האירוע. אחר הצהריים עוד שמנו מחסומים, סגרנו עם שלטים, ומבחינת המועצה אי אפשר לקיים את האירוע. לצערנו לא קיבלנו סיוע מהמשטרה, במכתב ששלחו אלי הם אמרו שהם מסירים אחריות. אני לא יודע מי אירגן את האירוע הזה, אני בהערכת מצב ונדע בדיוק מה קורה לאחריה".

מטעם חסידות קרלין נמסר: "אנו כואבים ומזועזעים נוכח האבל הכבד והצער הנורא על האסון שפקד את קהילתנו. בשם המשפחות והקהילה כולה, אנו מוסרים את תודתנו לכוחות החירום וההצלה ולצוותים הרפואיים בבתי החולים, פעילותם ומסירותם הצילו חיים רבים".

"חסידות קרלין סטולין נוהגת בהקפדה יתירה ומיוחדת בכל הקשור לחיי אדם. כידוע שמירה על פיקוח נפש הינה אצלנו ערך עליון במעלה. גם במקרה זה מונו מפקחי בטיחות לבית המדרש לקראת החג, הושקעו משאבי עתק ביישום נהלי הבטיחות (יציאות חרום, דרכי מילוט, ערכות חירום וכו)".

"יש לדחות את הניסיונות לקשור בין קריסת הטריבונה למתחם הבניה עצמו, שכן צויידנו באישורים המתאימים כולל אישורי בטיחות נדרשים, אותם נציג בפני גורמי הרשויות, מבלי לפגוע בהליכי הבדיקה והחקירה. על פי הנראה בשלב ראשוני זה מדובר בכשל נקודתי חמור בבנית הטריבונה. חסידות קרלין, תפעל בשקיפות ובאחריות בשת״פ גורמי הרשויות הבודקים את האירוע הקשה".

"אנו סומכים על אנשי אכיפת החוק והגורמים הרלוונטים שיבחנו את האירוע לעומק וכנדרש. כאמור, החסידות תסייע ככל הנדרש להגיע למיצוי וחקר האמת. אנו משתתפים בצערם העמוק של המשפחות, מחזקים ומתפללים לשלום הפצועים ומשפחותיהם. אנו מבקשים מכלי התקשורת והעיתונאים לנהוג בזהירות וברגישות המתבקשת כלפי המשפחות והנפגעים".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים