שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » "חיסון הנוער יסייע להגיע לחסינות עדר"
נתניהו מעריך
רה"מ בטקס ההוקרה למערכת הבריאות: "לא לעולם חוסן, הנגיף חוזר. לכן הזמנו עוד עשרות מיליוני חיסונים. נצטרך להתחסן כנראה כל שנה. אנחנו חיים בעידן הנגיפים"
נתניהו בטקס ההוקרה לגופים והארגונים שלקחו חלק במאבק בקורונה | צילום: חיים צח / לע״מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו השתתף הערב בטקס הוקרה לאנשי מערכת הבריאות ולגופים השותפים על תרומתם למאבק בנגיף הקורונה. במהלך הטקס חילקו ראש הממשלה ושר הבריאות תעודות הוקרה לגופים השותפים במאבק בנגיף הקורונה יחד עם שר הבריאות יולי אדלשטיין.

נתניהו: "אני מבקש לומר שאף על פי שהאורות פה מסנוורים, אני מסתכל, ואומר – כך נראית תמונת ניצחון. מאות ישראלים יושבים יחד, שמחים יחד, מחייכים יחד, עדיין עם מסכות, אבל כפי ששוחחתי עכשיו עם שר הבריאות, זה עניין של זמן קצר מאוד עד שניפטר גם מהדבר הזה".

"ההוכחה היא פשוטה – ישראל היא המדינה הראשונה בעולם שיוצאת מהקורונה. חזרנו לחיים, חזרנו לחייך. לא רק פה באולם, ברחובות, בקניונים, בשווקים, במגרשי הספורט, באולמי התרבות, באולמי הקולנוע, בחוף הים – בכל מקום".

"אני אגיד לכם בעוד מקום אחד, מול התינוקות. יש לתינוקות חסך כשההורים, האם והאב הם מכוסים במסכות, יש פגיעה אמיתית בהתפתחות של התינוקות הקטנים. אנחנו עברנו את השנה הזו עם חסך, לא רק בלימודים. ובכן, חזרנו לחייך מהצעירים ביותר, עד המבוגרים ביותר. ישראל מחייכת כי ישראל מנצחת".

"אני רוצה שתדעו מה קורה בעולם נכון להיום: בגרמניה יש חובה לשהות בבית רק עם המשפחה הגרעינית. בצרפת, עוצר לילי באזורים נרחבים. באיטליה, איסור מעבר בין מחוזות שונים לאורך רוב שעות היממה. בספרד, הגבלה משמעותית על קיום אירועים במרחב הציבורי וכן הלאה".

"הניצחון של ישראל, הושג בזכות הרבה מאוד דברים, אבל קודם כל בזכות שני דברים יסודיים: מיליוני החיסונים שהבאנו לארץ, והחלוקה המהירה שלהם לאזרחי ישראל. הבאנו יותר חיסונים, באופן יחסי לאוכלוסיה, מכל מדינה אחרת, וחילקנו אותם הרבה יותר מהר מכל מדינה אחרת".

"קודם כל, צריך להביא את החיסונים, אחרת אין מה לחלק. אבל, אחרי שמביאים, מוכרחים לחלק אותם מהר מאוד, אחרת המגפה חוזרת ומכה בנו עוד ועוד, עם הווריאנטים השונים, עם המוטציות וכדומה".

"מאז שאירוע הקורונה החל לפני שנה ורבע, היה ברור שרק דבר אחד יוציא אותנו מהקורונה, וזה החיסונים. כל השאר, זה אקורדיון של סגרים – אתה פותח, סוגר, פותח סוגר. אבל אין דרך במדינות קטנות כמו שלנו, זה לא יבשת גדולה כמו אוסטרליה, עם עיר כאן, עיר כאן ובאמצע אלפי קילומטרים, אין דרך אחרת, חוץ מאשר חיסונים כדי למגר את המחלה".

"אני מבקש קודם כל להודות למדענים הגאונים שפיתחו את החיסון הזה במהירות שיא. אנחנו כולנו חבים להם תודה עצומה, לא היה דבר כזה – הם גם קיצרו בירוקרטיה, הדבר הכי אהוב עליי – לקצץ בירוקרטיה. הם קיצצו בירוקרטיה, קיצצו תקנים, עשו דברים שלא עשו מעולם. קיצרו את התהליכים לדברים העיקריים והביאו לנו את הדבר הזה".

"אני מבקש להודות כאן לידידי מנכ"ל 'פייזר' אלברט בורלא, שנענה לטלפונים האובססיביים שלי. אני אספר לכם למה צלצלתי אליו. אני צלצלתי אליו משום שלפני 50 שנה פחות או יותר ב-1972, אחרי שסיימתי 5 שנות שירות בסיירת מטכ"ל, הלכתי לשיעור ראשון בסטטיסטיקה באוניברסיטת MIT והשיעור הזה עסק במתמטיקה של מגפות".

"אני זוכר שנדהמתי מהמהירות של הצמיחה האקספוננציאלית. זאת אומרת, זה מתחיל לאט ואתה לא רואה את זה ובבת אחת זה מטפס על קיר. אני ידעתי כפי שאמרתי כאן לחבריי, שזמננו קצוב, שברגע שהמגפה תעלה במהירות, המאבק, התחרות הבינלאומית על חיסונים תהיה כל כך עזה, שלא משנה כמה נציע, לא נוכל לשלם עבור החיסונים הללו כי כבר לא ישארו".

"לכן אנחנו חייבים להקדים את כולם לפני שהעקומה עולה. כך עשינו ואני מודה מאוד לשר הבריאות, אני מודה מאוד גם לכל אנשיו, לנשות ואנשי המשרד וגם לגורמים המשפטיים, שהצלפנו בהם בשוטים כדי להביא את החיסונים האלה בזמן למדינת ישראל".

"אני חייב להגיד לכם, כשהמטוסים נחתו בנתב"ג עם מארזי ענק של החיסונים, זה היה אחד הרגעים המרגשים בכל שנותיי כראש הממשלה, כי הרגשתי שזה פחות או יותר כמו שהיפנים הפציצו את פרל הארבור, ידעת שזה כבר תחילת הסוף".

"יש לנו עד כה למעלה משישה מליוני אזרחים שהם מחוסנים או מחלימים, אנחנו ממשיכים לחסן מהבוקר גם בני 12-16 – בשורה ענקית למדינת ישראל, פשוט ענקית".

"זה מבטיח חסינות עדר רשמית. ברגע שיהיה לנו את המספר הזה, נעבור את ה-70%. אנחנו בדרך לשם. אבל אני רוצה להגיד לכם כאן ובצדק, "לא לעולם חוסן" או לא לעולם חיסון – כי הנגיף חוזר. ולכן הזמנו עוד עשרות מיליוני חיסונים ונצטרך להתחסן בעתיד הנראה לעין, כל הזמן. כנראה פעם בשנה, אנחנו נבדוק את זה".

"צריך להבין דבר אחד שלא היה ברור – כשהאומות הסתכלו, ודאי אנחנו במדינת ישראל, הסתכלנו על הסכנות שהאנושות והמדינה שלנו בתוכה עומדת בפניהן, אז ברור שהאיום הגדול ביותר היה האיום של מלחמה גרעינית, לנו התווספה גם מלחמה קונבנציונלית בגלל שטחנו הקטן וריבוי האויבים נגדנו. אבל היום התווספה סכנה חדשה וזו סכנה של מגפה עולמית, שיכולה להיות לאין ערוך יותר קטלנית מהמגפה הזאת שקטלה עכשיו כמה מיליוני בני אדם. קודמתה לפני 100 שנים וחיסלה בין 40-50 מיליון בני אדם באוכלוסיית העולם שהייתה רבע ממה שהיום".

"לכן, אין לנו שום ביטחון שהווירוסים העתידיים לא יהוו איום עצום, איום קיומי לאוכלוסיות, לכלכלות, למדינות ואנחנו חייבים להיערך לזה".

"זאת אומרת, אנחנו חיים בעידן הנגיפים, במידה שנגיף הקורונה נוצר בטבע, וזה עדיין לא ברור עד הסוף, אני מקווה מאוד שהוא לא נוצר בטבע אבל כנראה שאי אפשר לדעת, זה מגדיל מאוד את הסיכויים להתפרצויות נוספות של המגפות. זאת אומרת שיש כאן מנגנון בטבע שמייצר נגיפים אלה, מוטציות וכן הלאה".

"אנחנו מקיימים קשר רצוף עם מדינות וגם עם ארה"ב, דיברתי עם הנשיא ביידן על כך גם כן – לייצר מרכזים משותפים של מרכז ופיתוח לא רק של חיסוני הקורונה, אלא חיסוני העתיד מול נגיפי העתיד וגם כמובן להקים מפעל ייצור במדינת ישראל".

"במהלך ימי הקורונה אנחנו פעלנו יחד בשיתוף פעולה במרחבים גדולים מאוד, בערבות הדדית ובגיוס של כל הכשרון של אנשים רבים במשבר הבריאותי הגדול ביותר שפקד את האנושות ב-100 השנים האחרונות. מדד בלומברג קבע לפני ימים אחדים שישראל נמצאת במקום הרביעי בעולם, בתוך עולם הקורונה, במקום שטוב וכדאי לחיות בו, לחיות בכלל".

"אנחנו ראינו כולם את ההתגייסות האדירה ואת רוח ההתנדבות שלכם, ראש המל"ל וצוותו, ראשי מערכת הבריאות, ראשי קופות החולים, הרופאים, האחיות, מד"א, ארגוני ההצלה, מנהלי המרכזים הרפואיים, החיילים והחיילות, השוטרים והשוטרות, אנשי ונשות זרועות הביטחון, השלטון המקומי, מערך הבדיקות והחיסונים, המכון הביולוגי וכל הגופים החשובים האחרים. בעצם זה כל משרדי הממשלה וכל מיני ארגוני התנדבות, זה פשוט חבק את מדינת ישראל כולה".

"ביקרתי הרבה מאוד פעמים בשטח, עם שרי הבריאות, הרב יעקב ליצמן ויולי אדלשטיין, משה בר סימנטוב, ועם הפרויקטורים, פרופ' רוני גמזו, ונחמן אש. ואנחנו ראינו את הצוותים הרפואיים עטופים בסרבלי הקורונה, כולל בימים החמים ביותר, ממש בכבשנים, כשהם אוחזים בידיהם של המאושפזים. ראינו את הפרמדיק הערבי ואת הפרמדיק היהודי, באותו אמבולנס חשים לעזרת החולים. ראינו את אנשי זק"א עוסקים בחסד אחרון של אמת לנפטרי הקורונה, וזה עתה הרכנו ראש לזכרם ואנחנו מחבקים את משפחותיהם".

"מה שעשינו מבחינת הקצאת משאבים ואפשר לפרט על כך הרבה מאוד, גם בכלכלה אבל בראש ובראשונה אני רוצה לומר, למערכת הבריאות, משום שהדבר הזה לדעתי מוביל להתעצמות משמעותית של מערכת הבריאות לשנים קדימה".

"אנחנו הוספנו סכומי עתק למערכת הזאת בשנת הקורונה, בהמשך להכפלת תקציב הבריאות יותר מפי שניים במשך העשור. זה אף פעם לא מספיק אבל פי שניים בעשור לפני הקורונה ואח"כ עשרות מיליארדים רבים. נתנו עוד מיליארדי שקלים, שידרגנו בתי חולים ומחלקות והוספנו גם מאות רבות של תקנים לרופאים ולרופאות, לאחים ולאחיות, לעובדים הפרא-רפואיים".

"יש עוד הרבה מה לעשות, זה לא נטול בעיות וחיכוכים אבל כפי שפרופ' אבי שמחון שיושב כאן ותרם רבות במאמץ יחד עם שר האוצר ואנשיו במאמץ הזה, כפי שאתה יכול להעיד נוצר חור, בכל העולם יש חור, החור הזה כתוצאה מההשקעה העצומה עדיין בתנאי ריבית נמוכה. אני לא אכנס כרגע ל"שעה קלה על כלכלה", אבל דקה אחת. המשמעות העיקרית שאנחנו צריכים לכסות את החור הזה בשתי דרכים. אחד בצמיחה מהירה וברוך השם כלכלת ישראל דוהרת מעלה והגירעון מצטמצם במהירות".

"אבל הדרך השנייה זה בתעדוף, מילה שמאוד קשה לביצוע על ידי פוליטיקאים אבל אני מתגאה בה. אנחנו נצטרך לתעדף לפי העיקרון הראשון שמאיר אמרת למשבר, לא, לפי העיקרון הראשון שקיים תמיד, קודם כל מתעדפים את החיים".

"זה אומר שאנחנו נצטרך לתעדף שתי מערכות, מערכת הביטחון ומערכת הבריאות וזה אומר שהם יקבלו יותר ואחרות יקבלו פחות. זו מנהיגות, רק כך, אין לנו דרך להבטיח. אלף, את הבריאות ואת החיים בלי זה, או את החיים והבריאות מול שני סוגי האיומים שהתנסינו בהם רק לאחרונה. זה מחייב לתעדף אותם בתקציבי המדינה הבאים וטוב נעשה אם כך ננהג. אני בטוח שיש בכוחנו להיות גם אחת הכלכלות שצומחות הכי מהר אחר הקורונה כי אנחנו יצאנו מזה ראשונים, ואנחנו רואים, אנחנו רואים את הזרימה".

"אבל חשוב שנבנה גם את היסודות של מערכת בריאות שמסוגלת לא רק לתת בריאות , לתת מזור, לתת מרפא אלא גם לייצר את תעשיות העתיד, בשילוב עם בינה מלאכותית אנחנו יכולים להוביל את העלום גם בתוך הזה, הוכחנו את זה עכשיו".

"ידידיי, אנחנו נוהגים להסתכל בהערצה אחורה על החלוצים הראשונים בישראל, הם נאבקו בלא הפוגה בטיפוס, בקדחת, במלריה, בדיזנטריה, הסבל שלהם היה גדול, גם האובדן והשכול, אבל הם לא ויתרו. הם המשיכו בעוז רוחם לבנות את המולדת. יחלפו שנים מהיום, יחלפו דורות ואני בטוח שגם עלינו יסתכלו בעתיד בהערכה".

"במלחמת העולם השלישית, המלחמה העולמית על הבריאות והחיים נגד הקורונה, מדינת ישראל הקטנה השיגה ניצחון גדול, לכולכם מגיע תודה עצומה על כך, לכולכם, לקופות החולים. לכולם. תודה רבה לכם והמשך הצלחה, תודה רבה״, דברי נתניהו.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
איננו רואים דברים כפי שהם אלא כפי שאנו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים