שיתוף
תגובות
בריאות » מחקרי בריאות » חיסון נגד שפעת מפחית את הסיכון לאלצהיימר
מחקרים מוכיחים
מחקרים שפורסמו בשבוע החולף מוכיחים כי מי שמתחסן בגיל צעיר יותר מביא להפחתת הסיכוי לחלות במחלה הארורה בגיל מאוחר יותר
אלצהיימר | צילום: StunningArt, שאטרסטוק

אמנם טרם פותחה התרופה לריפוי ומיגור מחלת האלצהיימר, אך מחקרים מוכיחים כי חיסון מפני שפעת בכוחם להשפיע במניעת הסיכון של האדם לחלות במחלה.

במהלך הכנס הבינלאומי לאיגוד האלצהיימר שהתקיים ביום שני האחרון, הוצגו שני מחקרים נפרדים המאששים את הסברה כי חיסונים, בכוחם לסייע 'להינצל' מהמחלה הארורה.

המחקר הראשון שהוצג בכנס, דגם כ-9,000 חולים, אזרחי ארה"ב, מעל גיל 60. מהמעקב עלה, כי בקרב מי שהתחסנו נגד שפעת נרשמה ירידה של 17% בשכיחות לאלצהיימר, אם כי בקרב מי שדאגו להתחסן בתדירות גבוהה יותר נגד שפעת חלה ירידה נוספת, בשיעור של 13%, בחשיפה למחלה.

גולת הכותרת של המחקר היה כי בקרב מי שהקפידו להתחסן נגד שפעת בעודם בגיל צעיר, נרשם אחוז נמוך עוד יותר של שכיחות למחלה.

לדברי הפרופ' אלברט אמרן, סטודנט לרפואה שנה ד' בבית הספר לרפואה מקגוברן במרכז הרפואי למדעי הבריאות באוניברסיטת טקסס ביוסטון, שעמד בראש המחקר, "קיימת דאגה בקהילה הרפואית שמקורות שונים לדלקת, כמו דלקות בדרכי השתן, מחמירים את מהלך המחלה של חולי אלצהיימר. מכאן שחששנו שחיסונים – סוג של דלקת – עלולים להחמיר את מהלך המחלה". במקביל, אמר אמרן, הרופאים ממליצים על חיסונים נגד שפעת עבור אנשים הסובלים מאלצהיימר מכיוון שהשפעת עבורם היא לרוב קטלנית. על פי נתוני המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעת מחלות, שפעת הרגה בין 12,000 ל- 61,000 איש בשנה בארצות הברית מאז 2010".

פרופ' אמרן הוסיף, כי "כעת יש צורך במחקר נוסף כדי לחקור את המנגנון הביולוגי להשפעה זו – מדוע וכיצד הוא פועל בגוף. אחת התיאוריות של צוות החוקרים היא שהשפעת החיסון עשויה להיות קשורה לשמירה על מערכת החיסון 'בכושר' ככל שאנשים מתבגרים. תיאוריה נוספת היא שמניעת שפעת עצמה היא שרלוונטית למניעת המחלה".

המחקר השני שהוצג בכנס איגוד חולי האלצהיימר בדק את הקשר בין חיסון לפנאומוקוק (Pneumococc), החיידק השכיח שגורם לדלקת ריאות במבוגרים, עם ובלי זריקת שפעת נלווית, לבין הסיכון לאלצהיימר.

המחקר דגם מעל 5,000 אנשים בגילאי 65 ומעלה שהשתתפו במחקר בריאות קרדיווסקולרי, שחוקר גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם.

יצוין, כי לחוקרים היה ידוע כי לחלק מהמשתתפים קיים היה סיכון גנטי לחלות במחלה. המחקר העלה, כי קבלת חיסון לפנאומוקוק בין הגילאים 65-75 מפחיתה את הסיכון להתפתחות אלצהיימר ב- 25 עד 30 אחוזים. בקרב אנשים ללא גנטיקה הקשורה לאלצהיימר שחוסנו נגד דלקת ראות נרשמה ירידה נוספת של עד 40% בסיכוי לחלות במחלה.

בראיון לרשת CNN, הבהירה מריה קארילו, קצינת המדע הראשית של האיגוד בארה"ב, כי "אם החיסון נגד שפעת או דלקת ריאות, יכול להפחית את הסיכון לאלצהיימר רק הודות לסגולותיו הייחודיים שלו, הרי שאלה הם מסרים חשובים שצריכים לבוא לידיעת הציבור". עם זאת הודתה, שיש צורך במחקרים נוספים כדי לבדוק את הקשר יותר לעומק.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
חכמה אמיתית היא לדעת שאתה לא יודע כלום...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים