שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » ח"כים חרדים החרימו דיון בעניין ההילולה במירון
הוצגו השינויים
השר לשירותי דת מתן כהנא בדיון מיוחד לקראת ההילולה במירון: "שיתוף הפעולה של כלל הגורמים ומנהיגי הציבור נחוץ על מנת שההילולה תעבור בשלום"
מתן כהנא | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

"המשימה שלי היא קיום ההילולה תוך שמירה על ביטחון המשתתפים" כך אמר היום (שני) פרויקטור מירון צביקי טסלר בדיון משותף של הוועדה לביטחון הפנים והועדה לשירותי דת כחלק מהיערכות לקראת הילולת ל"ג בעומר במירון שתערך השנה.

כזכור ממשלת ישראל מינתה ביוני 2021 ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת האסון הגדול בתולדות מדינת ישראל, בו נהרגו 45 מתפללים שהגיעו להשתתף בהילולת רבי שמעון בר יוחאי במירון. בנובמבר 2021 פרסמה הוועדה את המלצות הביניים ובדצמבר 2021 אימצה הממשלה את המלצות ועדת החקירה.

בפני חברי הוועדה הוצגו השינויים העיקריים שיבטיחו את שלומם של המשתתפים בהילולה השנה. ראשית נערכה הסדרה ניהולית: הממשלה מינתה את השר לשירותי דת מתן כהנא (ימינה) לשר הממונה, ואת צוות המנכ"לים אשר כולל את מנכ"ל המשרד לשירותי דת, מנכ"ל המשרד לביטחון פנים, מנכ"ל משרד התחבורה ומנכ"ל משרד האוצר. מונה פרויקטור שמארגן את האירוע ומנחה את כלל הגורמים אשר נושאים באחריות לקיומו התקין, ולראשונה מונה מפיק בפועל של ההילולה השנה, לאחר שנבחרה במכרז חברת הפקה.

את הוועדה פתח השר לשירותי דת, מתן כהנא: "המפתח להצלחת האירוע במירון השנה ובשנים הבאות, זה האמון של הציבור בתהליך שאנחנו מבצעים, זה יגיע בעזרת ה' ברגע שיבינו את התהליכים שאנחנו מקדמים בהובלת הממונה צביקי טסלר. מה שמוביל אותנו זה הרצון העז לקיים את האירוע במירון גם השנה. לכאורה היה קל להחליט שפשוט לא יהיה אירוע, אנחנו לא שם. אנחנו רוצים לאפשר אירוע שכל מי שחפץ בכך יוכל להגיע להילולה בל"ג בעומר".

בנוסף השר קרא לשיתוף פעולה מצד כלל חברי הכנסת ובקש לשים את הפוליטיקה בצד: "חשוב לי להדגיש שזה אירוע א-פוליטי לחלוטין, אנחנו לא מכניסים שיקולים פוליטיים רק דואגים לשמר מסורת אבות תוך שמירה על בטיחות החוגגים. התהליך שמקדם צביקי הוא מאוד מכיל ומשתף, אין מישהו רלוונטי שהוא לא נפגש עמו. כולם חלק מהתהליך".

"אנחנו נצמדים גם למסקנות הביניים של ועדת החקירה, אני מזכיר שוועדת החקירה עדיין עובדת ולכן אין מסקנות סופיות וכך גם האתר עצמו שעוד לא מוכן בצורתו הסופית כפי שיראה בעוד שנתיים וכך גם בעניין החקיקה. אנו מבקשים את הרצון הטוב של כל המשתתפים, אם לא יהיה כזה דברים עלולים להשתבש. צר לי שרק ח"כ יעקב מרגי נמצא כאן בין חברי הכנסת המייצגים את הציבור החרדי, אני קורא לכולם להתגייס לעניין".

לפני כחודש פורסם מתווה ההילולה ועיקריו: הדלקה אחת, הגבלת מזון בהר, ביטול מאהלי משפחות, הגבלת קהל והגעת החוגגים בתחבורה ציבורית עם כרטיסים לפרקי זמן שונים. עיקרי המתווה כבר הובאו לידיעת הציבור והפרויקטור התראיין בנושא בהרחבה בכלי התקשורת השונים תוך מטרה לשתף את הציבור במתווה שנקבע לאור המלצות ועדת החקירה.

טסלר הציג לפני חברי הוועדה את הפעילות אותה ביצע עד כה בכדי לרתום את הציבור לטובות קיום ההילולה השנה בין השאר נחשפו חברי הוועדה לפעילות של הפרויקטור ואנשיו לתיאום עם המשפחות השכולות, למפגשי התיאום והשיח מול נציגי הקהילות הפוקדים את ההר ביום ההילולה, להתקדמות הסדרי הבטיחות בהר שכללו הריסה של מבנים בלתי חוקיים מסכני חיים, שיקום המקום. טסלר הוסיף ועדכן בדבר הליך חקיקה, אשר כולל בתוכו הגבלת קהל, הגבלת הדלקות ותהליך הרשאה יעודי לאירועים, כפועל יוצא מהמלצות הביניים של ועדת החקירה.

חברי הכנסת נחשפו לעבודת מטה מסודרת והוצג בפניהם גאנט עקרוני ממנו עולה שבמהלך החודש הקרוב צפויה להיערך "סדנת שותפים", הכשרת חניונים, תכנון מפורט והשלמת החקיקה. בחודש אפריל מתוכננת השלמת תכנון מפורט של ההילולה, השלמת הכשרות בשטח, ואישורי תוכניות. חודש מאי יוקדש להערכות בתוך הר.

בימים אלו שוקדים על הכנת תוכנית מבצעית כאשר ביום ההילולה יינתן דגש מיוחד למוקדי הפעילות העיקריים במעגל ההר שבו תיערך הדלקה מרכזית. טרם נקבע נקודת המועד בו ייערך טקס התייחדות לקדושי מירון – חללי האסון אשתקד. התנועה בציון הקבר תתקיים לאורך כל ההילולה, וטקסי החלאקה והתקהלויות יתקיימו במרחבים הפתוחים.

האתגר המרכזי הוא שיתוף הפעולה של הציבור וההבנה כי החובה לשיתוף פעולה היא חלק ממצוות התורה "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם" ומצוות "ואהבת לרעך כמוך". מערך ההסברה יוציא מסרים והנחיות ויפעל ליידע את הציבור בדרכים בהם ניתן להגיע להר וכללי ההתנהלות הבטוחה בציון הקבר וסביבתו.

בסיכום הדיון אמר פרויקטור מירון טסלר: "האתגר של קיום הילולה תוך שמירה מירבית על המסורת ללא פשרות בהקפדה על שלום הציבור, הוא אתגר משותף למארגנים ולחוגגים כאחד".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
צחוק משכח כאבים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים