שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » ח"כ אופיר סופר חוזר לעבר ומציב יעדים לעתיד
ראיון מיוחד ל'בחזית'
הח"כ מ'הציונות הדתית' בביקורת על היו"ר סמוטריץ': "צייץ בשעה מאוחרת" • מציב דרישות: "סביר שאקבל את התיק השני" • ומצהיר: "בחור שלומד, שיישאר בישיבה"
אופיר סופר | צילום: אתר הכנסת

ח"כ אופיר סופר התמודד בפריימריז לרשימת 'תקומה – האיחוד הלאומי' לכנסת העשרים ואחת, וזכה במקום השני. המפלגה רצה במסגרת איחוד מפלגות הימין, והוא הוצב במקום הרביעי ברשימה המאוחדת ונכנס לכנסת. בבחירות לכנסת ה-22 רצה המפלגה במסגרת ימינה, והוא הוצב במקום השישי ברשימה המאוחדת ונכנס לכנסת לקדנציה שנייה. כך קרה גם בחירות לכנסת ה־23, אז כיהן כיושב ראש השדולות למען הגליל, למען ישראל יהודית ולמען החקלאות, עמד בראשות ועדת המשנה של ועדת העבודה, הרווחה והבריאות לטיפול בהלומי קרב ובנפגעי הפוסט טראומה.

לקראת הבחירות לכנסת העשרים וארבע שוריין בידי ראש הממשלה בנימין נתניהו במקום ה-28 ברשימת הליכוד, כשהוא רץ באופן פורמלי במפלגת המדף 'עתיד אחד – עתיד טוב לישראל'. זהו שריון טכני, בעקבות סיכום של נתניהו עם יו"ר מפלגת הצינות הדתית בצלאל סמוטריץ', בדומה לשריונו של ח"כ לשעבר אלי בן דהן ברשימת הליכוד בבחירות לכנסת ה-21.

הסיפור שמלווה את סופר מאז שירותו הצבאי, זה המקרה הבא. אופיר התקשה לדבר איתי על כך, באומרו: "אני באמצע יום עבודה ופגישות, אל תחזיר אותי כרגע לרגעים האלו".

אופיר סופר נואם במליאת הכנסת | צילום: אתר הכנסת

בשנת 1996, כאשר היה קצין בגדוד חרוב, חילץ פצועים מקבר יוסף במהלך מהומות מנהרת הכותל. במהלך הלחימה הוא נפצע קשה, ובעקבותיה הוא סובל מהפרעת דחק פוסט-טראומטית ונחשב נכה צה"ל. על פועלו ואומץ הלב שהפגין באירוע זכה בצל"ש אלוף. בעקבות המקרה האישי שלו, אוטומטי שהתחום שיהיה הכי קרוב לליבו זה נושא נכי צה"ל והלומי קרב, שאף עמד בראשות הוועדה שמטפלת בכך.

"לצערי הנושא לא מטופל כראוי ודורש טיפול ממש בימים בימים אלו, בעקבות מקרה בו הצית את עצמו איציק סעידיאן הלום קרב. לי זה כבר ברור תקופה ארוכה, לצערי בגלל נסיבות אישיות, בגלל המקרה שלי. יש הרבה מה לעשות בעניין, החל מטיפול בסוגיית ההכרה ועד הטיפול בנפגעים. אני חושב שהדבר המרכזי שהוועדה שברשותי עשתה, זה לעלות את הנושא על סדר היום, ועם יותר פיקוח פרלמנטרי. אני סבור שהצלחנו להזיז שתי נקודות מסוימות בוועדה, אבל זה עדיין טיפה מן הים: נקודה אחת היא שמהרגע שהלוחם מגיש תביעה, הוא זכאי לקבל טיפול פסיכולוגי מיידי, הדבר הפשוט הזה והמובן מאליו לא היה ברור כנראה לאגף השיקום לפני שנה בערך אז פעלנו לשנות בוועדה. הנקודה השניה שהצפנו זה מודל ההכרה של דוקטור מנדלוביץ, שאמור להתחיל פיילוט ממש בתקופה הקרובה. באם העניין הזה יתחיל ללא עיכובים זה יהווה התקדמות משמעותית בכל התהליך של ההכרה בהלומי קרב".

אם הגענו למצב שלוחם מצית את עצמו, אולי לא פעלתם מספיק?

"בשביל לתקן את הדרוש תיקון, לא יעזור וועדה בכנסת, זה נמצא בידי הרשות המבצעת, הכנסת יכולה רק להעלות את הסוגיה על סדר היום, וזה מה שעשינו. בוועדות יכולים להתוות מדיניות, יכולים להקשות, אך בעיקר יכולים לוודא פיקוח פרלמנטרי. אני לא חושב שחקיקה זה הדבר המרכזי שיש בו צורך, ולא זה מה שיפתור את הבעיות שקיימות. הדבר המרכזי שצריך וראוי זה שינוי מדיניות., וזה מה שעבדנו ועוד נעבוד".

"שיתופי פעולה נקודתיים הם מבורכים, אנחנו לא מסתכלים מה מצביעים הערבים והולכים להצביע הפוך. יש הבדל מאוד גדול בין הצבעה נקודתית לבין הישענות אסטרטגית ארוכת טווח"

"פעלנו רבות בין היתר בהחלפת מנהל אגף השיקום, והעמדת דמות ראויה במקום כמו האלוף איל בן ראובן. זה תוצאה ישירה של הפעילות שלנו בוועדה. האלוף בן ראובן היה שותף במספר ישיבות בוועדה. כאשר אגף השיקום נדרש לתת מענה לשאלות קשות שעלו הן מהוועדה והן מהציבור, זה בהחלט מה שגרם למשרד הביטחון לעשות חישוב מסלול מחדש בהרבה עניינים. עדיין לא הושלמה המלאכה ואני חושב שזה לא הזמן לנוח על זרי דפנה. אנחנו רק בתחילת תחילתו של התהליך שעוד צריך לעשות שם".

אופיר סופר בקריאת ביניים | צילום: אתר הכנסת

הוא מציין כי הפעילות בנושא נמשכת: "ברוך השם השבוע היו בכנסת מספר הצבעות על הקמות וועדות מסויימות, כמו ביטחון וכספים. אני נבחרתי לחבר בוועדת חוץ וביטחון, אומנם את הוועדה שהקמתי בזמנו לטיפול בנכי צה"ל, הקמתי תחת היותי חבר בוועדת העבודה והרווחה שאותה החוק מסמיך לטפל בנכי צה"ל, אך בהחלט אפשר לפעול רבות גם בוועדת חוץ וביטחון שתהפוך לפלטפורמה לנושא. כבר באותו יום שלחתי מכתב ליו"ר הוועדה ח"כ ברבבאי בבקשה שתכנס דיון דחוף בעניין הזה, כדי לראות ולבחון כיצד מתכוון שר הביטחון לקדם את הרפורמה ולפקח על פעילות הממשלה".

"נתמוך ברוטציה בין בנט לנתניהו"

במקביל לקמפיין החריף שמנהלת מפלגתו נגד הקמת ממשלה בסיוע רע"מ, ח"כי המפלגה הצביעו השבוע בעד הקמת הוועדה לענייני החברה הערבית בראשות מנסור עבאס. סופר מנסה להסביר את ההבדל, "ישנה חשיבות גדולה למען הציבור והמדינה להקים את וועדת חוץ וביטחון וועדת הכספים".

"שיתופי פעולה נקודתיים הם מבורכים, אנחנו לא מסתכלים מה מצביעים הערבים והולכים להצביע הפוך. יש הבדל מאוד גדול בין הצבעה נקודתית לבין הישענות אסטרטגית ארוכת טווח, החשיבה שלנו היא, שבמבט למרחוק אנחנו לא יכולים להיות שותפים קואליצינים איתם. זה לא שייך".

אתה אומר שותפים לא, אבל חוקים בנושאים חברתיים או נקודתיים כן?

"הפוליטיקה בנויה בצורה כזאת, שכל הצעת חוק ונושא שעולה בממשלה, קשור תמיד בצורה מסויימת לחוק או הצעה אחרת. בסופו של יום אם הולכים איתם לשותפות קואליציונית לא יהיה שייך שותפות איתם בכזה מצב. לכן אנחנו פועלים להקמת ממשלת ימין, ימנית ככל שתהיה אבל ודאי לא עם כאלה שקוראים תגר על הקמתה של מדינת ישראל ומונעים מדינה יהדית".

"ברור שמי שנושא במספר המנדטים הגבוה הוא זה שאמור לכהן כראש ממשלה"

סופר מסביר מצד אחד למה בנט לא ראוי לכהן כראש ממשלה עם 7 מנדטים, אך מנגד מבהיר כי אם יגיע להסכם רוטציה עם נתניהו, יסכימו לכך: "כפי שאמרתי אנחנו פועלים להקמתה של ממשלת ימין. אך ברור שמי שנושא במספר המנדטים הגבוהה הוא זה שאמור לכהן כראש ממשלה, בעיקר כשהוא נמצא בפער משמעותי מיתר המפלגות הן בגוש הימין והן בגוש השמאל. אך ככל שהדברים יגיעו מצידו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אני מניח שנקים איתו קואליציה".

אם תוקם ממשלת ימין ואתם תהיו בקואליציה, איזה תפקיד אתה תרצה בשביל להשפיע?

"קודם כל אני רוצה לראות שההוגנים מתכנסים, ורק אחרי שיגיעו להבנות והסכמות, אני חושב שיהיה אפשר לדבר על תיקים. יש לי מספר תחומים שהייתי רוצה לכהן בהם בממשלה ואני חושב שאוכל להשפיע בהם, כמו חינוך ודתות. הכל תלוי כמובן לפי ההסכמים שיתגבשו, ומי שירכיב את הממשלה. תאורתית אני חושב שאנחנו אמורים לקבל לפחות שני תיקים, את התיק השני סביר להניח שאני אקבל, אך קודם כל נראה איך אנחנו מתקדמים ורק אחר כך נדבר על תפקידים".

סמוטריץ' נגד נתניהו? "ציוץ בטוויטר במוצאי שבת בשעה מאוחרת"

במוצאי שבת האחרון פרסם יו"ר מפלגתו סמוטריץ' מתקפה חריפה על ראש הממשלה: "תגידו, אחרי אין ספור אירועי טרור ולינצ'ים של האויב הערבי בימים האחרונים ואחרי מטח טילים מעזה לישובי הדרום נתניהו אשכרה קרא הערב "להרגיע את הרוחות מכל הצדדים"??? יכול להיות שבאמת הגיע הזמן להחליף אותו".

האם אתה מסכים עם דבריו של סמוטריץ', לפיו הגיע הזמן להחליף את נתניהו?

"לא יודע בכלל כמה נפח נותן בצלאל עצמו לאמירה הזאת. האמירה נאמרה בשעתו כביקורת על נקודה מסויימת, שסמוטריץ' ראה לנכון להעיר. אני חושב ואני בטוח שזה לא עמדתו של סמוטריץ'. מדובר בביקורת שהוא מתח בציוץ בטוויטר במוצאי שבת בשעה מאוחרת, צריך לקחת כל דבר בפורפורציות. לא שמעתי אותו חוזר על ההתבטאות הזאת שוב, ואני חושב שהוא גם לא יחזור עליה".

אופיר סופר, גבי אשכנזי, משה ארבל, ויואב קיש | צילום: אתר הכנסת

לגופו של עניין, על התפרעויות הערבים בירושלים והמצב בדרום, הוא אומר כי "דבר ראשון ההתמודדויות קיימות לאורך כל השנים מאז קום המדינה. ההבדל בין פעם להיום, זה שכיום יש לנו יכולות הרבה יותר טובות מבעבר. יש לנו צבא ומשטרה חזקים, יש לנו יותר מודיעין וטכנולוגיה. הפתרון הוא שאנחנו צריכים לשדר עוצמות במדיניות, וזה כמובן תפקידם של המדינאים, להראות את העוצמות לאורך הדרך. בדיוק בשביל זה אנחנו נלחמים ונאבקים כדי שתקום ממשלת ימין על מלא".

ממשלת ימין זה הפתרון? הרי כבר היו בשנים האחרונות ממשלות של ימין וכלום לא זז.

"אף אחד לא באמת חושב שבממשלה של חצי שנה או אפילו של כמה שנים טובות, יהיה אפשר לסיים לפתור את הבעיות הבטחוניות שיש לישראל. בסך הכל אני חושב עשינו הרבה ב-73 שנים האחרונות, ועוד נעשה הרבה. יש לנו בעתיד הלא רחוק את איראן, לבנון, עזה, ואפילו פה בישראל האתגרים הם רבים. אם זה יהודה ושומרון, או ערביים שגרים ממש בשטח ישראל, אי אפשר לפתור את זה בכמה שנים".

"אני חושב שאוכל להשפיע בתחום החינוך והדתות. אני חושב שאנחנו אמורים לקבל לפחות שני תיקים, את התיק השני סביר להניח שאני אקבל"

על התביעה נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג הוא אומר כי "שירתתי לא מעט שנים בצה"ל, אני חושב שצה"ל הוא הצבא הכי מוסרי בעולם, וכולם יודעים את זה, אני יודע מה המערכת הערכים שעל פיה פועלים הלוחמים. בנוסף אנחנו יודעים מה מטרתו של בית הדין בהאג ולאן הוא חותר, הרצון שלהם זה להשבית את צה"ל ולהפריע לתושבי ישראל לחיות בשלווה. אנחנו צריכים לדעת להתייחס אליו בשפה הזאת, ולהסביר להם שהם לא רלוונטים בהקשר הזה".

האם בתור איש ימין, תפעל יותר לבניה ביו"ש, יותר ממה שהיה עד היום?

"פעלנו רבות בעבר, ונפעל בעתיד. התעסקנו בכל נושא ההסדרה וההתיישבות הצעירה. יש עוד נושאים רבים, כמו החלת ריבונות, בניה בירושלים וביו"ש בכלל. כרגע זה בעייתי, ולא רק בגלל הממשלה בישראל שלא מתפקדת כראוי. אלא הממשל האמריקאי של ביידן מרים קשיים בכל הנושא של הבניה, ולכן חשוב שיהיה פה בישראל ראש ממשלה מנוסה, ואם יתרון יחסי במבט הבין לאומי. אני חושב שאין לנו מישהו יותר טוב בעניין הזה מבנימין נתניהו".

"יש לי חברים טובים בעולם החרדי"

על היחסים עם המפלגות החרדיות הוא אומר כי "אני חושב שיש לי חברים טובים בעולם החרדי, ובמפלגות החרדיות בכלל. אם לש"ס אתה קורא מפלגה 'חרדית' אז גם איתם יש לי קשרים טובים וחברים".

האם תתמוך בביטול צבא חובה, והפיכתו למקצועי?

"אני פחות אוהב את המושג 'צבא מקצועי', אני חושב שזה לא יהיה טוב למדינת ישראל. אני כן אשמח מאוד אם הגיוס בציבור החרדי יגדל יותר, למרות שאני חושב שזה קורה מאליו. כמובן שאני מעריך יותר אדם דתי שסיים את לימודיו בישיבה והולך להתגייס לצה"ל, ובחלק מהמקרים גם חוזר לישיבה אחרי הצבא. כך חונכתי וכך אני מחנך את ילדי, ואני חושב שזה הדרך".

אתה תתמוך בהצעה להוריד את גיל הפטור כדי שבחורים ואברכים יוכלו לצאת לעבוד?

"אני לא מכיר את הסוגיה באופן מספיק טוב. אני אענה באופן עקרוני: בעבר הקשו מאוד על אברכים לצאת לעבוד, כי היה מן מחשבה שזה מה שיוביל לעידוד הגיוס מהמגזר החרדי. למרות שאני חושב שעידוד אברכים לצאת לעבוד ע"י מתן פטור תעשה את 2 הפעולות, גם תגרום לאברכים לעבוד בלבן בלי קושי, וגם יתכן שיהיו כאלו שילכו מרצונם להתגייס. גם בנושא בחורי הישיבות דעתי כך, בחור שחשקה נפשו בתורה שיישאר בישיבה ללמוד, אך בחור שלא מוצא את עצמו בין כתלי הישיבה, אדרבה שימצא את עצמו בשוק העבודה לעבוד בלבן, ולא שיתבטל כל היום או יעבוד בשחור, זה בטוח אנחנו לא רוצים".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים