שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » ח"כ אשר מפרט את ההטעיות ברפורמת הכשרות
לקראת הדיון
ח"כ אשר: "הרפורמה נולדה על ידי כמה רבנים שחותרים מזה שנים לקעקע את המוסד הממלכתי של הרבנות הראשית, זאת במטרה לקדם את האג'נדה האישית שלהם"
יעקב אשר | צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

לקראת הדיון הבוקר על רפורמת הכשרות של השר מתן כהנא, ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה שוטח את עיקרי מזימת 'רפורמת הכשרות ובעיותיה.

"רפורמת הכשרות של השר כהנא נולדה על ידי כמה רבנים שחותרים מזה שנים לקעקע את המוסד הממלכתי של הרבנות הראשית, זאת במטרה לקדם את האג'נדה האישית שלהם ואינטרסים של גופים עסקיים שונים. מלבד זאת יש בה הטעיה חסרת תקדים, שכן היא נוגדת בתכלית את כל מטרותיה הרשמיות כפי שהוצגו על ידי יוזמיה.

ההטעיה הראשונה היא הטענה כי הרפורמה תוזיל את יוקר המחיה. ההיפך הוא הנכון. אותן עלויות שאולי ייחסכו מהמדינה בגלל פיטורי אלפי מפקחי ומשגיחי כשרות שמועסקים ברבנות יפלו על הצרכן בקצה. הוכח כבר שהתאגידים האלטרנטיביים גובים עמלה גבוהה יותר מהעסקים בגלל רף תקורות גבוה. כמו כן הרפורמה שאמורה כביכול למנוע את זיקת משגיח-מושגח הבעייתית תייקר עוד את העלויות, שכן המדינה אינה מתכוונת לתקצב את משכורות המשגיחים בתאגידים, העלויות יושתו אם כן על העסקים וכך יתייקרו עלויות הכשרות שיגולגלו אף הן על הצרכן.

ההטעיה השניה היא הטענה לשיפור השירות. הרפורמה הזו שמבקשת להפריט את שוק המזון הכשר תוביל להתגוששות בין התאגידים הפרטיים ותגרום לבלבול בקרב הצרכנים שומרי המסורת שמבקשים לאכול כשר ולא יידעו להבחין בין גופי הכשרות והרמות השונות. כמו כן התחרות תתמקד בהכרח במי מקל יותר ורף הכשרות הבסיסי יישחק עוד. בנוסף, התאגידים הפרטיים יתחרו מטבע הדברים רק על מפעלים, עסקי מזון וחנויות בערים הגדולות שנחשבים לרווחיים, בעוד בפרברים וביישובי הפריפריה הנידחים לא יהיו מי שירצו לתת שירותי כשרות במקום הרבנות, ואילו היא במעמדה הכלכלי והביצועי שיוחלש כתוצאה מהרפורמה – תתקשה לספק במקומות אלה שירותי כשרות ראויים ברמה שמדינת ישראל מחויבת לספק לכל אזרח שמעוניין בכך.

ההטעיה השלישית והחמורה ביותר של יוזמי הרפורמה היא הטענה שהיא תחזק את המוסד הממלכתי של הרבנות הראשית. הרפורמה הזו מבקשת לשפוך את המים עם התינוק, להחריב את המוסד הממלכתי שנבחר לפקח רגולטורית על ענף הכשרות במקום לתקן אותו כראוי. כפי שאף אחד לא היה מעז להפריט את הפיקוח הרגולטורי של משרד הבריאות או של משרד המשפטים, כך בדיוק הוא בענף הכשרות שחייב להיות מפוקח על ידי גוף ממלכתי אחד. לא יכול להיות שגופים שאינם רגולטוריים וממלכתיים יקבעו לבד את הסטנדרטים הנדרשים. פתיחת השוק לתחרות שבה כל אוסף מקרי של 3 רבנים כלשהם יכולים לעקוף את גורמי הפיקוח הרשמיים ולקבוע בעצמם את הקריטריונים, תוביל לכאוס ואנרכיה שתגרום בהכרח לדרדור מעמד הכשרות בישראל, וזו לדעתנו המטרה של יוזמי הרפורמה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
בנה את החלומות של עצמך, אחרת מישהו אחר ישכור אותך כדי לבנות את החלומות שלו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים