שיתוף
תגובות
חדשות » צבא וביטחון » חלקי הטיל נמצאו בנגב – תחקיר: היירוט נכשל
הנ"מ מסוריה
ראש העיר דימונה: "מדובר במקום הכי בטוח בעולם" • שברי הטיל התגלו בבריכה במועצה האזורית רמת נגב: "שמעתי פיצוץ אדיר, חשבתי שנפל לי משהו בבית"
תגיות:
חלקי הטיל שנפלו בבריכה בנגב | צילום: המועצה האזורית רמת נגב

היירוט הלילה שבוצע נגד טיל הנ"מ ששוגר מסוריה – נכשל, כך עלה היום (חמישי) מתחקיר ראשוני של צה"ל. שברי הטיל התגלו במועצה האזורית רמת נגב. תושבת אשלים שבמועצה האזורית רמת נגב דיווחה כי בחצר ביתה נמצאו שברי טיל. כוחות משטרה עושים את דרכם למקום.

סוניה רביבו, שחלקי הטיל אותרו אצלה בבריכה אמרה: "בשתיים בלילה שמעתי בום חזק חשבתי שמשהו נפל בתוך הבית. סרקתי את האזור ולא מצאתי משהו מיוחד. בבוקר הכנו קפה וישבנו בחוץ , ואז בעלי ראה ברזלים בתוך הבריכה. התקשרנו למשטרה שהגיעה במהירות שבנוסף גם הגיע אלוף הפיקוד אלינו. לא הייתה אזעקה. יש לי שלושה ילדים בבית ואם זה היה קורה באמצע היום זה היה מפחיד ומלחיץ עוד יותר".

במועצה האזורית רמת נגב עדכנו את התושבים כי חלקי הטיל נמצאו בקרקעית של בריכה ריקה ביישוב אשלים. "תושבות ותושבים יקרים, הלילה נורה טיל מכיוון סוריה לכיוון הנגב וחלקים מהטיל נפלו בתחומי המועצה. לא הייתה פגיעה בנפש או ברכוש. אנו מבקשים מהציבור לגלות ערנות, במידה וראיתם חפץ חשוד, יש להתרחק ממנו ולפנות באופן למשטרה", נכתב בהודעה שנשלחה לתושבי האזור.

ראש העיר דימונה, בני ביטון, אמר בראיון ל'103FM' כי "בגלל הכור, היום אנו יודעים עם כל האמצעים שיש מסביבנו שמכל מקום משהו יכול להגיע, אך אפשר להירגע. אני סומך על צה"ל ששומר על כל מדינת ישראל".

"אני התעוררתי מהטלפון של מפקד תחנת דימונה, לא הייתה אזעקה בדימונה, ורק בחלקים מסוימים שמעו את הרעש", סיפר ביטון. "אני רוצה להרגיע את תושבי דימונה ואת תושבי מדינת ישראל, אני חושב שדימונה זה המקום הכי בטוח בעולם. אני מנוע מלהוסיף, אך אני מעודכן על הרבה דברים".

השתלשלות האירועים החלה בשעה 01:40 אז נשמע הד פיצוץ חזק מאוד בירושלים, מודיעין, נווה אילן והרי יהודה. תושבים דיווחו על כך ש"הבית רעד" ו-5 דקות לאחר מכן עדכן דובר צה"ל שהופעלה התרעה באזור הנגב ביישוב אבו קרינאת, שנמצא 4 ק"מ צפון מערבית לדימונה, ובפזורה הבדואית.

כזכור, אזעקת צבע אדום הופעלה הלילה (בין רביעי לחמישי) בשעה 01:40 סמוך לדימונה, באבו קרינאת ובפזורה הבדואית. במקביל, דווח על פיצוץ עז שנשמע באזור ירושלים ומודיעין, וכמו כן, בכל הנגב כולל בבאר שבע. מאוחר יותר הותר לפרסום כי טיל נ"מ ששוגר הלילה מסוריה לעבר ישראל נפל בנגב.

מדובר צה"ל נמסר לאחר שעה ארוכה של מתח כי "בהמשך לדיווח על הפעלת התרעה, זוהה שיגור של טיל קרקע אוויר משטח סוריה לשטח ישראל, אשר נפל במרחב הנגב. בתגובה תקף צה״ל לפני דקות אחדות את הסוללה ששיגרה את הטיל וסוללות טילי קרקע אוויר נוספות במרחב הסורי". דובר צה"ל עדכן הבוקר כי "‏בעקבות זליגת ירי של טיל קרקע אוויר לעבר שטח ישראל שוגר מיירט הגנה אווירית. עדיין נבדק אם בוצע יירוט בפועל. הנושא מתוחקר".

לפי דיווחים בסוריה, חיל האוויר תקף הלילה כמה יעדים באזור דמשק, ואז נורה טיל קרקע-אוויר שזלג לדרום. במקביל, סוכנות הידיעות הסורית הרשמית "סאנא" דיווחה כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו בדרום דמשק בעקבות תקיפה ישראלית. לפי הדיווח, התקיפה התרחשה באזור דומייר שמדרום לדמשק.

דובר צה"ל תת אלוף הדי זילברמן אמר בתדרוך לכתבים הצבאיים כי "היה ירי טיל קרקע-אוויר, ככל הנראה מדגם אס-איי 5, שזלג לישראל ונפל בנגב, באזור הפזורה הבדואית". לטענתו, "אין כאן ירי מכוון לנקודה כזו או אחרת. הם ירו אותו על מטוסי חיל האוויר בגולן הסורי. הטווח של אס איי 5 הוא מאות קילומטרים".

"בתגובה תקפנו את הסוללה שביצעה את הירי של האס איי 5 וסוללות טילי קרקע אוויר נוספות". הוא שב והבהיר כי דובר בזליגה ועדכן כי יימסרו פרטים נוספים שיתבהרו בבוקר. "אנחנו תוך כדי תחקירים, תקיפות חיל האוויר כרגע בסיומן", סיפר.

בנוגע לרמיזות לגבי הקרבה של נפילת הטיל באזור דימונה, שם ממוקמת קריה למחקר גרעיני, אמר כי "לא הייתה כוונה לפגיעה בדימונה". תת אלוף זילברמן סירב להתייחס בשיחה לדיווחים על הפעלת ההגנה האווירית של ישראל: "לא רוצה להתייחס לנושא יירוט. כשנסיים תחקיר נעדכן".

הטיל ששוגר הלילה לאזור הנגב הוא טיל קרקע אוויר נגד מטוסים, לטווח בינוני וארוך, הכולל רדיוס של מאות קילומטרים. בנוסף לכך, הטיל הוא בעל ראש נפץ קרבי של יותר מ-200 קילוגרמים (ללא שיפורים). זהו טיל שנועד לפגוע במטוסים בגובה של 40,000 רגל, ובעל מנוע מאוד אנרגטי.

צבא סוריה מסר כי ישראל שיגרה כמה טילים מרמת הגולן לעבר יעדים באזור דמשק. לפי ההודעה, בתקיפה נפצעו ארבעה חיילים סורים ונגרם נזק. נמסר כי מערכות הנ"מ הסוריות הופעלו ויירטו את רוב הטילים. גורם צבאי סורי מסר לרשת סאנא: "סביב השעה 1:38 הלילה ביצעה ישראל תקיפה אווירית מכיוון רמת הגולן על כמה נקודות באזור דמשק".

הארגון הסורי לזכויות אדם פרסם הודעה בה נאמר כי חיל האוויר הישראלי הצליח "להרוס סוללות של ההגנה האווירית הסורית". לדבריהם, הכוחות הסוריים, בניסיונות ליירט את הטילים הישראליים, ירו טילי קרקע אוויר והצליחו בכך להפיל את חלקם.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים